• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Volvo Ocean Race-vloot maakt zich op voor havenrace en beruchte Zuidelijke Oceaan

By admin on 8 december 2017 in Nieuws, Regatta's, Watersportnieuws.be

In Kaapstad maakt de Volvo Ocean Race-vloot zich op voor de havenrace en de derde etappe. Dat wordt de eerste over de beruchte Zuidelijke Oceaan. Vanmiddag om 13 uur Nederlandse tijd begint de wedstrijd rondom de boeien nabij het Zuid-Afrikaanse Waterfront. Op zondag 10 december klinkt voor de zeven teams het startschot van 6.500 nautische mijlen richting de finish in Melbourne. Het resultaat telt dubbel, dus er staat veel op het spel op de meest afgelegen oceaan ter wereld.

Foto: Cape Town Stopover. Practice Race from the helicopter. Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race

Daar waar golven zo hoog als huizen ongestoord kunnen rollen en waar ijskoude stormen heersen. Het is het gebied van rond de 40 graden zuiderbreedte tot de antarctische cirkel. Hier worden gemiddeld ‘s werelds hoogste windsnelheden gemeten en de ‘trein’ van depressies beweegt zich in oostelijke richting rondom het continent. Het weer komt dus altijd van achteren, wat het voor de koplopers soms lastig maakt om hun positie vast te houden.

Op de Zuidelijke Oceaan voelt 30 knopen wind als 40 knopen op de Middellandse Zee. Dit komt doordat koude lucht zwaarder is, het heeft een relatief hoog soortelijke gewicht. Doordat een windvlaag zo hard kan aankomen, ligt het gevaar van een klapgijp op de loer. Daarbij komt het zeil onverwachts snel en met veel kracht over. Dit gebeurde in de vorige editie toen meerdere boten op dezelfde dag plat gingen in vlagerige condities.

Team AkzoNobel-schipper Simeon Tienpont: “De Zuidelijke Oceaan-etappes geven een extra dimensie aan de race, omdat je zo ver van het vasteland vandaan bent. Als vloot en als zeiler bevinden we ons in een kwetsbare positie en tegelijkertijd is dit een soort paradijs voor zeilers.” Met amper een week tussen de finish in Melbourne en de start van de vierde etappe op 2 januari, is de druk hoog. “Als je niet op tijd in Melbourne bent, mis je waarschijnlijk de etappe naar Hong Kong”, aldus Tienpont.

Aan de navigators de taak om met de beschikbare weerdata de lagedrukgebieden op te zoeken en op de randen daarvan te varen. Uiteraard aan de juiste kant van de gevarenzone. Aan boord van Sun Hung Kai/Scallywag van schipper David Witt neemt Antonio Fontes (POR) de navigatiestoel over van Steve Hayles (GBR). Fontes zeilde de nul-etappe met Scallywag en werd in de eerste etappe ‘uitgeleend’ aan team AkzoNobel.

Antarctic Ice Exclusion Zone

Aangezien de Volvo Ocean 65’s hoge snelheden bereiken (driemaal zo snel als de vroegere racejachten), vormen ijsbergen een levensgevaarlijke bedreiging voor de veiligheid. Daarom besloot de raceorganisatie om de Antarctic Ice Exclusion Zone in de route op te nemen. Dat betekent dat de boten niet te diep zuidelijk mogen gaan om het risico van een aanvaring met een ijsberg te verkleinen. Het blijft natuurlijk wel oppassen voor de bemanningen.

De vloot zal gedurende deze hele editie ongeveer driemaal zoveel nautische mijlen over de Zuidelijke Oceaan afleggen als in de vorige race. Nieuw dit keer is ook de dubbelscore in drie etappes. Allereerst de aanstaande van Kaapstad naar Melbourne, daarna van Auckland naar Itajaí en tot slot de trans-Atlantische oversteek van Newport naar Cardiff.

Team AkzoNobel kiest voor ervaring

Team AkzoNobel maakte gisteren een dubbele bemanningswissel bekend. De Australische zeilmaker en drievoudig Race-veteraan Justin Ferris (42) en de Spanjaard Alex Pella (45) voegen zich bij het team voor de zware derde etappe. Zij vervangen de Australiër Luke Molloy en de Nederlander Peter van Niekerk. Ferris zeilde de Volvo Ocean Race reeds met de Pirates of the Caribbean (2005-06), PUMA Ocean Racing (2008-09) en Abu Dhabi Ocean Racing (2011-12). Pella heeft eveneens een behoorlijke staat van dienst in het oceaanzeilen. Begin dit jaar won hij met de maxi trimaran IDEC de felbegeerde Jules Verne Trophy. Deze prijs gaat naar het team dat zijn zeiljacht in recordtijd non-stop rond de wereld zeilt. In 2014 won Pella de competitieve Class 40 van de trans-Atlantische Route du Rhum. Schipper Tienpont: “We zijn blij met Justin en Alex aan boord. Ze brengen beiden veel expertise met zich mee, vooral voor wat betreft de Zuidelijke Oceaan.”

Team Brunel stunt

Team Brunel gooide het deze week even over een andere, zeer gewaagde boeg. Afgelopen woensdag lieten ze een touw achter de boot slepen, waaraan de Deense kitesurfer Nick Jacobsen zich vastklikte. Door de snelheid van de boot ontstond voldoende lift om de Deense waaghals tot recordhoogte te brengen. Jacobsen klokte 277 meter boven de zeespiegel, waarmee hij een nieuw wereldrecord in de hoogste Kite Tow Up vestigde. Vorige week kondigde Team Brunel eveneens een bemanningswissel aan. De Belg Louis Balcaen maakt zijn rentree bij Team Brunel, nadat hij de vorige editie tot de vaste bemanning behoorde. De talentvolle stuurman/trimmer vervangt de Argentijn Maciel Cicchetti.

Schakelen naar In-Port Racemodus

Hoewel de Zuidelijke Oceaan lonkt, moeten de teams vandaag eerst schakelen naar de In-Port Racemodus. De einduitslag van deze serie havenraces telt uiteindelijke als tie-breaker in het klassement voor de Volvo Ocean Race Trophy. Dit resultaat is dus allesbeslissend in geval van gelijke score. Het Spaanse MAPFRE gaat aan de leiding op twee punten gevolgd door het Nederlandse Team Brunel en het Chinees/Franse Dongfeng Race Team. De start is om 13 uur Nederlandse tijd. Het wedstrijdwater voor de kust van Kaapstad kan voor het nodige spektakel zorgen. De sterke wind is vlagerige en veranderlijke in combinatie met tricky stromingen.

 

TagsTeam BrunelVolvo Ocean Racewatersportzeilen

Previous Story

Louis Balcaen terug aan boord Team Brunel

Next Story

Dongfeng en MAPFRE verlaten nek-aan-nek Kaapstad op weg naar Melbourne

Related Posts

  • Top-10 plaats voor Emma Plasschaert op het EK Laser 2020

    By admin
    In het Poolse Gdansk verzamelden van 6 tot...
  • Team AkzoNobel wint eindspurt zesde Volvo Ocean Race-etappe

    By admin
    Het Nederlandse team AkzoNobel wint de zesde...
  • Volvo Ocean Race-vloot verlaat Guangzhou — Vestas 11th Hour Racing mist zesde etappe

    By admin
    Op maandagmorgen 5 februari verliet de Volvo...
  • Mapfre winnaar Volvo Ocean havenwedstrijd in China

    By admin
    Op zaterdag 3 februari vochten in Guangzhou...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)