• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Volvo Ocean Race-eindzege bepaald door west versus oost split in eindsprint

By admin on 24 juni 2018 in Nieuws, Regatta's, Watersportnieuws.be

Er zijn geen route opties meer. Het is nu een kwestie van zo hard mogelijk naar de finish van de Volvo Ocean Race in Den Haag te zeilen. Na acht maanden racen volgt de ontknoping in de komende negen uur. De Volvo Ocean Race-eindzege wordt vandaag beslist met een eindsprint die wordt gekenmerkt door de oost/west splitsing van de kopgroep. Deze ontstond op zaterdagavond, waarbij Team Brunel en MAPFRE voor de westelijke route langs de exclusion zone kozen en Dongfeng Race Team voor de oostelijke kustroute. Op dit moment gaat team AkzoNobel aan kop, nipt gevolgd door Team Brunel en MAPFRE.

Foto: Etappe 11, Gothenburg naar Den Haag, dag 4 aan boord AkzoNobel. 24 juni 2018. James Blake/Volvo Ocean Race.

Nog nooit eerder streden drie teams tot in de laatste uren van de slotetappe om de felbegeerde trofee. De volgorde van hun binnenkomst in Den Haag bepaalt het overall podium van deze editie.

Dongfeng Race Team, met de Nederlandse Carolijn Brouwer aan boord, durfde het aan om weg te varen bij zijn rivalen. “Wij hebben ervoor gekozen om langs de kust te gaan”, zei wachtleider Stu Bannytyne. “Er is dus veel tricky navigatiewerk te doen. We krijgen te maken met de nodige zandbanken, verkeersscheidingsstelsels (Traffic Separation Schemes) en misschien windmolens en zeer variabel weer.”

Deze optie kostte het team op de korte termijn behoorlijk wat mijlen in het klassement van de etappe. De mogelijk winst kan later vandaag komen. De voorspelling is dat de wind op zee gaat afnemen. Dat betekent dat de kustroute vlak voor de finish lucratief kan worden, wanneer die boten de bries en snelheid langer kunnen vasthouden.

Team Brunel en team AkzoNobel gingen voor de offshore route. Gisteravond moest Team Brunel nog een kleine reparatie aan de outrigger uitvoeren, waardoor zee en beetje afstand moesten inleveren.

MAPFRE besloot pas laat om de Nederlandse boten te volgen, wat kostbaar pas voor de Spanjaarden. Zij moesten een langzamere koers varen om verder naar het westen te komen. Daardoor viel de koploper van gisteravond terug naar de derde positie.

“We maakten ons op binnendoor te gaan, langs Duitsland en de top van Nederland, en namen op het laatste moment de beslissing om naar het westen te gaan. Daardoor verloren behoorlijk op Team Brunel en team AkzoNobel die al veel eerder voor deze optie kozen”, aldus Blair Tuke van MAPFRE.

“Dat was tricky, maar we moeten doen, waarvan we denken dat het beste is om er zo snel mogelijk te komen. Beide boten die we moeten verslaan, nemen verschillende routes. We gaan tot het einde vechten. Als we de finish naderen, volgt een compressie in de vloot. Er is dus genoeg om voor te strijden. We zijn blij dat we er nog steeds bij zitten.”

Op zondagmorgen om 10 uur Nederlandse tijd zijn de posities alles behalve definitief. Team AkzoNobel onder leiding van schipper Simeon Tienpont gaat aan de leiding, maar met slechts een voorsprong van 0,1 mijl op Team Brunel dat op koers voor de eindzege ligt. MAPFRE van schipper Xabi Fernández zit daar echter ook maar een halve mijl achter.

De Live Tracker laat zien dat het voor de boten in het oosten minder rooskleurig uitziet. Het gat is opgelopen tot bijna 45 mijl. In de realiteit, bedraagt het verschil in zeilafstand ongeveer 18 mijl. De softwareprogramma’s om de route qua weer te bepalen, geven aan dat het verschil op de finishlijn een kwartier zal zijn. De race is nog niet gelopen.

Dee Caffari’s Turn the Tide on Plastic en David Witt’s SHK/Scallywag namen eveneens de kustroute en bevinden zich zo’n 10 mijl achter Dongfeng. Turn the Tide on Plastic heeft momenteel een voorsprong van 2 mijl op Scallywag. Als ze zo finishen, eindigen ze op gelijke aantal punten in het totaalklassement en geldt de einduitslag van de In-Port Race Series als tie-breaker. Op zaterdag 30 juni staat de laatste In-Port Race op het programma.

De huidige verwachte aankomsttijd voor de koplopers is op zondagmiddag tussen 17.00 en 19.00 uur voor de Haagse kust.

Volvo Ocean Race – elfde etappe – klassement – 11:30 uur zondag 24 juni
1.team AkzoNobel – 49,4 nautische mijlen (nm) tot finish
2.Team Brunel – 0,1 nm tot leider
3.MAPFRE – 0,3 nm tot leider
4.Vestas 11th Hour Racing – 2,4 nm tot leider
5.Dongfeng Race Team – 41,3 nm tot leider
6.Turn the Tide on Plastic – 49,6 nm tot leider
7.7HK / Scallywag – 52,1 nm tot leider

 

Previous Story

Handelsoorlog President Trump treft invoer Amerikaanse boten

Next Story

Dongfeng Race Team wint Volvo Ocean Race met eerste etappezege

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)