• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

WEST-HINDER III krijgt een definitieve plaats in de droogdokkensite dok 1 in Antwerpen

By admin on 22 juli 2021 in Nautisch erfgoed, Nieuws, Verenigingen & Organisaties

Op de Noordzee lagen vroeger naast een aantal boeien ook enkele lichtschepen; zij waren de bakens die de zeeschepen moesten helpen om langs de diverse zandbanken veilig naar de havens te varen. Eén van de lichtschepen was de West-Hinder III, het derde van drie identieke schepen die beurtelings op de Noordzee bij de Westhinderbank en Wandelaarsbank dienstdeden om de aanloop naar de Belgische havens aan te duiden.

De drie zusterschepen werden omstreeks 1950 gebouwd in Oostende op de werf van Béliard-Crighton.  Twee van hen deden permanent dienst als lichtschip en een derde diende als reserve.  De schepen werden ook gebruikt als observatieschip.

Afmetingen: lengte 42.05 m, breedte 7.8 m, diepgang 4 m. Elk schip was uitgerust met een motor van 400 pk.
Toen ze operationeel waren bleven er 9 bemanningsleden aan boord voor 2 weken, die dan werden afgelost en waren ze 2 weken thuis.
Ze werden uit dienst genomen in 1994 en vervangen door elektrische lichtplatformen.
Eén van de schepen ligt op een kade in Zeebrugge en is aldaar te bezichtigen met toegang langs een uitgezaagd gat in de zijwand.
Een tweede schip is aangemeerd aan de steigers in Rupelmonde maar onderging al enkele veranderingen.
Het derde schip – de West-Hinder III – lag lange tijd in het Bonapartedok naast het MAS in Antwerpen.

MPM – MARITIEM PATRIMONIUM

Enkele Antwerpse watererfgoed minnende verenigingen, firma’s en vrijwilligers namen het schip uiteindelijk onder hun vleugels als  Stichting MPM – Maritiem Patrimonium .
MPM maakt deel uit van Watererfgoed Vlaanderen .

Het schip verhuisde enkele jaren terug naar de droogdokkensite in Antwerpen en werd in een droogdok grondig onder handen genomen door een schare van vrijwilligers.

Het moest duren tot in mei 2021 om de West-Hinder III als bescherm erfgoed te erkennen.
Ondertussen waren de restauraties al ver gevorderd.
Minister Mathias Diependale, geflankeerd door Vlaams Minister President Jan Jambon en Burgemeester van Antwerpen Bart de Wever, is toen afgezakt naar de droogdokkensite en heeft aldaar de plechtige erkenning ondertekend.
Tegelijkertijd werd het schip door de drie hoogwaardigheidsbekleders herdoopt waardoor het een nieuwe toekomst kan tegemoet gaan als Watererfgoed Vlaanderen.
Vanaf volgend jaar zal men het schip kunnen bezoeken van zodra de droogdokkensite voor het publiek toegankelijk is; een voorlopige datum is 22 maart 2022.

Video’s van doop: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6801203860951101440/

https://atv.be/nieuws/lichtschip-west-hinder-iii-binnenkort-te-bezoeken-119035

TEWATERLATING

Op 6 juli 2021 was het moment aangebroken om het schip terug toe te vertrouwen aan het element water waarin het zolang vroeger had vertoefd. Men liet het droogdok vollopen en bang werd gekeken of alles nog wel in orde was en of het schip haar drijfvermogen had behouden.
Geen probleem: het water kolkte naast het schip, de deuren van het dok openden zich en een stadssleepboot haalde het schip statig uit het dok om het wat later vast te maken aan de kade in het Kattendijkdok.

DROOGDOKKENSITE DOK 1

De droogdokkensite in de oude dokken in Antwerpen telt 10 droogdokken. Deze zijn nu verbonden door een sluisdeur met het Kattendijkdok. In vroegere tijden, toen de droogdokken werden gebouwd kon men ze laten vol- of leeglopen via een rechtstreekse verbinding met de Schelde.
Deze omslachtige faciliteit werd later afgeschaft en een verbinding met het Kattendijkdok werd gemaakt; de dokken worden gevuld en geledigd via een pompmechanisme dat in een groot pomphuis is ondergebracht.

DOK 1 – DEFINITIEVE PLAATS

Ondertussen werd in dok 1 van de droogdokkensite alles in gereedheid gebracht om de West-Hinder III een ligplaats de geven. Dit eerste dok zal permanent met water gevuld blijven en de West-Hinder III zal dus later drijvende het eerste magneetpunt worden van de ganse site.
Van zodra men vanuit Antwerpen langs de kade noordwaarts gaat komt men op het ‘Eilandje’; even verder steekt men de brug over van de Kattendijksluis en ziet men recht op de droogdokkensite met als blikvanger het lichtschip West-Hinder III.

VAN UITHANGBORD NAAR AMBASSADEUR

Het schip werd op 22 juli 2021 door een sleepboot naar zijn definitieve ligplaats gebracht. Het zal nog wel enkele dagen duren voordat het schip optimaal is verankerd in het midden van het dok. Ondertussen wordt er door de MPM-vrijwilligers nog had gewerkt aan de eindafwerking.
Het publiek kan nu al vanop afstand dit prachtige nieuwe Antwerpse uithangbord al bekijken en zodra de droogdokkensite wordt opengesteld (in 2022) zal ook het schip kunnen worden bezichtigd.

Bij de vrijwilligers hoopt men het schip in de toekomst terug zelfstandig te kunnen laten varen waardoor het eventueel een ambassadeursfunctie zou kunnen krijgen…

foto’s © Georges Janssens

Previous Story

Volg onze Belgische zeilers
@ Tokyo 2020ne

Next Story

Column:
Ik kan alleen denken tijdens het varen

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Scheldetour en Schelderegatta

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)