• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Veilig alternatief voor bootmanstoel

By admin on 20 augustus 2014 in Materiaal, Uitrusting, Accesoires, Nieuws, Verenigingen & Organisaties

thumbnail

Veiligheidsharnas_SmallHet gebruik van een veiligheidsharnas is voortaan het alternatief voor het bootmanstoeltje bij het inspecteren van de mast op een boot. De Nederlandse Inspectie SZW (voorheen Arbeidsinspectie) ging akkoord met het door HISWA Vereniging opgestelde protocol waarin een veiligheidsharnas het bootmanstoeltje vervangt.

Bij tuigage komen veel krachten vrij. Die worden opgevangen met staaldraad en verbindingen van slechts enkele millimeters dik. Regelmatige inspectie is van cruciaal belang om een veilig gebruik te garanderen.

Uit recente controles bleek dat veel watersportbedrijven daarbij gebruik maakten van enkel een bootmansstoeltje. Dit is echter vanuit arbo-wetgeving in Nederland verboden. Het ‘stoeltje’ aan een vallijn in de mast is gevaarlijk. Niet alleen is de kwaliteit van de vallijn niet te controleren, ook is de kwaliteit van het bootmanstoeltje onvoldoende. Bij plotselinge bewegingen van de werknemer in het stoeltje of als hij buiten bewustzijn raakt, is het valgevaar uit het stoeltje onaanvaardbaar groot.

Harnas

HISWA zocht naar een passend alternatief: een veiligheidsharnas. Dergelijke harnassen zijn ook gangbaar in de bergklimsport. Het valgevaar uit een harnas is veel kleiner dan bij een bootmanstoeltje. Tevens is het gebruik van het harnas verbonden aan een veilig gebruik. Een gecertificeerde hijslijn moet worden ingeschoren en een tweede borglijn (vallijn) wordt vooraf op spanning gezet op de hijslier. De bij HISWA aangesloten tuigers zijn zeer gelukkig met deze uitkomst, omdat mastcontrole met een harnas goed uitvoerbaar is.

Inspectie van tuigage

HISWA ontwikkelt verder een controlelijst voor tuigage, waarin staat met welke intervallen een tuigage geïnspecteerd moet worden. De inspectie-intervallen zijn afhankelijk van het type vaartuig, het vaargebied en van het gebruik. De tuigagecontrolelijst bevat criteria voor een deugdelijke tuigage, het gebruik gebeurt door getrainde deskundigen. De lijst is binnenkort beschikbaar.

 

Previous Story

De virtuele AIS tonnen komen eraan…

Next Story

Uitbreiding jachthaven Klein-Willebroek met 60 plaatsen nu rond

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Westerschelde – Dijkverzwaring Hansweert

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)