• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Vaarbewijs pleziervaart zonder praktijkexamen zorgt voor ongelukken

By admin on 3 augustus 2015 in Nieuws, Verenigingen & Organisaties

DannyBOpiniebijdrage van Danny Bisaerts

– In het volle zomerseizoen is de drukte op het water hoger dan anders. Pleziervaart en beroepsvaart delen soms hetzelfde vaarwater. Die eerste gebruikersgroep wordt steeds talrijker, die tweede groep gebruikt steeds grotere schepen. Zomaar op het water gaan is dus ook voor de pleziervaarder geen kwestie meer van een brevet kunnen voorleggen dat op theoretische kennis alleen is gebaseerd. Dat vindt Danny Bisaerts, zaakvoerder van een van de grootste pleziervaartscholen van het land: vaarschool.be. 

“De al bestaande praktijkopleiding voor pleziervaarders zou naar een niveau moeten getild worden zodat de kwaliteitsnorm meetbaar wordt. Dit is voornamelijk in het belang van de groeiende groep aan beginnende pleziervaarders. Het is in het belang van zijn veiligheid en van de mensen die met hem meevaren.” schrijft Bisaerts in zijn opiniestuk.

Bisaerts wordt heel sterk geconfronteerd met een hausse in de aanvragen om aan een examen stuurbrevet voor de pleziervaart te kunnen deelnemen. Vaarschool.be kende een groei van 14% aan cursisten in vergelijking met 2014 en geeft aan ca 1000 mensen les. Ook de groei aan examendeelnemers is ongezien hoog.

De eerste twee maanden dat de nieuwe op computer afgelegde multiple choise procedure werd ingevoerd schoven al meer dan 1000 kandidaten achter de klavieren zegt de FOD Mobiliteit. Ook zij signaleren een belangrijke stijging bij de nieuwkomers in de pleziervaart. Praktijkervaring dient alleen aangetoond te worden aan de hand van een dienstenboekje. Zes uur vaarervaring bij een vaarschool, twaalf uur vaarervaring -verklaring op eer- bij een gebrevetteerde pleziervaarder.

Bisaerts pleit voor een duidelijk lesprogramma voor de praktijk, een erkenningsysteem voor vaarscholen en een continue evaluatie van de cursist door de lesgever in plaats van een alles of niets proef. Lees het volledige  opiniestuk van Danny Bisaerts waarom hij een gedegen praktijkproef voor de nieuwe pleziervaarder veiliger en dus ook een noodzaak vindt.

 

 

Previous Story

Najaarsshow Motorboot Sneek

Next Story

Amfibievoertuigen verzamelen in Amsterdam

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)