• Nieuws
    • Beurzen & Evenementen
    • Verenigingen & Organisaties
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Havens
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • Motorboten
    • Zeiljachten
    • Ribs & Semi-rigides
  • Vorige Edities
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
    • Waar te koop?
  • Nieuwe boten
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
  • Charter & Cruises
  • Lekkers langs kant en wal
  • Nieuws
    • Beurzen & Evenementen
    • Verenigingen & Organisaties
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Havens
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • Motorboten
    • Zeiljachten
    • Ribs & Semi-rigides
  • Vorige Edities
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
    • Waar te koop?
  • Nieuwe boten
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
  • Charter & Cruises
  • Lekkers langs kant en wal
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
  • Adverteren
  • Waar verkrijgbaar?
    • In de krantenwinkel in uw buurt
    • Bootmagazine in Zeeland
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
  • Magazine
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
  • Adverteren
  • Waar verkrijgbaar?
    • In de krantenwinkel in uw buurt
    • Bootmagazine in Zeeland
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
  • Magazine
  • Watersportnieuws.be

Garnaalvisserij te paard is Cultureel Erfgoed van de Mensheid

 

De garnaalvisserij te paard in Oostduinkerke werd officieel toegevoegd aan de Representatieve Lijst van het Immaterieel Cultureel Erfgoed van de Mensheid’ van de UNESCO. De garnaalvisserij te paard is een ambachtelijke vaardigheid die nauw verbonden is met de natuur: een goede kennis van de zee en de zandstrook. Een groot vertrouwen in en respect voor het paard zijn onontbeerlijk.

De vissers gaan een paar keer per week met paard en net in zee, behalve in de wintermaanden. Het vissen zelf duurt drie uur, anderhalf uur voor tot anderhalf uur na laagtij.

Het paard stapt tot aan de borst door het water, parallel met de kust. Men gebruikt tegenwoordig een trechtervormig net dat door twee zijdelingse planken wordt opengehouden. Een ketting sleept over het zand en veroorzaakt schokgolven waardoor de garnalen opspringen en in het net terechtkomen. Dit net (7 x 10 meter) vergt een enorme trekkracht die Brabantse trekpaarden kunnen ontwikkelen. Om het half uur wordt het vissen onderbroken om terug naar het strand te gaan. Daar wordt het net geledigd en de vangst gezeefd. De garnaaltjes komen terecht in de korven die langs weerzijden van het paard hangen. Daarna worden garnalen gekookt in zoet water.

Dit traditioneel vakmanschap wordt gedragen door de huishoudens en families van garnaalvissers en bij uitbreiding door de gemeenschap van Oostduinkerke en Koksijde, die het als cultureel erfgoed en belangrijk voor hun identiteit koesteren. Ze hechten een grote waarde aan het bestaan van dit ambacht. Het is een prachtig voorbeeld van een dynamische en duurzame omgang met natuur en met cultuur die wordt overgedragen van generatie op generatie.

De garnaalvisserij te paard wordt beoefend op het strand en de brandingszone van Oostduinkerke. Deze badstad maakt sinds 1978 deel uit van de gemeente Koksijde. Het vissen naar garnalen met paard en sleepnet gebeurt in ondiepe wateren en is slechts mogelijk op voldoende vlakke, zeer zwak glooiende kusten. Dit is ook de biotoop waar de grijze garnaal, Crangon crangon, talrijk voorkomt. Bovendien beschikt Oostduinkerke over een ideaal strand zonder strandhoofden of andere hindernissen die gevaarlijk zouden zijn voor paard of visser.

Het paard is hun trouwe kameraad

Een goede kennis van de zee is één aspect van het garnaalvissen. Minstens even belangrijk is het vertrouwen in, de kennis van en het respect voor het ‘zeepaard’. Het paard van een garnaalvisser is zijn trouwste kameraad. De band tussen garnaalvisser en paard is van levensbelang: terwijl de visser vertrouwt op de kracht van het paard, vertrouwt hij op zijn beurt de visser die hem leidt door het troebele zeewater.

