• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Waterbeleving en –recreatie krijgen extra aandacht in Antwerps stadshavenplan

In het Stadshavenplan 2020 – 2030 dat het Antwerps college goedkeurde neemt waterbeleving een belangrijke plaats in. Zo zal er meer ruimte zijn voor recreatie op of aan het water. Op die manier wordt de band tussen stad en Schelde verder uitgediept.

Sinds 2016 werden de watervlakken van het Eilandje overgedragen van het Havenbedrijf naar de stad en werd de Stadshavendienst opgericht. In 2010 werd bovendien het Masterplan Scheldekaaien goedgekeurd, dat sindsdien gefaseerd wordt uitgevoerd. Dit jaar werd ook beslist om het beheer van de Scheldekaaien grotendeels over te dragen aan de stad. Zo is er een eenduidig beleid mogelijk tussen het Eilandje en de Scheldekaaien op het vlak van ligplaatsbeheer, exploitatiebeheer, politiereglement, handhaving en de concessie voor walvoorzieningen.

 In het kader van deze gewijzigde situatie keurde het college het Stadshavenplan 2020-2030 voor de Scheldekaaien zone stad en het Eilandje goed. De nadruk ligt daarbij meer op de interactie tussen stad en water. Het nieuwe plan zal het beleidskader vormen voor de Stadshaven en de invulling en bestemming van watervlakken en kades bepalen. Daarbij is er veel aandacht voor waterbeleving en waterrecreatie.

Waterrecreatie, steigers en pontons voor waterbeleving en vaste ligplaatsen voor rondvaartboten

De Stadshaven maakt deel uit van het toeristische hart van de stad. Waterbeleving en levendigheid op het water zijn daarom cruciaal. De stad verliest daarbij de veiligheid en het vermijden van overlast niet uit het oog.

“Zeker met het Bonapartedok hebben we een grote opportuniteit om de band tussen de Antwerpenaar en de Stadshaven te versterken”, zegt burgemeester Bart De Wever. “Daarom gaan we bestuderen of kajakken en andere waterrecreatie daar mogelijk is. We gaan ook op zoek of er commerciële interesse is om op het watervlak van het dok zelf een horeca-invulling uit te bouwen, bijvoorbeeld op een ponton.”

Waterrecreatie is er momenteel nog niet mogelijk tenzij gebonden aan evenementen maar zal in de toekomst wel een belangrijkere rol spelen. Er wordt een onderzoek opgestart om na te gaan of bepaalde types van waterrecreatie door middel van een exploitatiereglement mogelijk gemaakt zouden kunnen worden in de laagdynamische delen van de Stadshaven. Dat zijn delen met weinig scheepvaart en scheepsbewegingen. In eerste instantie gaat het om de locaties Willemdok, Bonapartedok en Kempisch dok. 

Verder vormen en steigers en pontons een belangrijke schakel tussen de watervlakken en het land en moeten ze de mogelijkheid bieden om recreatie, watermobiliteit en waterbeleving toe te laten. Bij de aanleg van nieuwe pontons en steigers moet het gebruik duidelijk bepaald worden en in functie daarvan ook de eventuele maatregelen rond veiligheid en overlast.

Voor rondvaartboten wil de stad vaste ligplaatsen voorzien aan de zuidoostkant van het Kattendijkdok, vlakbij het publieke ponton aan de New Yorkkaai. Zo zullen burgers en toeristen eenvoudig de vertreklocatie kunnen vinden en rondvaarten kunnen doen op het Scheldegebied en in de zeehaven.

Deelgebieden met een eigen focus

Het Stadshavenplan 2020 – 2030 werkt voor verschillende deelgebieden krachtlijnen uit. Drie aandachtspunten zijn daarbij cruciaal: toegankelijkheid, afstemming tussen land en water; en veiligheid.

De krijtlijnen van het Stadshavenplan 2020-2030 voor de belangrijke deelgebieden worden vooropgesteld als volgt.

1.    Droogdokken Noord: Dit zijn de hoogdynamische ‘natte’ dokken 8 tot 10 met veel scheepvaart en scheepsbewegingen. Ze worden ingezet ter ondersteuning van de passagiersvaart. Zo kunnen ze bijvoorbeeld door riviercruises en de pleziervaart gebruikt worden als wachtplaats, voor beperkte werkzaamheden en als kortstondige ligplaats.

2.    Kattendijkdok: Het Kattendijkdok is een hoogdynamisch dok met focus op passagiersschepen (evenementschepen, dagrondvaartboten, riviercruises) en daarnaast een publiek ponton voor waterbeleving en watermobiliteit. Ook de beroepsvaart blijft hier een plek behouden ter hoogte van de kaaien in het noordoosten.

3.    Kempisch dok: Het Kempisch dok legt de focus op de pleziervaartsector (concessie jachthaven) en waterrecreatie. Daarnaast  is het onderdeel van de Innovatieve Stadshaven waar er aandacht is voor bedrijvigheid, met aanvullend tijdelijke ligplaatsen als wachtkaaien ter ondersteuning van de binnenvaartsector. Er wordt ook voorzien in enkele commerciële ligplaatsen.

