• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Hoge BTW-tarief blijft van kracht voor Nederlandse jachthavens

By lvd on 26 september 2012 in Havens, Verenigingen & Organisaties

thumbnail

In Nederland moeten jachthavens ligplaatsen voor boten met het hoge 21 procent BTW-tarief blijven belasten. Dat is de uitspraak van de Hoge Raad op vrijdag 21 september jl. na zeven jaar procesvoering tussen HISWA Vereniging – brancheorganisatie van de watersportindustrie – en een aantal jachthavens versus de fiscus.

De rechter vergelijkt de verhuur van ligplaatsen voor boten met een parkeerplaats voor voertuigen. Dat betekent het hoge BTW-tarief van 21% per 1 oktober a.s.
HISWA Vereniging vergelijkt een ligplaats in een jachthaven met een kampeerplaats op een camping. Daarvoor geldt het lage BTW-tarief van 6%. Jachthavens bieden vergelijkbare diensten en voorzieningen als kampeerterreinen aan, is de redenering. Gemeenten vinden dat ook en heffen daarom naast hotels en campings ook toeristenbelasting in jachthavens.

“De overheid meet met twee maten en toeristen draaien voor de kosten op”, aldus Geert Dijks, hoofd Branchebelangen bij HISWA Vereniging. Het Gerechtshof stelt dat een caravan bedoeld is om recreatief in te verblijven en een vaartuig tot doel heeft om te varen. Daarop voerde HISWA Vereniging aan dat er beter een vergelijking is met de eigenaar van een kampeerauto die op een camping voor 6% BTW een parkeerplaats op een camping huurt voor verblijf.

 Geen eerlijke concurrentie

“Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. De uitspraken van de rechters zijn gebaseerd op oude juridische standpunten uit 1978 en een Tweede Kamer-discussie uit 1987. Dat terwijl er ondertussen veel veranderd is en wij dat nadrukkelijk hebben aangegeven. Jachthavens hebben een enorme ontwikkeling doorgemaakt en zijn steeds meer een verblijfsaccommodatie voor watertoeristen”, aldus Dijks.

De uitspraak van de rechter is zeer nadelig voor de concurrentiepositie van jachthavens. Het verschil met de in Europa omstreden BTW-vrijstelling van 300 Nederlandse verenigingsjachthavens wordt alleen maar groter. Nu er geen rechtsgang meer mogelijk is gaat HISWA Vereniging in gesprek met fractiespecialisten in de Tweede Kamer om te komen tot een eerlijk speelveld in de jachthavensector.

 

Previous Story

Google Street View kijkt diep in de zee

Next Story

‘Stand Up Paddle’ wedstrijd door Parijs

Related Posts

  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...
  • Sportief ‘opblaasbaar’ zeilen met nieuwe Tiwal 3RSportief ‘opblaasbaar’ zeilen met nieuwe Tiwal 3R

    By
    De nieuwe Tiwal 3R, de racing uitvoering in...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)