• Nieuws
    • Beurzen & Evenementen
    • Verenigingen & Organisaties
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Havens
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • Motorboten
    • Zeiljachten
    • Ribs & Semi-rigides
  • Vorige Edities
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
    • Waar te koop?
  • Nieuwe boten
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
  • Charter & Cruises
  • Lekkers langs kant en wal
  • e-Newsletters
  • Nieuws
    • Beurzen & Evenementen
    • Verenigingen & Organisaties
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Havens
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • Motorboten
    • Zeiljachten
    • Ribs & Semi-rigides
  • Vorige Edities
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
    • Waar te koop?
  • Nieuwe boten
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
  • Charter & Cruises
  • Lekkers langs kant en wal
  • e-Newsletters
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
  • Adverteren
  • Waar verkrijgbaar?
    • In de krantenwinkel in uw buurt
    • Bootmagazine in Zeeland
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
  • Magazine
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
  • Adverteren
  • Waar verkrijgbaar?
    • In de krantenwinkel in uw buurt
    • Bootmagazine in Zeeland
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
  • Magazine
  • Watersportnieuws.be

Een vaartocht met de mijnenjager BNS LOBELIA

Om 09:00 worden de trossen losgegooid in Zeebrugge ; de mijnenjager M921 Lobelia van de Belgische Marine verlaat de haven met bestemming Antwerpen en daarna Brussel.

Het schip zal in de haven van Brussel de promotie ondersteunen die loopt onder de naam van ‘Sail to your Dream’, een actie die de Belgische Marine voert om de jeugd te interesseren om een taak bij de zeemacht op te nemen.

De Lobelia is één van de vijf mijnenjagers van de Belgische Marine en heeft een bemanning van 36 militairen.  Het schip meet 51 m lang en 9 m breed en heeft een diepgang van 3.60 m.

Tekst & foto’s: Georges Janssens

Het heeft de vorige dagen flink gestormd aan de Belgische kust, gepaard met hevig rukwinden. Tijdens het tweede deel van de nacht is de storm gaan liggen en de regenvlagen trokken weg.
Met een 6 Bft SSW wind vaart het schip zachtjes door de voorhaven van Zeebrugge naar zee toe.

Wolken boven Breskens: land in zicht !

De woelige zee van de dagen voordien lijkt ietwat gekalmeerd en met een goede vaart met een meegaande getijdenstroom en achterlijke wind merken we bijna niet dat het enkele uren geleden het er nog zo ruig aan toe ging. De laatste wolken lossen stilaan; de zon die probeert ook nog warmte te geven maar de temperatuur heeft moeite om boven de 10 graden te geraken. Het is genieten aan dek – warm ingeduffeld – en de enkele passagiers aan boord worden echt in de watten gelegd door de bemanning.

De lucht is helemaal uitgewassen en een exceptioneel vergezicht laat ons in de verte de windmolenparken zien. Van de oude in zee begraven munitie die zou lekken nabij Knokke, merken we niets en het is ook moeilijk te zien dat de monding van het Zwin meer is opengetrokken; het is laag water.

Boei W5 in de Wielingen met zicht op jachthaven Cadzand.

Cadzand

Ter hoogte van Cadzand komen we in Nederlandse wateren en via de scheepsradio wordt onze komst gemeld aan de verkeerscentrale van Vlissingen. Hierdoor wordt het schip gevolgd op de schermen van de verkeersbegeleiding tot in Antwerpen.

Passagiersschip ‘Astoria’

We kruisen een klein passagiersschip Astoria dat onderweg is naar Bournemouth in Engeland en daarna ook naar Antwerpen op bezoek zal komen.  Het is al een oud schip, gebouwd in 1948, is 160 m lang en 21 m breed en neemt 556 passagiers aan boord verzorgd door 280 bemanningsleden.   Een mooi ogend schip met een uitstraling die we niet meer terugvinden bij modernere cruiseschepen. Wat verder komt de 120000 ton OBO-tanker SKS Mosel ons leeg tegemoet vanuit de Schelde; het schip is onderweg naar Algerië.

Bij de rede van Vlissingen wordt een rivierloods aan boord gebracht: een Belgische loods met de Nederlandse loodsboot Pioneer: er is een goede samenwerking tussen het Nederlands en Belgisch loodswezen. Een andere Belgische loodsboot Raan moet zich reppen naar andere zeeschepen om loodsen af te zetten of op te halen.