Thuis beschikken de paarden over een weide met vers water en aangepast voedsel. Alle garnaalvissers beschikken eveneens over een stal waar de paarden tijdens de koudste dagen en nachten een onderkomen krijgen. De stal is een compleet afgesloten ruimte en is meestal verbonden met hun woonst. In de weiden is sinds 2013 een schuilhok verplicht.

Koudbloedige dieren

Trekpaarden zijn koudbloedige dieren en zijn dus bestand tegen koude temperaturen. Door hun omvang verliezen ze veel minder warmte per kilo lichaamsgewicht dan de mens. Doordat hun benen minder spieren bevatten dan deze van de mens hebben ze minder bloed nodig waardoor de cellen in de benen, vanwege een lager metabolisme, ook minder moeite hebben met lage temperaturen.

Paardenneuzen zijn speciaal uitgerust om de lucht op te warmen. Paarden verliezen weinig warmte via de longen. De longen van de paarden liggen bovenaan op de rug, waardoor de trekpaarden gemakkelijk tot buikhoogte het water in kunnen zonder hinder te ondervinden van de koude.

In het voorjaar komen de garnalen dichter bij de vloedlijn en dienen de paarden niet dieper dan 1m te waden. In het najaar is het zeewater opgewarmd door de zomerzon en zoeken de garnalen dieper gelegen en dus koudere zandgronden op. In het najaar trekken de garnaalvissers dan verder de zee in.

Training en verzorging

De paardenvissers fokken de trekpaarden niet zelf en leiden ook geen veulens op. Ze gaan op zoek naar volwassen trekpaarden die reeds opgeleid zijn om te werken op land. De zeetraining doen de paardenvissers wel zelf.

Er zijn momenteel nog enkele paarden met gecoupeerde staarten, maar sinds het verbod in België worden geen gecoupeerde paarden meer aangekocht en heeft het merendeel een volle staart. Voor het garnalenvissen zelf heeft een gecoupeerde of niet gecoupeerde staart geen belang.

De zorg voor hun rijdier is voor de garnaalvissers hun hoogste prioriteit. Elke visser vindt het emotioneel zeer moeilijk om afscheid te nemen van hun trouwe compagnon. De paarden blijven zo lang mogelijk bij de vissers meestal tot hun natuurlijke dood. Ze leiden – eenmaal ‘op pensioen’ – de jonge garde op, door hen te begeleiden van huis naar strand of kort de zee in te gaan. Zo wordt ook hun kennis doorgegeven van generatie op generatie.

Dit zijn de actieve paardenvissers met de namen van hun paard op een rijtje:

Eddy D’Hulster – paard Ketty

Johan Casier – paard Fanny

Raymond Devos – paard Mina

Johan Vanmassenhove – paarden Duchesse en Freya

Bernard Debruyne – paard Yorka

Marius Dugardein – paarden Midas en Fanny

Chris Vermote – paard Frits

Stefaan Hancke – paarden Bella en Bob

Yoshi Delancker – paard Thomas van Roetaert

Dominique Vandendriessche – paard Ward van de Puipaert

Xavier Vanbillemont – paard Bjorn.

Het paard is hun trouwe kameraad

 

Previous Story

Belgian Boat Show 2014 gaat tweedehands

Next Story

Bootmagazine 35 – november / december 2013

Related Posts

  • BoatZilla, nieuwe en intelligente marktplaats voor zeilboten en zeiljachten

    By admin
    Onder de frivole naam ‘BoatZilla’...
  • Nederlandse Eredivisie Zeilen nu ook open voor Belgische zeilteams

    By admin
    De Eredivisie Zeilen, het Nederlands...
  • Jaaroverzicht 2018 van WWSV

    By admin
    Wind en Watersport Vlaanderen is best te...
  • Observator en Rotterdamse Scheepvaartboekhandel voortaan onder één dak

    By admin
    Boekhandel Observator is zeker geen...

Bootmagazine nr. 57 – febr./maart 2019. Nu in de krantenwinkel of… Neem een ABONNEMENT!

