• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Zwaaien naar autonoom vaartuig?

By admin on 14 november 2018 in B-2-B Watersportindustrie, Nieuws

Een autonoom varend schaalmodel op schaal 1/8e van een 38 m schip (spits) werd deze week in Diksmuide op de IJzer voorgesteld. Het amper 5 meter lange vaartuig kreeg de naam Cogge – naar Karel Cogge die in de grote oorlog de sluizen van de IJzer opendraaide – en is gebaseerd op de toekomstige Watertruck+ vaartuigen waarvan er binnenkort enkele zullen worden in dienst genomen.

Foto’s: Schaalmodel ‘Cogge’ (boven) – Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder de Vlaamse waterweg (onder) – Credit: Georges Janssens.

De provincie West-Vlaanderen wil zich hiermee profileren onder de noemer van Logistiek Hub 4.0. Deze ambitie willen zij waarmaken in samenwerking van de Vlaamse Waterweg, K.U. Leuven en POM West-Vlaanderen in een project “Autonoom Varen in de Westhoek”.  De pleziervaarder die vriendelijk zwaait naar het autonome vaartuig is er alvast aan voor de moeite.

“In de logistieke sector is het noodzakelijk om een doorgedreven duurzaam goederentransport te verzekeren” zegt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van de Vlaamse Waterweg, “Innovaties met betrekking tot automatisering in de binnenvaart helpen de sector vooruit.  Het testen van onbemande vaartuigen op de IJzer is hiervan een goed voorbeeld.  De voorbije maanden hebben we ook voor het juridisch kader gezorgd om dergelijk innovaties vlot en veilig te kunnen testen en ontwikkelen.”

Het departement Werktuigkunde, onder leiding van Prof. Slaets van de K.U. Leuven, ontwikkelde de voortstuwende duwbak – een propulsiesysteem waarbij water wordt opgezogen en terug naar buiten geduwd om het geheel te laten varen en maneuvreren.

Het elektrische systeem is gebaseerd op Mastervolt en geïnstalleerd door de firma Navex uit Antwerpen.

Het project ‘Autonoom varen in de Westhoek’ werd ingediend in het kader van de ‘Geïntegreerde Territoriale Investeringen’ (GTI) West-Vlaanderen binnen het  programma van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling .  De Vlaamse Waterweg NV en copromotoren POM West-Vlaanderen en K.U. Leuven werken samen om het project te realiseren. 

 De totale projectkost bedraag 622.994 EUR waarvan minstens 138.000 EUR aan provinciale middelen. Het project rekent daarnaast op om en bij de 250.000 EUR Europese steun.

 

Previous Story

Francis Joyon wint  Route du Rhum 2018 in spannende finale en vestigt nieuw record

Next Story

Energie-efficiëntie bekroond op Metstrade 2018, Amsterdam

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)