• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Oplossingen voor “Skippers Working Without Borders” in de maak

Tijdens de conferentie ” Skippers Working Without Borders” georganiseerd door European Boating Industry en de TCC-SCV Project team in Brussel op 16 juni werd het probleem van de beperkte werkmogelijkheden van professionele schippers aan boord van kleine commerciële schepen – small commercial vessels (SCV) – in Europa besproken.

,,Het gebrek aan erkenning van beroepskwalificaties in heel Europa voor schippers die werken op kleine commerciële schepen (SCV) moet aangepakt worden op EU-niveau”, aldus European Boating Industry voorzitter Piero Formenti.

Door een gebrek aan cijfers in alle lidstaten van de EU, is de chartervloot moeilijk te kwantificeren, maar toch wordt ze geschat op ongeveer 60.000 boten tot 24 meter in lengte met ongeveer 50 tot 75.000 professionele schippers permanent of deeltijds actief in heel Europa. De kleine commerciële schip charter activiteit zou een omzet van 6 miljard euro per jaar genereren.

Toch zijn er geen gemeenschappelijke regels in heel Europa voor de opleiding en certificering van professionele schippers en kapiteins. Integendeel, de regulerende landschap is erg versnipperd met regels alleen op nationaal niveau. Een van de gevolgen is dat de beroepskwalificaties van de ene lidstaat niet door een ander worden herkend, waardoor problemen met de werving, arbeidsmobiliteit en het gebrek aan normen voor de beroepsgroep.

Deze kwesties werden geïllustreerd door Josie Tucci, General Manager van The Moorings (TUI Marine Group). Volgens haar blijft de taak van de charterschipper niet beperkt tot louter navigatie, maar is er een duidelijke trend om de schipper ook te zien als “een vakantie animator” die essentieel is voor de algehele vakantie-ervaring van de passagiers. Het bedrijf heeft meer dan 30 miljoen klanten wereldwijd en stelt momenteel zo’n 200 schippers per jaar te werk.

Overeenkomsten groter dan verschillen

TCC-SCV Projectleider Silja Teege (van charter & zee schoolgebouw Sea Teach) presenteerde de 2 belangrijkste resultaten van de TCC-SCV initiatief: de Online Vergelijking Tool en de Common Core Curriculum. Uit de vergelijking van de Online Tool voor bleek dat nu 80 tot 90% van de geanalyseerde 7 kwalificaties reeds zeer vergelijkbaar zijn. De overeenkomsten zijn dus veel groter dan de verschillen. Deze tool brengt de broodnodige transparantie en details over de inhoud van elke kwalificatie, waardoor het gemakkelijk is om te bepalen waar een aanvullende opleiding of competenties nodig zou zijn bij het werken onder de vlag van een andere lidstaat.

Een rondetafel met vertegenwoordigers van de EU benadrukte de voordelen van de EU-aanpak. Konstantions Tomaras, adjunct-hoofd van een eenheid bij de Europese Commissie, belast met het vrije verkeer van beroepsbeoefenaren, herinnerde er aan dat bepaalde EU-regels reeds zijn getroffen om de werkmobiliteit te garanderen. Maar zoals Tomaras vaststelde zijn de lidstaten en overheden vaak zelf niet eens bewust van de maatregelen en procedures die gelden om de werkmobiliteit mogelijk te maken. Het was duidelijk dat er meer sensibilisering nodig is van de nationale autoriteiten en het bedrijfsleven om de bewustwording over de bestaande regels te verhogen.

Foto: Het bestuurscomité van de  European Boating Industry bevestigde Ms Sandrine Devos als nieuwe Secretaris Generaal van de vereniging in opvolging Mirna Cieniewicz die sinds de oprichting in 2009 de Europese bootindustrie een stem gaf in Europa.

 

 

 

Previous Story

 Yamaha & VW Experience Days en WaveRunner wordt 30 jaar

Next Story

Tentoonstelling “The Ultimate Sailor: under Construction”

Related Posts

  • Auteur en ontdekkingsreiger Tim Severin overleden

    By admin
    In de loop van 2019 publiceerde...
  • Wat u ‘verplicht’ en ‘aanbevolen’ aan boord moet hebben in 2021

    By admin
    Vanaf 1 december 2020 is een nieuwe lijst...
  • Droevig nieuws uit de zeil- en zeilwagenwereld

    By admin
    Op 16/12/2020 is Sadi Emmanuel Claeys op...
  • Belgisch team wint ‘line honours’
    ARC 2020

    By admin
    Zondag 22 november  ging de Atlantic...

QR-code Boot e~mag jan. 2021

Scan de QR-code om de integrale editie van Boot e~mag januari 2021 te lezen op uw tablet of smartphone.

Boot e~magazine – 01/ Jan. 2021

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF – 5 MB).

PREVIEW Bootmagazine Traveler – Herfst / Winter 2020

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS algemeen – Nauticlink

  • Gitana staakt recordpoging 23 januari 2021
    De Maxi Edmond de Rothschild staakt haar recordpoging voor de Jules Verne Trophy. Er is ernstige schade ontstaan aan het roer van de stuurboord drijver. De zeilers kunnen de schade niet op zee repareren. Het is voor Franck Cammas, Charles Caudrelier en hun vier bemanningsleden ondenkbaar om de Zuidelijke Oceaan op te gaan met een […]
  • Gitana 887 mijl voor op record 22 januari 2021
    De poging van team Gitana om het Jules-Verne te verbreken lijkt tot nu toe zeer succesvol. Aan het begin van de Indische Oceaan is de voorsprong op het record-schema van Idec uit 2017 maar liefst 887 mijl. Dat geeft de bemanning de kas om iets rustiger aan te doen en de snelheid van de maxi-trimaran […]
  • Uitgestelde Boot Düsseldorf afgelast 22 januari 2021
    De beurs die oorspronkelijk dit weekend zou worden gehouden gaat definitief niet door in 2021. Door de corona-pandemie was Boot Düsseldorf al uitgesteld naar eind april. De organisatie laat weten dat ook dit niet realistisch is. De eerstvolgende editie staat nu op de rol voor 22 tot en met 30 januari 2022. Meer informatie: www.boot.de
  • Na 38 dagen roeien komt eindstreep in zicht voor Bela en haar vriendinnen 21 januari 2021
    Na 5,5 week op zee komt het vaste land voor Bela Evers (53) langzaam weer in zicht. De inwoonster van Tonden is bezig aan de zwaarste roeiwedstrijd ter wereld. Volgens het thuisfront zijn de updates die ze vanaf de boot krijgen nog steeds positief. Omroep Gelderland

RSS Yachtweb.be

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2020