• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Zwanenzang voor Belgian Boat Show

By admin on 10 juli 2020 in B-2-B Watersportindustrie, Beurzen & Evenementen, Nieuws

Conceptum, de organisator van de Belgian Boat Show legt de boeken neer. Beurs- en eventorganisatoren zijn zwaar getroffen door de lock down als gevolg van het coronavirus. Betekent dit de zwanenzang voor de deze ‘parel aan de Belgische watersportkroon’?

Foto: Een vliegtuigje (zelfs geen watervliegtuig) op de Belgian Boat Show 2018… Branchevervaging was een teken aan de wand voor de tanende performantie van beurs. (Eigen foto).

Niet noodzakelijk. Maar sinds de overname van de Boatshow door Conceptum heeft deze organisator twee weinig succesvolle edities afgeleverd. Leergeld is vooralsnog een flauw excuus voor een beurs die dit jaar haar 32ste jaargang vierde in mineur. De sterkten van de show die in het verleden voor extra attractiviteit zorgden, werden terug geschroefd. Denk maar aan de formule van het ‘gastland’ dat in Gent vaak voor spetters zorgde. Daar was de laatste paar jaar niets meer van terug te vinden en dat precies in tijden waarin bootverhuur en –charter in de lift zitten.

Het lijkt er op dat Easy Fairs, de uitbater van Flanders Expo in Gent en de vroegere eigenaar van de Belgian Boat Show, net op tijd een aantal ‘problematische’ beurzen heeft doorgeschoven, want samen met de Boatshow werden nog een aantal andere beurzen, waaronder Country Side en Sfeer, van de hand gedaan.  Volgens het artikel in De Tijd beschikte Conceptum amper over reserves. De organisatie werd gefinancierd met de voorschotten van de exposanten, verklaarde de CEO van de failliete onderneming. Dan heeft  een lock down desastreuze gevolgen. Maar Conceptum staat jammer genoeg niet alleen, ook andere evenementenbureaus staat het water aan de lippen. Dat zien we ook in onze buurlanden. De RAI Amsterdam (‘een eeuw ervaring met evenementen’, luidt hun slogan)  kondigt een reorganisatie aan waarbij een kwart van het personeel (125 personen op een totaal van 485) de laan wordt uitgestuurd.

Waar ligt het initiatief?

Gisteren (woensdag 7 juni) kregen we bericht dat de Belgian Boat Show Float in Nieuwpoort in de Vlaamse Yachthaven wel zal doorgaan. ,,De organisator van het Vakantiesalon (en van de Belgian Boat Show) eerste coronaslachtoffer in beurzenland”, schreef  De Tijd op vrijdag 8 juni. Hoe de ‘floating show’ in Nieuwpoort op de rails gezet kan worden nu organisator Conceptum de boeken heeft neergelegd is onduidelijk. De curator van dat faillissement zal toch geen beursorganisator spelen? Wie daar het initiatief in handen heeft is een grote onbekende.

Ook het fraaie plan om in het Antwerps Vakantiesalon van januari 2021 een zone ‘Vakantie te Water’ te incorporeren, staat op losse schroeven met het verdwijnen van organisator Conceptum. Wij noteerden eerder al dat dit samengaan voor de aanbieders van vaarvakanties beloftevol kan zijn. Voor 2022 werden plannen gesmeed om met de Boatshow terug te trekken naar de Nekkerhal in Mechelen, daar waar het 32 jaar geleden allemaal begon.

Lokale beurzen

Het is zonder meer tijd om formules te bedenken waarbij de kosten voor beursdeelname in verhouding staan tot de potentiële resultaten van het evenement. In het verleden zat die verhouding behoorlijk scheef. De Boatshow in Nieuwpoort, die gelukkig zijn waanzinnige ‘international’ ambities achterwege laat, biedt perspectieven als lokaal evenement. In Nederland kent de formule van lokale beurzen, ontstaan uit het samengaan van een paar verwante nautische bedrijven, succes. In ons land is Marina Yachting uit Oostende op dat vlak een trendsetter, zij organiseren al jaren opendeurdagen die wat het aantal tentoon gestelde boten betreft, vaak dit van de Gentse Boatshow overtrof.

Er zijn nog meer regio’s en samenwerkingsformules te bedenken die in verhouding tot de marktschaal perspectieven bieden. Maar het lijkt er niet op dat beursorganisatoren die breed publieksbeurzen op het oog hebben, nog interesse zullen hebben in nichemarkten. En we mogen ons geen illusies maken, in ons land is de watersport en jachting een nichemarkt. Voor de beroepsfederaties ligt hier dan ook een  uitdaging om een coördinerende en verbindende rol te spelen voor hun leden. 

Laat veel lokale initiatieven bloeien.

Leo Van Dorsselaer,
hoofdredacteur Bootmagazine.

 

Previous Story

Onderweg… Cruiseboten veroveren de Seine

Next Story

Waterbeleving en –recreatie krijgen extra aandacht in Antwerps stadshavenplan

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • OCEAN GLOBE RACE 2023

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)