• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

WAAR IS DE DOELSE KOGGE?WAAR IS DE DOELSE KOGGE?

WAAR IS DE DOELSE KOGGE?WAAR IS DE DOELSE KOGGE?

Lijdensweg van een erfgoedpronkstuk.

‘De Doelse Kogge is een vrij goed bewaard scheepswrak dat in 2000 werd ontdekt bij graafwerken aan het Deurganckdok. Het schip dateert uit 1325 en is daarmee het oudste ooit teruggevonden exemplaar van dit type vaartuig in Europa. Het schip uit massief eikenhout was zo’n 21 meter lang en 7 meter breed en bevond zich in uitzonderlijk goede staat. Archeologen demonteerden het schip plank per plank. Daarna lag het wrak bijna tien jaar lang opgeslagen in containers aan Fort Liefkenshoek.’ Bron Scheepspost 22/2/2022.

De containers bleken niet erg beschermd te staan aan Fort Liefkenshoek.  Uitwerpselen van vogels, onkruidgroei in de containers, een brandende zon in de zomer en vriestemperaturen in de winter waren geen optimale manier om de Kogge te kunnen bewaren. 

Prof. Eric Van Hooydonk

Het was de Antwerpse professor Eric Van Hooydonk die aan de alarmbel trok en de officiële erfgoedinstanties ertoe bracht om een nauwgezette conservering op te starten.  Het was toen de Stad Antwerpen die kost wat kost de Doelse Kogge wou hebben.

Twaalf jaar geleden werd het schip dan naar Antwerpen gebracht om er een pronkstuk voor een Maritiem Museum van te maken. Maar nu die plannen zijn afgevoerd, moest de Kogge op zoek naar een nieuw onderkomen.

Doelse Kogge geconserveerd in 21 containers

De Stad Antwerpen wilde dus zo snel mogelijk de Doelse Kogge kwijt.  De locatie aan de Droogdokkensite waar de Kogge was ondergebracht, blijkt nu leeg te staan.

Die locatie zou deels worden afgebroken en voor de rest dienen om het houten Walenschip Céphée, dat zich nog onder de hangars aan het Steen bevindt, onder te brengen. Hopelijk krijgt dit erfgoedschip niet eenzelfde lijdenweg.

Dus de Kogge is verhuisd en geen enkele instantie wil zeggen waarheen.

21 Containers

Gedurende al die jaren werd de Doelse Kogge bewaard in 21 containers gevuld met water waaraan PEG2000 (polyethyleen glycol) werd toegevoegd. De samengestelde vloeistof werd permanent op kamertemperatuur gehouden en gemonitord.  Deze manier van werken had als doel om de in het hout verweven ijzeren nagels te doen oplossen zodat ze de houtstructuur niet verder meer zouden aantasten.

Een fiere zorgzame conservator van de Kogge

Dit bewaringssysteem diende men nog enkele jaren voort te zetten. Er was een conservator aangesteld die quasi dagelijks de stand van zaken kwam opmeten en dit met uitermate grote zorg tot nu toe deed. 

Ondertussen had men de Doelse Kogge al terdege opgemeten en onderverdeeld in 744 fragmenten.  Met die gegevens heeft men met een 3D-printer een schaalmodel gemaakt dat momenteel kan bekeken worden in het MAS-museum in Antwerpen op de 6e verdieping.

Het zou de bedoeling zijn om zodra het bewaringsproces binnen enkele jaren ten einde loopt, aan de hand van de fragmenteringsgegevens de Doelse Kogge terug te kunnen samenstellen.

Waar is de Kogge?

Daar waar de 21 containers netjes stonden opgelijnd in twee hangars is nu niets meer terug te vinden.  Eén container is achtergebleven maar daarin ligt alleen nog de plastiek afdekfolie.

Alle containers samen bevatten ongeveer 150000 liter vloeistof.  Om de containers te vervoeren heeft men dat bewaringsvocht moeten verwijderen.  Het is mogelijk dat het gewoon weggepompt werd in de riolering ter plaatse en dan in het Schelde-water is terecht gekomen. Misschien kan een bevoegde minister dat eens onderzoeken.