Loods wordt aan boord gezet

De loods installeert zich met zijn laptop maakt bluetooth verbindingen voor AIS en GPS en consulteert zijn meer dan volledig computerscherm terwijl hij de nodige begeleiding geeft aan de wachtofficier die dan zijn instructies geeft aan de roerganger; een ander bemanningslid houdt de omgeving in het oog en rapporteert permanent.

Op het middaguur kan iedereen genieten van een lekker warm gevarieerd middagmaal waarbij we vlot achtereenvolgens bediend worden.   Een gezond meloendessert is de afsluiter.
Nog erbij zeggen dat de ganse dag warme (koffie met koekjes en ook soep) en koude dranken ter beschikking waren.

Langs het ‘Groot vaarwater’

De Westerschelde opvaren gebeurt langs het groot vaarwater. Als we de nucleaire centrale van Borsele voorbijvaren zien we al in de verte de chemische installaties van Dow Chemicals in Terneuzen; de zichtbaarheid is dermate goed dat aan de horizon ook nog de rookpluimen van de koeltorens van Doel kunnen worden gezien.

Om de Schelde tot Antwerpen bevaarbaar te houden moet permanent de vaargeul worden uitgebaggerd en dat merken we onderweg als we enkele baggerschepen aan het werk zien en ook een peilboot die diepteopmetingen doet.

Plotters met AIS

Containerschepen van 400 m lang zijn in de Antwerpse haven nu echt dagelijks te zien en ter hoogte van Hansweert komt zo’n mastodont ons tegemoet; de Maren Maersk lijkt moeiteloos door de bochtige Schelde te varen met een snelheid van bij de 15 knopen. Dit schip is 60 m breed, ligt 13 m diep en kan en kan 18270 TEU containers laden en heeft als volgende bestemming de Thames Haven in Engeland.

Toevallig is de scheepvaart op de rivier niet te druk maar toch komen meerdere zeeschepen en binnenvaart ons tegemoet of zijn de meevarend. Eén van de grootste Belgische estuaire schepen Amberes vaart ook zachtje richting Antwerpen waar hij waarschijnlijk op een bepaald tijdslot moet aankomen. Aan de Hedwige-Prosperpolder bij Saeftinghe varen we België binnen. 
Voor ons de 170 m hoge koeltorens van Doel met vijf meter geklopt door de elektriciteitspaal die midden in de Schelde staat.

Containerterminals

De Europa- en Noordzee-containerterminals zijn even bijna verlaten omdat de zeeschepen niet lang ervoor waren vertrokken:  de volgende zeereuzen zijn al onderweg. Maar het wat verder gelegen Deurganckdok is goed gevuld en in de verte ontwaren we nog een grote 400-meter van de Chinese rederij Cosco.

Het is even uitkijken en contact nemen met manoeuvrerende binnenschepen aan de Kruisschanssluizen en aan de Kallosluis; alle schippers zijn vriendelijk meewerkend en we kunnen onze weg probleemloos verderzetten. We naderen de Scheldekaaien en zoeken naar de aangewezen ligplaats.
Bootmannen van Brabo staan ons al op te wachten en na tegenstroom gedraaid te zijn legt het schip zich zachtjes tegen de kaaimuur; een is nog een uur voor hoogwater en de Lobelia toont zich in al haar schoonheid hoog boven de blauwe steen (zo noemen de kaaimuur in Antwerpen). De scheepsagent laat nog een loopbrug aanrukken en de passagiers kunnen voldaan het schip verlaten.

Het valt op tijdens de aanlegmaneuvers, dat alle betrokken bemanningsleden heel goed op mekaar zijn ingespeeld: alles verloopt gemoedelijk, correct, kort en krachtig en doet vermoeden dat daar heel wat voorafgaandelijke training bij gemoeid is. Men legt uit dat het schip kan bestuurt worden met slechts 15 personen. De bemanning bestaat zowel uit Nederlandstaligen als Franstaligen en de commando’s verlopen vlot en waar nodig meertalig.

Een prachtdag niet alleen vanwege het mooie weer maar evenzeer waar gemaakt door de vriendelijke en enthousiaste militaire bemanning; voor zeeziekte onderweg had niemand tijd want er was altijd wel iets interessants te beleven.

Interesse in een job bij de marine: U kan hen altijd contacteren.

https://www.mil.be/nl/pagina/werken-bij-de-marine.

