• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Veiligheid aan boord, varen doe je samen!

Veiligheid aan boord is een belangrijk issue
Als je een eigen boot hebt, zoals een zeilboot of een jacht, is het uit preventie belangrijk dat je standaard een aantal zaken aan boord hebt om de veiligheid van jezelf en andere opvarenden te garanderen. Zeker als er kinderen meevaren is veiligheid een belangrijk issue voor recreanten, watersporters en schippers. Want voorkomen is beter dan genezen. Welke spullen mogen aan boord in geen geval ontbreken om in noodsituaties uitkomst te bieden?

Zorg voor voldoende zwemvesten, een reddingsboei en een joon
Nodeloos te zeggen lijkt het misschien, maar het aan boord hebben van een zwemvest voor elke opvarende wordt nogal eens vergeten. Vaak is er wel één zwemvest aan boord, maar niet voldoende voor alle opvarenden. Zorg daarom dat er voor iedere passagier een zwemvest mee is. En ook dat deze zwemvesten bij slecht weer of als een opvarende geen zwemdiploma heeft, gedragen worden ter voorkoming van verdrinking. Naast zwemvesten is de aanwezigheid van een reddingsboei cruciaal. Mocht er iemand overboord gaan, bijvoorbeeld als het noodweer is of bij een aanvaring, dan kan een reddingsboei het verschil tussen leven en dood maken. De meeste schippers en zeilers hebben ook een joon mee als ze gaan varen. Dit is een soort reddingsboei die op een dobber lijkt en voorzien is van een lichtje. Als het donker is, kan iemand die overboord geraakt is een joon gemakkelijk vinden door het lampje.

Life line
Bij slecht weer is het aan te raden om een life line op het dek aan te brengen. Dit is een kabel die over het dek gespannen is en waaraan je jezelf kunt vastmaken met een koord. Wanneer je onverhoopt overboord slaat, kun je via de life line snel weer aan boord worden gehesen. Belangrijk is dat de lijn niet te lang is, zodat je snel aan boord kunt komen mocht het mis gaan.

EHBO-verbandtrommels en andere
Een goed gevulde EHBO-verbandtrommel meenemen als je gaat varen, is belangrijk. EHBO-trommels bevatten de belangrijkste verzorgings- en hulpmiddelen als er kleine ongelukken gebeuren, zoals verband, pleisters, een schaar, hechtingsgaas, schoonmaakalcohol bij kleine wonden, et cetera.Verder, en dat vergeten veel waterrecreanten, is het aan te raden om – zeker in de lente en zomer – altijd zonnebrandcrème op voorraad te hebben. Aan het water is de kans op verbranding door de zon aanzienlijk groter dan op het vasteland. Zorg er daarom voor dat je altijd enkele flesjes zonnebrandcrème op voorraad hebt in de kajuit of bergruimte.

 

Previous Story

Nieuwe Grand Sturdy 35.0 AC en Sedan

Next Story

Open Belgisch Kampioenschaap Draak 2019

Related Posts

  • Ineos Team UK plaatst zich voor de finale van de Prada Cup

    By admin
    Nog tot 22 februari wordt in Auckland de...
  • Jaaroverzicht 2020 HanseYachts AG: na tegenwind orders op recordniveau

    By admin
    Met zijn merken Hanse, Dehler, Moody,...
  • First–reeks krijgt nieuwe adem

    By admin
    Bénéteau en Seascape lanceren 3 nieuwe...
  • Messe Düsseldorf annuleert boot 2021

    By admin
    Volgende boot Düsseldorf van 22 tot 30...

QR-code Boot e~mag jan. 2021

Scan de QR-code om de integrale editie van Boot e~mag januari 2021 te lezen op uw tablet of smartphone.

Boot e~magazine – 01/ Jan. 2021

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF – 5 MB).

PREVIEW Bootmagazine Traveler – Herfst / Winter 2020

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS algemeen – Nauticlink

  • Bloedstollende finale Vendée Globe 25 januari 2021
    Met nog drie dagen te gaan zijn er nog vier kanshebbers voor de overwinning in deze solo nonstop rond de wereld-race. In de bloedstollende finale gaat het er niet alleen om wie als eerste over de lijn voor start- en finishplaats Les Sables d’Olonne vaart, sommige zeilers hebben onderweg een redding uitgevoerd en kregen daarvoor […]
  • Wat maakt het Eems-estuarium zo troebel? 25 januari 2021
    In de laatste decennia zijn de rivier de Eems en het middendeel van het Eems-Dollard estuarium steeds troebeler geworden. Dat heeft grote gevolgen voor de flora en de fauna van het gebied. Er worden nu oplossingen gezocht voor het terugdringen van de troebelheid. Dagblad van het Noorden publiceerde een artikel over dit interessante vaargebied aan […]
  • Gitana staakt recordpoging 23 januari 2021
    De Maxi Edmond de Rothschild staakt haar recordpoging voor de Jules Verne Trophy. Er is ernstige schade ontstaan aan het roer van de stuurboord drijver. De zeilers kunnen de schade niet op zee repareren. Het is voor Franck Cammas, Charles Caudrelier en hun vier bemanningsleden ondenkbaar om de Zuidelijke Oceaan op te gaan met een […]
  • Gitana 887 mijl voor op record 22 januari 2021
    De poging van team Gitana om het Jules-Verne te verbreken lijkt tot nu toe zeer succesvol. Aan het begin van de Indische Oceaan is de voorsprong op het record-schema van Idec uit 2017 maar liefst 887 mijl. Dat geeft de bemanning de kas om iets rustiger aan te doen en de snelheid van de maxi-trimaran […]

RSS Yachtweb.be

  • Er is een fout opgetreden, wat waarschijnlijk betekent dat de feed uit de lucht is. Probeer later opnieuw.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2020