4.    Willemdok, Verbindingsdok en Bonapartedok: Deze dokken worden laagdynamische dokken. De watervlakken die vlakbij de historische en toeristische stadskern liggen, krijgen een nieuwe bestemming. De stad ontving in het verleden al vele vragen vanuit de directe omgeving van het Bonapartedok om dit dok te gebruiken voor verschillende doeleinden. Ze heeft nu beslist om het Bonapartedok te herbestemmen. Er wordt een marktoproep gelanceerd voor een commerciële horeca-invulling op het watervlak. Het centrale deel van het watervlak leent zich dan weer voor recreatie en sport. Doelstelling is dat beide elkaar versterken.

5.    Scheldekaaien- Centraal Deel: Dit deel van de Scheldekaaien vormt het centrale scharnierpunt voor watertoerisme, waterbeleving en watermobiliteit.  Er komt een groot nieuw cruiseponton en een opwaardering van het ponton Steenplein tot publieke verblijfsruimte. Aansluitend aan dit scharnierpunt worden nog bijkomende ligplaatsen voor riviercruises gecreëerd.

6.    Scheldekaaien – Sint-Andries en Zuid: Hier zal de stad inzetten op landgebonden lokale sport- en spelmogelijkheid langs de Schelde. Er komen ook tijdelijke ligplaatsen voor binnenvaart, marineschepen, opleidingsschepen (zoals de Tall Ships) en riviercruiseschepen als uitwijkplaats voor het cruiseponton.

Verdere stappen… Nu het college het Stadshavenplan heeft goedgekeurd zullen verschillende stadsdiensten de deelaspecten van het plan verder onderzoeken en uitwerken.

 

 

Previous Story

Zwanenzang voor Belgian Boat Show

Next Story

World Cleanup Day editie 2020… draag je steentje bij!

Related Posts

  • Jeanneau’s Cap Camarat viert 40ste verjaardag

    By admin
    De Cap Camarat serie van Franse...
  • First 44, cruiser-racen zoekt nieuwe horizonten

    By admin
    Het First gamma van Bénéteau viert haar...
  • Zeezeilen: INDUMAR Open Noordzee Kampioenschap 2022

    By admin
    Dertien zeilwedstrijden op de Noordzee...
  • Top 5 voor Isaura en Anouk in 49erFX

    By admin
    De “51ste Trofeo S.A.R. Princesa Sofia”...

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Boot e-mag editie 02 – 2022

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF +/- 6,5 MB).

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Nauticlink

  • Clean up on Tour, suppend zwerfafval in het hele land verzamelen 22 mei 2022
    Leren suppen én de natuur een beetje schoner maken? Dat kan officieel vanaf vrijdag 27 mei 2022 tijdens de lancering van Clean up on Tour. Dit is een SUP tour die komende zomer door het hele land reist, waarbij zwerfafval uit het water wordt opgeruimd. Lees verder op watersportverbond.nl Foto: Watersportverbond Dit bericht is geplaatst […]
  • Na twee jaar is het zover: luxe zeiljacht van maar liefst 56 meter lang verlaat productiehal van Vitters Shipyard in Zwartsluis 21 mei 2022
    Een gigantisch, luxe zeiljacht van maar liefst 56 meter lang verliet deze week de productiehal van Vitters Shipyard in Zwartsluis. Een magisch moment voor iedereen die met groot vakmanschap, creativiteit en toewijding aan de bouw van het unieke jacht heeft bijgedragen. Maar veel tijd om erbij stil te staan is er voor de vakmensen van […]
  • Modelboten bij Museumwerf Vreeswijk op Hemelvaartsdag 20 mei 2022
    Op donderdag 26 mei (Hemelvaartsdag) houdt de ‘varende modelbouwclub’ Het Anker houdt zijn jaarlijkse Werkschependag. Dit jaar komen de modelbouwers van de Nieuwegeinse club elkaar en leden van andere modelbouwverenigingen daarvoor naar Museumwerf Vreeswijk. Lees verder op binnenvaartkrant.nl Foto: VMBC Het Anker Dit bericht is geplaatst door de nieuwsdienst van Nauticlink. Heb je vragen of opmerkingen […]
  • Nieuwe superjacht is trimaran 20 mei 2022
    Soms moet je vooruit durven kijken. Hoe ziet het superjacht van de toekomst eruit? Twee ontwerpbureau’s begonnen samen vanuit het idee ‘Waarom niet?’ en kwamen uit op een revolutionair schip. Het resultaat is een gelijkvloerse trimaran van veertig meter met een binnenruimte van maar liefst 783 vierkante meter. Het ontwerp heeft de naam Domus gekregen, […]

RSS Yachtweb.be

  • SAILABITILY OP REVA 2022

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

https://fliphtml5.com/bookcase/jmluh

logo
Copyright 2021 - 6minutes press (imprint KIM vzw)