Reisverhaal: Hawaiku Nui Va’a,de mooiste kanorace ter wereld
Vaarvakantie: Valencia Marina & Navega
Film:Zee en tragiek op het witte doek
Bretagne Sailing Valley, robots, composiet en innovatie
Interview: Michel Kleinjans,blijft snelste in Route du Rhum.
En meer…

Bootmagazine is verhuisd naar Abonnementenland! Neem nu een jaarabonnement aan een voordelige prijs.

(Klik op de afbeelding om naar de abonnementspagina te gaan.)

RSS Powered by BootOnline.be

  • Dode man (71) aangetroffen in mogelijk door explosie beschadigde boot in Uitwellingerga 16 februari 2019
    Dode man (71) aangetroffen in mogelijk door explosie beschadigde boot in Uitwellingerga NAUTICLINK (Nederland) Uitwellingerga – In een boot in de Langstaartenpoel bij Uitwellingerga is zaterdagochtend het levenloze lichaam van een 71-jarige man uit Amsterdam aangetroffen. De boot heeft veel schade. Mogelijk is er een explosie aan boord geweest. De… Dode man (71) aangetroffen ... […]
  • Australië winnaar eerst SailGP Formule 1 zeilen in Sydney 16 februari 2019
    Australië winnaar eerst SailGP Formule 1 zeilen in Sydney NAUTICLINK (Nederland) Sydney (Australië) – Wedstrijdzeilen met 50 knopen snelheid, dat is de SailGP, die gisteren en vandaag in Sydney is gevaren. De nieuwe wedstrijdserie, die dit jaar nog New York, San Francisco, Marseille en Cowes zal aandoen,… Australië winnaar eerst SailGP Formule 1 zeilen ... […]
  • SailGP: Formule 1 van het zeilen van start 15 februari 2019
    SailGP: Formule 1 van het zeilen van start ZEILEN (Nederland) Wedstrijdzeilen met 50 knopen snelheid, dat is de SailGP, een nieuwe wedstrijdserie die op 15 februari in Sydney, Australië van start is gegaan. De nieuwe foilende catamarans van het type F50 zijn ware racemachines. Niet alleen… SailGP: Formule 1 van het zeilen van start
  • Boot Holland 2019 oogst tevredenheid onder exposanten maar trekt met ruim 30.000 bezoekers wel 1.000 bezoekers minder dan in 2018 14 februari 2019
    Boot Holland 2019 oogst tevredenheid onder exposanten maar trekt met ruim 30.000 bezoekers wel 1.000 bezoekers minder dan in 2018 NAUTICLINK (Nederland) PERSBERICHT Leeuwarden – Zonder overdrijven kan rustig worden gesteld dat de 2019-editie van Boot Holland een succes is geweest. De nadruk lag dit jaar op segmentatie wat duidelijk zichtbaar was op de ... […]
  • Onderzoek naar de relatie tussen jongeren en de zeilsport 14 februari 2019
    Onderzoek naar de relatie tussen jongeren en de zeilsport ZEILEN (Nederland) Vandaag is het de dag van de liefde, daarom is dit een geschikt moment om te spreken over de relatie tussen jongeren en de zeilsport. Voor het Watersportverbond gaat Cathelijne Beers (25) de komende maanden kijken… Onderzoek naar de relatie tussen jongeren en ... […]
  • Mark Slats boordevol plannen doet eerst Engeland aan, voordat hij terug naar Scheveningen zeilt 13 februari 2019
    Mark Slats boordevol plannen doet eerst Engeland aan, voordat hij terug naar Scheveningen zeilt NAUTICLINK (Nederland) Les Sables d’Olonne – Mark Slats is woensdagochtend weer op zijn Ohpen Maverick gestapt. Klaar om Frankrijk achter zich te laten na zijn Golden Globe Race-avontuur. Eerst zeilt hij nu de 350 mijl naar Falmouth, vervolgens… Mark Slats ... […]