Waar de containers zijn heen gebracht wenst men bij navraag van verschillende instanties die bij erfgoed betrokken zijn geen uitleg te geven.  Wel laat men los dat de verantwoordelijke minister (Diependaele) er in de maand juli een communicatie zou over doen.

het houten Walenschip CEPHEE

foto’s © Georges Janssens
foto bovenaan: de verlaten hangars aan de Droogdokkensite.

The post WAAR IS DE DOELSE KOGGE? first appeared on .

Lijdensweg van een erfgoedpronkstuk. ‘De Doelse Kogge is een vrij goed bewaard scheepswrak dat in 2000 werd ontdekt bij graafwerken aan het Deurganckdok. Het schip dateert uit 1325 en is …
The post WAAR IS DE DOELSE KOGGE? first appeared on .

Previous Story

INDUMAR / MULTRASHIP SCHELDEREGATTA…INDUMAR / MULTRASHIP SCHELDEREGATTA…

Next Story

Op stap in waterrijke gebiedenOp stap in waterrijke gebieden

Related Posts

  • MASTERPLAN DROOGDOKKENSITE IS GOEDGEKEURD…MASTERPLAN DROOGDOKKENSITE IS GOEDGEKEURD…

    By
    Antwerpen 1 juli 2022 – foto...
  • TERUGBLIK DELTAWEEKENDTERUGBLIK DELTAWEEKEND

    By
    Foto’s: © Anusjka Martens Objectivo...
  • IN WATER BOAT SHOW BODENSEEIN WATER BOAT SHOW BODENSEE

    By
    – 19 tot 21 augustus 2022 – Linssen...
  • Top vijf voor 49erFX -team en William De Smet op de Kieler Woche Top vijf voor 49erFX -team en William De Smet op de Kieler Woche 

    By
    De 141ste editie van de Kieler...

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF +/- 6,5 MB).

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Nauticlink

  • Dwars door Friesland: vaarroute van Lemmer naar Langweer 1 juli 2022
    We maken een driedaagse tocht langs alle grote, Friese zeilwateren. Deze vaarroute door Friesland brengt ons van Lemmer omhoog richting Sneek en Grou, waarna we eindigen in Langweer. Zo kruisen we dwars door onze nummer één watersportprovincie. Na de ronde door de Zuidwesthoek  kwamen we weer in Lemmer uit. Dit is ook onze vertrekhaven voor deze driedaagse […]
  • Gratis watersporten tijdens het Jeugd WK Zeilen in Den Haag 1 juli 2022
    Kinderen die altijd al eens hebben willen suppen, kanovaren of zeilen, kunnen hun hart ophalen. Optimist on Tour komt 12 tot en met 14 juli, tijdens het Jeugd WK Zeilen, naar Wateringseveld in Den Haag. Al deze dagen kunenn de kinderen gratis watersporten. Lees verder op voorburgsdagblad.nl Foto: Sander van der Borch Dit bericht is […]
  • KNRM voorkomt dat werkschip zinkt op Noordzee bij Texel 1 juli 2022
    De KNRM heeft gisteravond een werkschip van het Slow Mill-project gered. Dat is een experiment dat golven omzet in energie. Ter hoogte van De Koog raakte het schip lek in de machinekamer. Hierdoor maakte de boot slagzij. Lees verder op nhnieuws.nl Foto: KNRM Texel Dit bericht is geplaatst door de nieuwsdienst van Nauticlink. Heb je […]
  • Spetterende wateractiviteiten tijdens Almere Floats 30 juni 2022
    Almere Centrum, 30 juni – Dankzij het nieuwe stadsstrand hebben veel Almeerders het Weerwater herontdekt. In het weekend van 16 en 17 juli wordt dit stukje Almere Centrum officieel omgetoverd tot dé place to be voor liefhebbers van watersporten van alle leeftijden. Tijdens Almere Floats kunnen zij zich uitleven met radarbootjes, aquabubbels, waterglijbanen, vlotten, kano’s en […]

RSS Yachtweb.be

  • ARCONA BENELUX – VMG YACHTING

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

https://fliphtml5.com/bookcase/jmluh

logo
Copyright 2021 - 6minutes press (imprint KIM vzw)