 

Tekst en foto’s: Georges Janssens

 

Previous Story

HISWA Amsterdam Boat Show: Opblaasantenne, lampje en vuilnisbak vallen in de prijzen… kinderen stelen de show

Next Story

Mirabaud Sailing Video Award 2019: bekroning van de beste video-producties en hun auteurs

Related Posts

  • Zwitserse fotograaf Loris von Siebenthal, winnaar Mirabaud Yacht Racing Image 2019

    By admin
    De  Zwitserse fotograaf Loris von...
  • Record aantal bezoekers en exposanten voor METStrade 2019

    By admin
    Van 19 tot en met 21 november wist de...
  • Reddingsboei ‘U Safe’ wint Dame Design Award 2019

    By admin
    ‘U Safe’, een van op afstand bestuurbare...
  • Nederlandse ‘Thuishavens’ in Franse handen

    By admin
    De Jachthaven Naarden, Jachthaven Bruinisse...

Bootmagazine nr. 61 – november/december 2019. Volgende week in de krantenwinkel of… Neem een ABONNEMENT

Het verlengde weekend speelt ons een beetje parten. De nieuwe editie van Bootmagazine is pas volgende week in de krantenwinkel of in uw brievenbus.

Uit de inhoud

  • Overwinteren, aan boord of op het droge?
  • Lona III, Britse klasse aan de Schelde
  • Pleziervaartinspectie gaat voor sensibiliseren
  • Lokale beurzen voor de gezelligheid…
  • Stop de ‘cruise’-vervuiling
  • Onderweg: ‘La canicule.’ ofte.. de hittegolf
  • Graphic novel: Een zeevaarder zoekt het ongeziene
  • Boek: Het Visboek van Adriaen Coenen
  • boot Düsseldorf biedt spanning, spel en plezier

ABONNEMENT

5 edities
(1 jaargang) Bootmagazine
voor  € 19,90

Registreer nu en betaal  online

  • Geen automatische verlenging! Na afloop nodigen wij u vriendelijk uit om een jaarabonnement te nemen, zonder verplichting. U beslist!

Bootmagazine is verhuisd naar Abonnementenland! Neem nu een jaarabonnement aan een voordelige prijs.

(Klik op de afbeelding om naar de abonnementspagina te gaan.)

RSS Powered by BootOnline.be

  • Schippers ongerust door rattengif 10 december 2019
    Schippers ongerust door rattengif Boot aan Boot (Nederland) Dewald Kirsten / Shutterstock.com Er is grote onrust ontstaan onder binnenvaartschippers over de veiligheid van ladingen veevoeder die zij verschepen. In Nieuwegein werd vorige week een schippersechtpaar van boord gehaald met vergiftigingsverschijnselen door fosfine, ook wel… Schippers ongerust door rattengif
  • Verwaarloosde polyester boten zorgen voor groeiende afvalberg 10 december 2019
    Verwaarloosde polyester boten zorgen voor groeiende afvalberg Boot aan Boot (Nederland) Hecos / Shutterstock.com Er liggen duizenden oude en verwaarloosde polyester vaartuigen in onze jachthavens, zeilclubs en binnenwateren. Voor het afbreken van een afgedankte boot betaal je vaak meer dan de waarde van de boot zelf. Vaak worden… Verwaarloosde polyester boten zorgen voor groeiende afvalberg
  • Amels laat zijn ruimste superjacht tot nu toe te water (video) 10 december 2019
    Amels laat zijn ruimste superjacht tot nu toe te water (video) Boot aan Boot (Nederland) Het 78 meter lange ‘full custom’ superjachtproject van de Nederlandse bouwer Amels heeft voor het eerst het water aangeraakt. Het schip is het grootste superjacht van de bouwer qua interieurvolume. Het contract voor het volledig op maat… Amels laat zijn ... […]
  • Bach Yachting vertegenwoodigt Tofinou zeiljachten 10 december 2019
    Bach Yachting vertegenwoodigt Tofinou zeiljachten Boot aan Boot (Nederland) Tofinou 9.7 – Latitude 46 Bach Yachting International in Lelystad is de nieuwe Nederlandse vertegenwoordiger van Latitude 46. Dit Franse merk staat vooral bekend om de Tofinou zeiljachten. Naast de luxe daysailers produceert de werf ook motorjachten… Bach Yachting vertegenwoodigt Tofinou zeiljachten
  • Wie een superjacht wil kopen, moet in Monaco zijn (en zijn schoenen uitdoen) 10 december 2019
    Wie een superjacht wil kopen, moet in Monaco zijn (en zijn schoenen uitdoen) NAUTICLINK (Nederland) Monaco – De meest prestigieuze autosalon, maar dan voor superjachten van meer dan dertig meter lang. Zo wordt de jaarlijkse Monaco Yacht Show omschreven. De nieuwste hype dit jaar: een veertig meter lang assistentieschip voor bij… Wie een superjacht ... […]
  • Plan jachthaven Ameland na kritiek opnieuw naar de tekentafel 10 december 2019
    Plan jachthaven Ameland na kritiek opnieuw naar de tekentafel NAUTICLINK (Nederland) Ameland – De jachthaven van Ameland wordt opnieuw ingericht, dat is broodnodig omdat de haven erg verouderd is. Maar de nieuwe indeling van de haven zorgde voor opheft bij de charter- en pleziervaart. Er was veel… Plan jachthaven Ameland na kritiek opnieuw naar ... […]

