• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Update Vendée Globe, leiders halfweg maar afvallers en zeilers in de problemen

By admin on 8 december 2016 in Regatta's, Watersportnieuws.be, Zeiljachten

Sinds onze laatste update is er in de Vendée Globe heel wat te beleven geweest. Alex Thomson en Armel Le Cléac’h hebben in 30 dagen al 45 procent van hun wereldomzeiling afgelegd. Dat is een unicum. Minder ongebruikelijk is het aantal afvallers en de zeilers met problemen.

De Franse deelnemer Romain Attanasio (Famille Mary – Etamine du Lys) is nog een paar 100 mijl verwijderd van de Zuid-Afrikaanse kust bij Kaapstad, waar hij na een aanvaring met een onbekend voorwerp zijn twee roeren hoopt te kunnen repareren. Zonder hulp, zodat hij in de wedstrijd kan blijven.

Op zondag 4 december ontving de wedstrijdorganisatie van de Vendée Globe bericht van Kojiro Shiraishi dat zijn schip Spirit of Yukoh was ontmast. Schipper Kojiro was binnen in de boot toen hij de mast hoorde breken en is ongedeerd. Kojiro was genoodzaakt om op te geven.

Op 6 december rapporteerde Kito de Pavant, de 55-jarige Franse schipper van de Bastide-Otio, dat hij met een snelheid tussen de 15 en 20 knopen een onbekend object had geraakt. Hierdoor was de kiel zwaar beschadigd geraakt. De achterste bevestiging van de zwenkkiel was afgerukt en de constructie van de kielkast beschadigd, waardoor de boot water maakte. Het werd penibel op de zuidelijke Indische Oceaan. De raceleiding wist de Marion Dufresne II te bereiken die 110 zeemijlen noordelijk van de Pavant voer. Dit bevoorradingsschip vaart slechts vier keer per jaar in deze wateren. Toen het schip rond 15.30 UTC in onstuimig weer bij de Pavant arriveerde begon de nacht te vallen. Besloten werd contact te houden en het ochtendgloren af te wachten. Ondanks de windkracht 6-7 en hoge zee wist de bemanning van de Marion Dufresne in de vroege ochtend een rib te lanceren. Dat was net op tijd, de vloerdelen dreven door de boot en de accu’s voor de pompen raakten aan hun eind, de motor stond al onder water. Bovendien nam de wind eerder toe dan af. De rib haalde Kito de Pavant van zijn jacht en bracht hem aan boord van het bevoorradingsschip. Voorlopig kan hij nog niet naar huis. De Marion Dufresne doet eerst de Crozeteilanden aan, dan de Kerguelen en tot slot het eiland Amsterdam alvorens naar thuishaven Réunion te varen. Over ongeveer drie weken kan hij het vliegtuig pakken.

VDG_JOSSE__13-06-2016_0981_LRNummer drie, Sébastien Josse valt uit

Tegelijkertijd voerde Sébastien Josse (Edmond de Rothschild) – Foto Yann Riou/Gitana S.A. na ernstige averij aan zijn bakboord foil een ‘strijd tegen 40 knopen wind en acht meter golven’. Door zo zuidelijk mogelijk te varen probeerde  Josse zo veel mogelijk uit de klauwen van een diepe depressie te blijven, zonder over de ‘ijsgrens’ te raken. Even leek het er op dat hij zijn derde plaats kon handhaven en gewoon kon doorvaren met zijn zwaar beschadigde linker foil. Een weersverbetering ten zuiden van Australië na 48 uur liet toe de omvang van de schade in beeld te brengen en die was niet gering. Het zou onverantwoord zijn met deze boot en nog bijna 15000 mijl te gaan verder te varen. Na overleg met zijn Gitana Team heeft Josse de wedstrijdleiding laten weten op te geven. Daarmee is hij na Kito de Pavant inmiddels de zevende zeiler die de wedstrijd rond de wereld moet verlaten.

Vandaag 8 december vaart Armel Le Cléac’h aan de leiding gevolgd door Alex Thomson op 132 mijl en zij hebben net de helft van het parcours achter de rug. Het kopduo heeft meer dan 1.000 mijl voorsprong op de nummer drie, Paul Meilhat. Nog 22 deelnemers in de wedstrijd.

Armel Le Cléac’h verpulverde tussendoor het record van Les Sables d’Olonne tot Cape Leeuwin met 5 dagen en 14 uur en 26 minuten. Dat stond op naam van François Gabart, gevestigd in december 2012. Banque Populaire VIII met schipper Le Cléach deed er  28 dagen 20 uur en 12 minuten over om de lengtegraad ten zuidwesten van de hoek van Australië te passeren.

Foto boven: Kito de Pavant (Bastide-Otio) – on board

Foto midden: Sébastien Josse (Edmond de Rothschild) –  Yann Riou/Gitana S.A.

Bronnen: Nauticlink  – Vendée Globe 

 

Previous Story

Deense zeiler Paul Elvström overleden

Next Story

Brons voor Emma Plasschaert op Sailing World Cup Final te Melbourne, Australië

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)