RSS Powered by Inshore & Yachtweb.be

  • TRUCKS 90 CM LANGER ! 14 februari 2019
    TRUCKSTAR.NL – 14 februari 2019 | 12:02 | Robert Servaas Vanaf 1 september 2020 mogen trucks langer zijn Gisteren besloot het Europees Parlement dat trucks per 1 september 2020 in totaal 90 centimeter langer mogen zijn. Die extra lengte komt overigens niet ten goede...Lees meer
  • MARITIEME OPLEIDING GEBUNDELD ! 14 februari 2019
    Zeebrugge 14 februari 2019 DRIE MARITIEME ENTITEITEN SLAAN DE HANDEN IN ELKAAR Samen in zee voor maritieme beroepsopleiding in België. MC3 staat voor “Maritime Competence & Career Center” en is een bundeling van krachten van de Hogere Zeevaartschool Antwerpen, de...Lees meer
  • WO-II – HAVEN VAN ANTWERPEN 13 februari 2019
    HAVENKAPITEINS IN DE HAVEN VAN ANTWERPEN VOOR – TIJDENS – NA 1940-1945 HAVEN VAN ANTWERPEN EN WO-II In 2019 is het 75 jaar geleden dat de Antwerpen en haar haven werden bevrijd. Dat de haven van Antwerpen tijdens de periode 1940-1945...Lees meer

RSS Powered by Watersportnieuws.eu

  • Definitieve klassenindeling 2019 10 februari 2019
    Definitieve klassenindeling 2019 Watersportverbond Topzeilen (Nederland) Ook in 2019 zal de GPH gebruikt worden voor de klassenindeling. De definitieve klassengrenzen zijn vastgesteld en kunnen worden gebruikt in de aankondigingen… Definitieve klassenindeling 2019  
  • Eredivisie Zeilen nu ook open voor Belgische zeilteams 10 februari 2019
    Eredivisie Zeilen nu ook open voor Belgische zeilteams Watersportverbond Topzeilen (Nederland) De Eredivisie Zeilen, het Nederlands evenement waarin watersportverenigingen in J/70 sportboten strijden om de landstitel, is vanaf 2019 ook open voor… Eredivisie Zeilen nu ook open voor Belgische zeilteams  
  • Yann Guichard explique son abandon du Trophée Jules Verne 10 februari 2019
    Yann Guichard explique son abandon du Trophée Jules Verne Bateaux.com (France) Yann Guichard et son équipage ont rejoint mercredi matin Fremantle, dans le sud-ouest de l’Australie. Il est revenu sur les circonstances qui l’ont obligé à abandonner le record du Trophée Jules Verne. Yann Guichard explique son abandon du Trophée Jules Verne
  • Golden Globe weekupdate: de hoogte- en dieptepunten 10 februari 2019
    Golden Globe weekupdate: de hoogte- en dieptepunten Zeilen (Nederland) De afgelopen weken voorzag Zeilen je van updates over hoe het eraan toeging in de Golden Globe Race. Wat waren de belangrijkste ontwikkelingen, wat waren de verwachtingen en wie bevond zich waar. Vorige week zijn zowel… Golden Globe weekupdate: de hoogte- en dieptepunten
  • Wisselende resultaten tijdens eerste World Cup 10 februari 2019
    Wisselende resultaten tijdens eerste World Cup Zeilen (Nederland) In Miami werd afgelopen week de eerste World Sailing World Cup van dit jaar gehouden. De omstandigheden waren uitdagend voor de Nederlandse topzeilers en windsurfers. Het was een week met weinig wind en lange dagen op… Wisselende resultaten tijdens eerste World Cup  
  • 5 vrouwen aan de startlijn van de Vendée Globe 2020 10 februari 2019
    5 vrouwen aan de startlijn van de Vendée Globe 2020 Zeilen (Nederland) Recent maakte de Franse volksbank Banque Populaire bekend dat de 29-jarige Clarisse Crémer met hun steun deel zal nemen aan de volgende Vendée Globe in 2020. Met haar deelname staat de teller nu op vijf vrouwen!… 5 vrouwen aan de startlijn van de […]
logo
Copyright 2018