RSS Powered by Inshore & Yachtweb.be

  • DIGITAL YACHT AIS TRANSPONDER TX. 8 december 2019
    Een nieuwe AIS Transponder voor tablet en iPad navigatie.Voorgestelde op Mets 2019 in november 2019. iAISTX is een AIS transponder met Wi-Fi-interface die speciaal is ontworpen voor het groeiende aantal schippers die een tablet gebruiken voor hun navigatie taken. iAISTX...Lees meer
  • GRAND PAVOIS LA ROCHELLE 30 november 2019
    CHANGE OF DATE! FROM TUESDAY 29 SEPTEMBER TO SUNDAY 4 OCTOBER 2020. On 13 November, the Grand Pavois Organisation’s Board of Directors – remember that GPO is an association managed by water sport professionals – decided that the Grand Pavois La Rochelle show will...Lees meer
  • YACHT TRAINING 30 november 2019
    Opleiding en Workshops Workshops Dieselmotoren  Zeil- en Motorjachten Hoe kan ik zelf een motorstoring op het water oplossen?  Hoe kan ik zelf mijn onderhoud doen? Alles over hoe je schip winterklaar maken De workshops zijn hands-on, in een duidelijke en...Lees meer

RSS Powered by Watersportnieuws.eu

  • Der Underdog kann auch beißen 26 november 2019
      Der Underdog kann auch beißen Yacht (Deutschland) Das technisch unterlegene Boot “Actual Leader” kämpft um jeden Meter und verteidigt sich gegen “Macif”, die schon vorbei zu sein schien. “Sodebo” gibt auf Der Underdog kann auch beißen  
  • Black Jack 100: On board the light airs supermaxi chasing Sydney Hobart glory 26 november 2019
      Black Jack 100: On board the light airs supermaxi chasing Sydney Hobart glory Yachting World (Great-Britain) Black Jack 100, originally Alfa Romeo, is a Reichel Pugh design that was launched in 2003 and famously and repeatedly duelled with Wild Oats XI for Sydney Hobart line honours. After several years racing in Europe,… Black Jack […]
  • Aanvaring dwingt reuzentrimaran Sodebo definitief op te geven in Brest Atlantiques 26 november 2019
    Aanvaring dwingt reuzentrimaran Sodebo definitief op te geven in Brest Atlantiques Nauticlink.com (Nederland) Brest – Thomas Coville en Jean-Luc Nélias hebben met hun maxi trimaran Sodebo 3 Kaapstad bereikt. Na inspectie van hun beschadigde boot hebben ze besloten zich terug te trekken uit de race Brest Atlantiques. Inmiddels heeft… Aanvaring dwingt reuzentrimaran Sodebo definitief op […]
  • Bilderbuchstart für die ARC 2019 26 november 2019
      Bilderbuchstart für die ARC 2019 Yacht (Deutschland) Bei besten Bedingungen sind gestern knapp 200 Boote auf den fast 3000 Seemeilen langen Kurs Richtung Karibik gestartet. Auch viele deutsche Crews sind dabei Bilderbuchstart für die ARC 2019  
  • Mini-Transat. Clap de fin avec l’arrivée de l’arrivée de Georges Kick 26 november 2019
      Mini-Transat. Clap de fin avec l’arrivée de l’arrivée de Georges Kick Course au Large (France) En mer, l’arrivée du dernier concurrent, Georges Kick dans la nuit de samedi à dimanche a marqué la fermeture officielle de la ligne d’arrivée de cette seconde étape de la Mini-Transat La Boulangère 2019 entre Las… Mini-Transat. Clap de […]
  • De AC75’s, de nieuwe racemonster van de America’s Cup 26 november 2019
      De AC75’s, de nieuwe racemonster van de America’s Cup Bootmagazine (België) Tot nu toe zijn vier nieuwe  AC75’s gelanceerd die zich in de strijd gooien voor de 36ste America’s Cup. Wat hebben we geleerd over de resultaten van de verschillende ontwerpstrategieën die door elk van de teams… De AC75’s, de nieuwe racemonster van de […]
logo
Copyright 2018