• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Zeilen, een onmogelijke televisiesport

Tot tweemaal toe heeft de VRT deze week het 18 uur journaal met 10 minuten vervroegd. Reden van deze drastische ingreep op het zendschema was  de ‘Medaille Race’ in de Laser Radial klasse op de Olympische Spelen in Rio. Daar stond onze landgenote Evi Van Acker op de vierde plaats, nadat ze door ziekte eerder in de week achteruitgeslagen was en zich moedig teruggevochten had naar de voorste gelederen. Met een beetje geluk kon ze haar medaille ambities waarmaken. Maar het geluk stond niet aan haar zijde, lees ons verslag “Rio 2016, Marit Bouwmeester wint goud… Evi grijpt naast de medailles”.

De eerste dag was een maat voor niets, eerst was er te weinig wind en na lang wachten stond er teveel wind. De televisiekijker – en hij niet alleen – bleef op zijn honger. Maar dinsdag was het raak. Iedereen werd verondersteld om klaar te zitten voor het scherm om de strijd om de medailles te volgen. Voor zover ik weet is dit de eerste maal dat op de VRT een Laser- of  een zeilwedstrijd volledig wordt uitgezonden.

Maar wat een boeltje werden die wedstrijdbeelden. Wie niet in het wedstrijdcircuit meedraait, heeft er het raden naar wat er precies gebeurt.

Luttele seconden na de start werd Evi verplicht een strafrondje te draaien. Niemand die hier ook maar een zinvolle verklaring voor kon geven. Ze was dus op achtervolgen aangewezen. Had ze een keertje ‘gepompt’? We zagen andere deelneemsters dit ook doen en daar volgde geen bestraffing. En dan mag je niet aan het Olympisch surfen denken waar de wedstrijd soms meer weg heeft van een pompwedstrijd dan van wat anders. Misschien kan ‘pompen’ op zich nog een Olympische discipline worden.

In de wedstrijd zelf ging het niet om als eerste over de finish te komen,  neen, de echte strijd werd gestreden tussen de Nederlandse Marit Bouwmeester en de Deense Anna-Marie Rindom. Die strijd speelde zich af in de achterste gelederen van het deelnemersveld, zo’n 100 meter achter de kopgroep. Zou de kijker dat gemerkt hebben?

Voor Evi bestond de uitdaging er in om vijf deelneemsters tussen haar en haar directe concurrente voor de medailles te krijgen. Winnen was daarvoor niet noodzakelijk, maar het kon natuurlijk wel helpen. Dat dergelijke uitgangspunten voor verwarde toestanden  zorgen op het water is logisch. Soms hadden de commentatoren het er zelfs moeilijk mee, laat staan dat een kijker die niet met zeilwedstrijden vertrouwd is, kon begrijpen wat er aan de hand was. Wie de basisvoorrangsregels in het zeilen kent, komt al een heel eind om een aantal manoeuvres te duiden, maar voor het grote publiek blijft al dat over stag gaan of gijpen een raar gedoe.

En toch was het goede televisie, want er was emotie mee gemoeid en dat maakt alles goed. Alhoewel traantjes van Evi het in die zin nog mooier hadden gemaakt. Maar of zeilen nog vaker in beeld gebracht zal worden, valt te betwijfelen. In zijn huidige vorm is het wedstrijdgebeuren niets meer dan een niche binnen de watersportniche. Daardoor zal deze vorm van wedstrijdzeilen voorgoed verbannen worden naar streaming kanalen. (LVD)

 

 

 

Previous Story

 T.Liner 7.60 Hybride, moderne versie watertaxi

Next Story

BK Wakeboard 2016, onverwacht resultaat

Related Posts

  • Jeanneau’s Cap Camarat viert 40ste verjaardag

    By admin
    De Cap Camarat serie van Franse...
  • First 44, cruiser-racen zoekt nieuwe horizonten

    By admin
    Het First gamma van Bénéteau viert haar...
  • Zeezeilen: INDUMAR Open Noordzee Kampioenschap 2022

    By admin
    Dertien zeilwedstrijden op de Noordzee...
  • Top 5 voor Isaura en Anouk in 49erFX

    By admin
    De “51ste Trofeo S.A.R. Princesa Sofia”...

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Boot e-mag editie 02 – 2022

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF +/- 6,5 MB).

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Nauticlink

  • Clean up on Tour, suppend zwerfafval in het hele land verzamelen 22 mei 2022
    Leren suppen én de natuur een beetje schoner maken? Dat kan officieel vanaf vrijdag 27 mei 2022 tijdens de lancering van Clean up on Tour. Dit is een SUP tour die komende zomer door het hele land reist, waarbij zwerfafval uit het water wordt opgeruimd. Lees verder op watersportverbond.nl Foto: Watersportverbond Dit bericht is geplaatst […]
  • Na twee jaar is het zover: luxe zeiljacht van maar liefst 56 meter lang verlaat productiehal van Vitters Shipyard in Zwartsluis 21 mei 2022
    Een gigantisch, luxe zeiljacht van maar liefst 56 meter lang verliet deze week de productiehal van Vitters Shipyard in Zwartsluis. Een magisch moment voor iedereen die met groot vakmanschap, creativiteit en toewijding aan de bouw van het unieke jacht heeft bijgedragen. Maar veel tijd om erbij stil te staan is er voor de vakmensen van […]
  • Modelboten bij Museumwerf Vreeswijk op Hemelvaartsdag 20 mei 2022
    Op donderdag 26 mei (Hemelvaartsdag) houdt de ‘varende modelbouwclub’ Het Anker houdt zijn jaarlijkse Werkschependag. Dit jaar komen de modelbouwers van de Nieuwegeinse club elkaar en leden van andere modelbouwverenigingen daarvoor naar Museumwerf Vreeswijk. Lees verder op binnenvaartkrant.nl Foto: VMBC Het Anker Dit bericht is geplaatst door de nieuwsdienst van Nauticlink. Heb je vragen of opmerkingen […]
  • Nieuwe superjacht is trimaran 20 mei 2022
    Soms moet je vooruit durven kijken. Hoe ziet het superjacht van de toekomst eruit? Twee ontwerpbureau’s begonnen samen vanuit het idee ‘Waarom niet?’ en kwamen uit op een revolutionair schip. Het resultaat is een gelijkvloerse trimaran van veertig meter met een binnenruimte van maar liefst 783 vierkante meter. Het ontwerp heeft de naam Domus gekregen, […]

RSS Yachtweb.be

  • SAILABITILY OP REVA 2022

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

https://fliphtml5.com/bookcase/jmluh

logo
Copyright 2021 - 6minutes press (imprint KIM vzw)