• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Vaarbewijs pleziervaart zonder praktijkexamen zorgt voor ongelukken

DannyBOpiniebijdrage van Danny Bisaerts

– In het volle zomerseizoen is de drukte op het water hoger dan anders. Pleziervaart en beroepsvaart delen soms hetzelfde vaarwater. Die eerste gebruikersgroep wordt steeds talrijker, die tweede groep gebruikt steeds grotere schepen. Zomaar op het water gaan is dus ook voor de pleziervaarder geen kwestie meer van een brevet kunnen voorleggen dat op theoretische kennis alleen is gebaseerd. Dat vindt Danny Bisaerts, zaakvoerder van een van de grootste pleziervaartscholen van het land: vaarschool.be. 

“De al bestaande praktijkopleiding voor pleziervaarders zou naar een niveau moeten getild worden zodat de kwaliteitsnorm meetbaar wordt. Dit is voornamelijk in het belang van de groeiende groep aan beginnende pleziervaarders. Het is in het belang van zijn veiligheid en van de mensen die met hem meevaren.” schrijft Bisaerts in zijn opiniestuk.

Bisaerts wordt heel sterk geconfronteerd met een hausse in de aanvragen om aan een examen stuurbrevet voor de pleziervaart te kunnen deelnemen. Vaarschool.be kende een groei van 14% aan cursisten in vergelijking met 2014 en geeft aan ca 1000 mensen les. Ook de groei aan examendeelnemers is ongezien hoog.

De eerste twee maanden dat de nieuwe op computer afgelegde multiple choise procedure werd ingevoerd schoven al meer dan 1000 kandidaten achter de klavieren zegt de FOD Mobiliteit. Ook zij signaleren een belangrijke stijging bij de nieuwkomers in de pleziervaart. Praktijkervaring dient alleen aangetoond te worden aan de hand van een dienstenboekje. Zes uur vaarervaring bij een vaarschool, twaalf uur vaarervaring -verklaring op eer- bij een gebrevetteerde pleziervaarder.

Bisaerts pleit voor een duidelijk lesprogramma voor de praktijk, een erkenningsysteem voor vaarscholen en een continue evaluatie van de cursist door de lesgever in plaats van een alles of niets proef. Lees het volledige  opiniestuk van Danny Bisaerts waarom hij een gedegen praktijkproef voor de nieuwe pleziervaarder veiliger en dus ook een noodzaak vindt.

 

 

Previous Story

Najaarsshow Motorboot Sneek

Next Story

Amfibievoertuigen verzamelen in Amsterdam

Related Posts

  • Openbaar vervoer met elektrische draagvleugelboot in Stockholm, sneller dan auto of metroOpenbaar vervoer met elektrische draagvleugelboot in Stockholm, sneller dan auto of metro

    By
    ‘De eerste elektrische draagvleugelboot,...
  • Nieuwe Dufour 37, performant en ruimNieuwe Dufour 37, performant en ruim

    By
    Dufour Yachts Shipyard is als een der eerste...
  • Nieuwe Benelux-agent voor Arcona Yachts (en Najad)Nieuwe Benelux-agent voor Arcona Yachts (en Najad)

    By
    Het Zweedse Arcona Yachts  heeft een nieuwe...
  • MASTERPLAN DROOGDOKKENSITE IS GOEDGEKEURD…MASTERPLAN DROOGDOKKENSITE IS GOEDGEKEURD…

    By
    Antwerpen 1 juli 2022 – foto...

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF +/- 6,5 MB).

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Nauticlink

  • CUPRA en De Antonio Yachts onthullen nieuwe D28 Formentor e-HYBRID 5 juli 2022
    Leusden, 4 juli 2022 – Met de nieuwe D28 Formentor e-HYBRID geven CUPRA en De Antonio Yachts een passend vervolg aan hun samenwerking. Met dit innovatieve, geëlektrificeerde motorjacht laten CUPRA en De Antonio Yachts zien dat duurzaamheid uitstekend samengaat met hoge prestaties… niet alleen op de weg, maar ook op het water. Samen met CUPRA […]
  • Complexe noodhulp oefening KNRM & Noodhulpteam 5 juli 2022
    Op donderdagavond 30 juni was het Texelstroom het toneel van een grote multidisciplinaire noodhulp oefening georganiseerd door de KNRM Texel in samenwerking met KNRM Den Helder, het Rode Kruis Noodhulp Team Texel, Preventieservice Texel en het Nationaal Reddingmuseum in Den Helder.  Lees verder op knrm.nl Foto: KNRM Dit bericht is geplaatst door de nieuwsdienst van […]
  • Jongens met speedboot redden man die met kano was omgeslagen: “Het was secondewerk” 4 juli 2022
    Twee jongens in Wijdenes hebben gisteravond het leven gered van twee mensen die op het Markermeer omsloegen met hun opblaasbare kano. De jongens zagen het gebeuren en gingen er met hun speedboot gelijk naartoe. Daar konden ze één van de twee drenkelingen op het nippertje uit het water vissen. “Het was secondewerk”, zegt Mark Hennevanger […]
  • Sailing Team NEXTGEN sluit goed eerste trainingsblok af met bezoek HQ The Ocean Race 4 juli 2022
    Met een bezoek aan het hoofdkantoor van The Ocean Race kwam er vrijdag een eind aan het eerste trainingsblok van Sailing Team NEXTGEN. Het trainingsblok bracht de zeilers aan boord van de V065 Janssen de Jong van Egypte naar het Spaanse Alicante. Van de tien zeilers aan boord waren er maar liefst negen onder de […]

RSS Yachtweb.be

  • ARCONA BENELUX – VMG YACHTING

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

https://fliphtml5.com/bookcase/jmluh

logo
Copyright 2021 - 6minutes press (imprint KIM vzw)