• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Vendée Globe, Charlie Dalin (Apivia) eerste aan de finish, maar Yannick Bestaven (Maître Coq IV) overall winnaar

By admin on 28 januari 2021 in Nieuws, Regatta's, Watersportnieuws.be

Het was wachten tot donderdagochtend 28 januari toen Yannick Bestaven aan boord van zijn Maître Coq IV als derde door de finish ging om de overwinnaar te kennen van de negende editie van de Vendée Globe in les Sables d’Olonnes.

Op woensdag 27 januari om 20.35 uur en 47 seconden (Franse tijd) kwam Charlie Dalin als eerste over de finish in Les Sables-d’Olonne na 80 dagen, 6 uur, 15 minuten en 47 seconden racen rond de wereld, solo, non-stop en zonder hulp. 4 uur 9 minuten en 24 seconden later ging Louis Burton als tweede over de finishlijn , het was toen  donderdag 28 januari 00:45 minuten en 12 seconden.

© Jean-Marie Liot / Alea

Het was dan wachten tot 4 uur 19 minuten en 46 seconden op Yannick Bestaven die als officiële tijd  80 dagen, 03 uur, 44 minuten en 46 seconden liet neerzetten. Dat was de snelste tijd berekend na de bonus van 10:15 uur die de internationale jury van de Vendée Globe hem had toegekend voor zijn hulp bij de redding van Kevin Escoffier (PRB) op 16 december 2020. De boot van de ongelukkige zeiler klapte dicht in een zware golf en het was de Fransman Jean Le Cam die Escoffier als eerste wist te bereiken en hem opviste  uit de zee. Yannick Bestaven en Boris Herrmann die ook onderweg waren om hulp te bieden kregen respectievelijk  10.15 uur en 6 uur compensatie.

© Jean-Marie Liot / Alea

Bestaven pakt de overwinning met 2 uur, 31 minuten en 1 seconde verschil op Dalin en met 6 uur 40 minuten 26 seconden verschil op Burton. De internationale jury kende de tijdcompensatie voor de redding van Escoffier al op 16 december toe. Dat die dispensatie-uren uiteindelijk de winnaar van de Vendée Globe zouden bepalen, konden zij toen niet voorzien. Het is namelijk de meest competitieve race-finish in de Vendée Globe-geschiedenis. Na tachtig dagen zeilen zijn de eerste drie schippers binnen acht uur over de eindstreep gekomen. De schipper van Maître CoQ IV was, naast Charlie Dalin (Apivia), de zeiler die de vloot het langst aanvoerde: 26 dagen, of 32% van de tijd.

© Yvan Zedda / Alea

Donderdag even voor de middag kwam de Duitse deelnemer Boris Herrmann (Seaexplorer – Yacht Club de Monaco) als vierde over de finish na een dramatische wending. Op 90 mijl van de finish in diepe duisternis kwam zijn , Seaexplorer – Yacht Club de Monaco in botsing kwam met een visserstrawler. Met de zeilen gescheurd, stuurboordfoil beschadigd en boegspriet gebroken, bereikte de Duitse schipper de finish. Zonder dit incident was Boris Herrmann zo goed als zeker van een podiumplaats.

Op de zesde plaats treffen we Damien Seguin (Groupe Apicil) aan, de eerste deelnemer zonder foils.

Jules Verne

De negende Vendée Globe is dan niet de snelste uit de geschiedenis, het is wel de editie die het historische boek van Jules Verne uit 1873 ‘De reis rond de wereld in 80 dagen” het dichtst benaderd. En als krachttoer kan de prestatie van de deelnemers zeker wedijveren met de belevenissen van de Engelse aristocraat Phileas Fogg, die dit exploot naar aanleiding van een weddenschap met kaartvrienden volbracht. Hij was vergezeld van zijn bediende Passepartout en de detective Fix en maakte gebruik van diverse toentertijd moderne vervoersmiddelen zoals een zeilschip, stoomtrein, olifant en stoomboot. De helden van de Vendée Globe staan er alleen voor om de oceanen te bedwingen. De race wordt dan ook wel eens  de  “Everest der Zeeën” genoemd.

Volledig klassement en vervolg van de aankomsten: https://www.vendeeglobe.org/fr/classement

Previous Story

The Ocean Race Europe, eerste inschrijving binnen

Next Story

Bantry Bay sloep komt aan op de Droogdokkensite Antwerpen

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)