• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Van oude mensen en de boten die voorbij gaan

By admin on 26 september 2016 in Nieuws, Verenigingen & Organisaties

Van oude menschen, de dingen die voorbij gaan… dat is de juiste titel van de familieroman van Louis Couperus die verscheen in een tijdschrift in 1904 en  twee jaar later als boek werd uitgegeven. Maar spijtig genoeg is deze zinsnede als geen ander van toepassing op de bootsector vandaag. Net als de roman vertoont de pleziervaart naturalistische, pessimistische kenmerken. Het onderzoek “Waterrecreatie Advies 2016” in Nederland noemt de gevolgen van de vergrijzing, verandering van het vaargedrag en demografische ontwikkelingen confronterend. Het rapport wijst de pijnpunten aan en biedt dan ook heel wat ‘stof tot nadenken’.

Vergrijzing en jongeren

In 1993 was 35% van de schippers ouder dan 50. In 2013 was dit opgelopen naar 74%. De conclusie is dat de watersport vergrijst, dat geldt voor de eigenaren en voor de boten. Dat betekent dat er veel schepen te koop komen als de watersporters die nu 50 jaar of ouder zijn stoppen met varen. De verschuiving heeft te maken met een aantal oorzaken. Een veranderend vaar- en vakantiegedrag is daar één van.

Veranderingen in het vakantie- en vaargedrag

Het aantal vaardagen daalt. Vroeger ging men een aantal weken met de boot op vakantie, maar sinds- en door de sterke groei van de luchtvaart nemen de buitenlandse vakanties toe.

Een bootvakantie in Nederland concurreert met een weekje naar de zon en bijvoorbeeld een wintersportvakantie. Het aantal vakantiedagen is stabiel en je kunt je geld maar een keer uitgeven.

Door de opkomst van de chartermaatschappijen in de luchtvaart neemt het aantal korte vakanties in het buitenland toe, maar ook de lange vakanties naar verre bestemmingen. De relatief welgestelde babyboomgeneratie heeft tijd en kan zich dit soort verre reizen veroorloven. De hang naar verder gelegen bestemmingen manifesteert zich op meerdere fronten. Vliegvakanties naar verre bestemmingen, maar ook groei van de (rivier)cruisevaart en bijvoorbeeld de forse groei van het aantal campers in Nederland. Qua vrijheid en comfort is de camper redelijk vergelijkbaar met een boot, maar met een camper kom je verder, het verschil tussen een tocht met de fiets of met de auto, aldus het adviesbureau.

Dat jongeren het gat dat aan het ontstaan is niet opvullen heeft meerdere redenen. Ook jongeren reizen graag. De lage vliegtarieven in combinatie met mooi weer en de mogelijkheid om ’s avonds naar een discotheek te gaan en tot diep in de nacht feest te vieren, is voor de groep jonger dan 30 belangrijk. De sfeer en gezelligheid die zij zoeken wordt in Nederland in veel (watersport)plaatsen niet meer geaccepteerd. Eigenlijk jagen wij de jeugd zelf weg omwille van gewenste rust, stelt het adviesbureau en de vraag naar ‘senioren jachthavens’ bevestigt dit.

Oud en nieuw

Niet iedereen wil een oude boot, dus er zullen ook nieuwe boten verkocht worden. Voor een deel omdat de oude boten niet aan de wensen van- of het gebruik door nieuwe generaties booteigenaren voldoen. De opkomst van de sloepen in Nederland is een mooi voorbeeld hoe producten kunnen innoveren en een hele nieuwe markt ontstaat. Op dit moment lijkt de ‘houseboat’ in opkomst, “woningen” met het comfort dat men thuis heeft waarmee men ook kan varen. Op zeilgebied is de opkomst van de catamaran vergelijkbaar, de snelheid ligt hoger dan bij veel traditionele kielzeiljachten.

Er zijn in Nederland veel boten en ook heel veel lelijke boten die met veel enthousiasme in de jaren 70 en 80 zijn gebouwd, maar nooit meer verkocht zullen worden.

Er zal altijd geïnnoveerd worden, dankzij de lange watersporttraditie is Nederland daar ook goed in. Ondanks het feit dat jongeren moeilijk een boot kopen en de verkoop van nieuwe boten al jaren stagneert, verwacht het adviesbureau een voorzichtige toename van de verkoop. Deels een inhaalslag omdat de economie beter wordt, maar ook om door het veranderend gedrag vraag zal ontstaan naar boottypen die tegemoet komen aan het veranderend gebruik. De babyboom generatie is ook kapitaalkrachtig. Op welke wijze de boten worden geëxploiteerd, via verhuur, gedeeld eigenaarschap, lease, koop of anderzijds is een variabele.

Er zijn in Nederland veel boten en ook heel veel lelijke boten die met veel enthousiasme in de jaren 70 en 80 zijn gebouwd, maar nooit meer verkocht zullen worden. Ze liggen nu ongebruikt te verpieteren in jachthavens en in sloten en kanalen. Wij zijn het in de watersport niet gewend, maar er zullen boten gesloopt en opgeruimd moeten worden. De infrastructuur daarvoor ontbreekt en dat resulteert in aantasting van de omgevingskwaliteit en weesboten als het probleem verder verergert. De wal keert het schip en in de komende decennia zullen flink wat boten opgeruimd moeten worden. Het aanbod van dergelijke boten zal in de komende jaren toenemen.

Het rapport ‘Toekomst van de Recreatievaart kan u gratis downloaden op de site van Waterrecreatie Advies: www.waterrecreatieadvies.nl

Illustratie: Masastarus/123RF

 

 

Previous Story

Kelo 52 en 42, nieuwe roeiboten van Suvi

Next Story

Nau, een modulaire boot in vijf configuraties

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)