• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Vaarbewijs pleziervaart zonder praktijkexamen zorgt voor ongelukken

DannyBOpiniebijdrage van Danny Bisaerts

– In het volle zomerseizoen is de drukte op het water hoger dan anders. Pleziervaart en beroepsvaart delen soms hetzelfde vaarwater. Die eerste gebruikersgroep wordt steeds talrijker, die tweede groep gebruikt steeds grotere schepen. Zomaar op het water gaan is dus ook voor de pleziervaarder geen kwestie meer van een brevet kunnen voorleggen dat op theoretische kennis alleen is gebaseerd. Dat vindt Danny Bisaerts, zaakvoerder van een van de grootste pleziervaartscholen van het land: vaarschool.be. 

“De al bestaande praktijkopleiding voor pleziervaarders zou naar een niveau moeten getild worden zodat de kwaliteitsnorm meetbaar wordt. Dit is voornamelijk in het belang van de groeiende groep aan beginnende pleziervaarders. Het is in het belang van zijn veiligheid en van de mensen die met hem meevaren.” schrijft Bisaerts in zijn opiniestuk.

Bisaerts wordt heel sterk geconfronteerd met een hausse in de aanvragen om aan een examen stuurbrevet voor de pleziervaart te kunnen deelnemen. Vaarschool.be kende een groei van 14% aan cursisten in vergelijking met 2014 en geeft aan ca 1000 mensen les. Ook de groei aan examendeelnemers is ongezien hoog.

De eerste twee maanden dat de nieuwe op computer afgelegde multiple choise procedure werd ingevoerd schoven al meer dan 1000 kandidaten achter de klavieren zegt de FOD Mobiliteit. Ook zij signaleren een belangrijke stijging bij de nieuwkomers in de pleziervaart. Praktijkervaring dient alleen aangetoond te worden aan de hand van een dienstenboekje. Zes uur vaarervaring bij een vaarschool, twaalf uur vaarervaring -verklaring op eer- bij een gebrevetteerde pleziervaarder.

Bisaerts pleit voor een duidelijk lesprogramma voor de praktijk, een erkenningsysteem voor vaarscholen en een continue evaluatie van de cursist door de lesgever in plaats van een alles of niets proef. Lees het volledige  opiniestuk van Danny Bisaerts waarom hij een gedegen praktijkproef voor de nieuwe pleziervaarder veiliger en dus ook een noodzaak vindt.

 

 

Previous Story

Najaarsshow Motorboot Sneek

Next Story

Amfibievoertuigen verzamelen in Amsterdam

Related Posts

  • Kan een boot buiten overwinteren?

    By admin
    Kan een boot buiten overwinteren? Ja hoor,...
  • Norbert Joris, stichter Etap Yachting overleden

    By admin
    Norbert Joris, erevoorzitter van het VBO en...
  • Oceaanoversteek Front Row: Ze zijn vertrokken…

    By admin
    Kort na 10.00 uur lokale tijd op vrijdag 25...
  • Schelpenteldag 2021

    By admin
    Zelfs in coronatijden kan iedereen...

QR-code Boot e~mag maart 2021

Boot e~magazine – 03 / Maart 2021

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF – 9 MB).

PREVIEW Bootmagazine Traveler – Herfst / Winter 2020

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS algemeen – Nauticlink

  • Bosrandbrug even open voor opgesloten schepen 5 maart 2021
    De twee schepen die opgesloten zaten tussen de Bosrandbrug en de Leimuiderbrug zijn donderdag 4 maart ‘ontsnapt’. Vaarwegbeheerder provincie Noord-Holland maakte dat met een handmatige brugbediening mogelijk. Binnenvaartkrant
  • Is plek op Werelderfgoedlijst de redding voor historische zeilschepen in nood? 5 maart 2021
    De bruine vloot moet op de Unesco Werelderfgoedlijst. Dat is nodig voor het behouden en beschermen van de historische zeilschepen, stelt Overijssels gedeputeerde Eddy van Hijum. De sector verkeert in financiële nood door de coronacrisis. De Stentor
  • Antwerpse Royerssluis gestremd tot na de renovatie in 2025 5 maart 2021
    De Royerssluis bij Antwerpen is sinds begin februari gestremd voor alle scheepvaartverkeer vanwege een aanvaring en zal nog tot in ieder geval 2025 te maken hebben met stremmingen: dan zullen de renovatiewerkzaamheden zijn afgerond. Scheepvaartkrant
  • Zeilclub Kurenpolder uit Hank zoekt nieuwe (jeugd)leden: ideale buitensport in deze Corona-tijd! 4 maart 2021
    ZCK uit Hank leert kinderen zeilen. Van jonge zeilers tot wedstrijdzeilers! We zoeken nieuwe leden voor zowel de beginners als de gevorderden groepen. Op onze veilige besloten plas de Kurenpolder naast de A27 is het goed toeven in Optimist, Splash of Laser. De CWO-trainingen starten al in maart. Is zeilen wel iets voor mijn kind? […]

RSS Yachtweb.be

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2021 - 6minutes press (imprint KIM vzw)