• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Fotofinish Huysman Antwerp Race

By lvd on 16 oktober 2012 in Regatta's, Zeiljachten

thumbnail

De jubileumeditie van de Huysman Antwerp Race (13 oktober 2012) beloofde niet alleen een complete bezetting met 225 starters maar ook nog eens spannend te zijn. De beste racers waren er klaar voor. De beloofde ZZW vijf Beaufort stond er weliswaar niet. Wel op de afspraak was een trein van grote vrachtschepen waar de vloot tussendoor borduurde. En de regen. Bakken. Als in een echte klassieker werd de race op cruciale plekken herstart, want zowel het klimaat als de Schelde toonde zich van een prikkelende grilligheid. Hierdoor verwarmde de ‘after race’ borrel in de regen heel veel harten.

Het was nog donker toen de eerste startgroepen uit Breskens wegvoeren, op weg naar de startzone in de Schaar van de Spijkerplaat. Met de dikke drie Beaufort en de vloedstroom werd al van de eerste start duidelijk dat het een snelle Huysman Antwerp Race zou worden. Alle klassen scheuren schuimend van de startlijn weg. De laatste startgroep in Terneuzen ziet links van hen de snelste jachten uit Breskens richting Middelgat doorschieten. Dat blijkt achteraf het ultieme spinnakerrak te zijn. Tot aan Hansweert is het de kwestie om snelheid te maken. Aan de rechterkant van het traject naar Hansweert zit de vrije wind, aan de diepere linkerkant meer stroom. Gennakers zigzaggen over het vaarwater.

Vanaf de bocht van Hansweert verandert het racekarakter volkomen. De hele vloot kruist naar de volgende bocht. Zij die hoogte halen en vaart blijven maken zijn duidelijk in het voordeel

Helemaal aan kop van de race met bijna een kwartier voorsprong gaat de Open 7,50 Cool Runnings door de bocht aan Baalhoek. Het 750 kilo wegende Finot ontwerp is uitsluitend op bootsnelheid toegespitst. Een uitgebouwd zeilplan is een onderdeel van de jacht op de Line Honours, geregisseerd door topzeiler Jochem Visser. Ook bekend als de Boatspeed Doctor.

Als hij de Schaar van de Noord instuurt, verdwijnt de rest van de vloot helemaal uit het zicht. De regen trekt als een gordijn dicht, maar het gros van de vloot is nog maar ter hoogte van Walsoorden.

Voorbij de bocht van Bath start de volgende fase van de Huysman Antwerp Race. Het kruisrak naar de bocht bij Lillo krijgt een extra toonaard door het passeren van enkele gigantische containerschepen, afvarende lichters en kleinere zeeschepen. De begeleiding heeft de handen vol om de meest fanatieke zeilers uit de weg te houden van de vrachtschepen.

De Pleomax is intussen naar de top vijf van de race gevaren en zet de achtervolging op de Cool Runner in. En hoewel de Roaring Forty als een speer door het veld banjert, komt de Class 40’ duidelijk hoogte te kort om zijn weg naar de kop te kunnen banen.

Eenzaam duel

De bomen van het bos van St.-Anneke, ook bekend als de Borgerweert, doen de race alle eer aan. Ze dekken het voorlaatste traject af waar zich een eenzaam duel ontspint tussen de Pleomax en de Cool Runnings. Die laatste kruist heel radicaal af, Pleomax zet ook de gennaker en kan pas voorbij de bocht boord aan boord komen met de Open 7.50. In de ultieme slag naar Linkeroever gaat de maxi de sportboot voorbij, maar bij de volgende slag gaat het mis en Jochem Visser dekt de gigant af, net tegen de kaaimuur.

De Cool Runnings gaat met drie seconden voorsprong over de finish. We zijn 13 uur, 14 minuten en 11 seconden. Visser en zijn mannen hebben er 4 uur, 14 minuten en 11 seconden over gedaan. Pas om 15 uur 59 minuten en 59 seconden (!) finisht de laatste deelnemer: de Reggie II uit de CR 5-6 klasse.

Deze Huysman Antwerp race is georganiseerd door zes watersportverenigingen (SRNA, VVW, KLYC, HYC, RYCB en WVB (Ned)), event-coördinatie: Sailing.be en in samenwerking met de Nederlandse en Belgische scheepvaartautoriteiten, Multraship, Port of Antwerp, Jachthaven Antwerpen.

Foto’s: Ship to Shore

 

Previous Story

K&M bouwt met 88 voeter ‘Tulip’ haar grootste zeiljacht

Next Story

Verkoop tweedehands boten stijgt

Related Posts

  • First 44, cruiser-racen zoekt nieuwe horizonten

    By admin
    Het First gamma van Bénéteau viert haar...
  • Zeezeilen: INDUMAR Open Noordzee Kampioenschap 2022

    By admin
    Dertien zeilwedstrijden op de Noordzee...
  • Top 5 voor Isaura en Anouk in 49erFX

    By admin
    De “51ste Trofeo S.A.R. Princesa Sofia”...
  • Oprichter van Quorning Boats (Dragonfly) overleden

    By admin
    Børge Quorning is eind maart op 90-jarige...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)