• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Update Vendée Globe: UFO’s en mastbreuken houden lelijk huis

By admin on 23 december 2016 in Nieuws, Regatta's, Watersportnieuws.be, Zeiljachten

Vrijdagmiddag (23 december) zal de leider in de 8ste editie van de Vendée Globe, Armel Le Cléac’h naar alle waarschijnlijkheid Kaap Hoorn ronden.

Net na onze laatste update vorig weekend, kregen de twee leiders, Armel Le Cléac’h en Alex Thomson geen respijt bij het doorklieven van de Tasmanzee. Ter hoogte van het zuiden van Nieuw-Zeeland kwamen ze in een agressief lage drukgebied terecht met ‘bootbrekende’ golven.

De achtervolgers kozen voor verschillende routes om de om de storm te ontlopen. Jean-Pierre Dick vluchtte ver naar het noorden naar Bass Strait tussen Australië en Tasmanië  voor wat beschutting, Jean Le Cam heeft op de meest zuidelijke koers gegokt en Elies die al iets verder lag, ging bijliggen om  de storm te overleven.

Woest2n6kqxq8hxne_LRMaar een van de meest markante vaststelling is toch hoe de aanvaringen met UFO’s (Unidentified floating Objects), doorgaans containers of ander ballast dat bij vrachtschepen overboord geslagen is, de deelnemers teisteren. Naast de mastbreuken die blijkbaar onvermijdelijk zijn in de extreme omstandigheden.

Alex Thomson beschadigde een van zijn foils in de eerste week van de race, maar andere deelnemers kwamen er minder fortuinlijk vanaf.  Romain Attanasio (Famille Mary – Etamine du Lys) beschadigde beide roeren bij een aanvaring en Kito de Pavant werd op het nippertje gered na een dramatische ontmoeting met een onbekend drijvend object.

Boot op breken

Laatste (voorlopig)  in het rijtje is Thomas Ruyant (Souffle du Nord). Na een aanvaring met een UFO ten zuiden van Nieuw Zeeland probeerde hij zijn boot, die steeds voller liep, op motor te redden. Bij win vlagen tot 50 knopen viel één van de twee pompen uit. De boot werd vanwege de schade aan het roersysteem ook steeds moeilijker bestuurbaar.

Breuk2n8ia1q8hxne_LREenmaal onder de luwte van de kust werd het weer iets gemakkelijker de situatie onder controle te houden. Maar zijn boot dreigde nog steeds in twee te breken. Op 50 mijl van de haven van Bluff heeft de Fransman hulp gekregen van Nieuwzeelandse redders en een pomp. Intussen heeft Ruyant  op 21 december veilig en wel de haven van Bluff bereikt.

Een dag eerder (20 december) meldde Paul Meilhat aan boord van SMA een probleem met de kantelkiel. Door een scheur kwam die vast te zitten aan de lijzijde van de boot. De schipper tracht nu de kiel in het midden te fixeren. SMA bevindt zich in het midden van de  Stille Oceaan, 2.000 mijl te oosten van Nieuw-Zeeland.

Mast overboord

Op 18 december had de Franse schipper Stephane Le Diraison de mast van zijn IMOCA 60-boot ‘Compagnie du Lit/Ville de Boulogne-Billancourt’ overboord gevaren. Hij is niet gewond geraakt en heeft de resten van het onklaar geraakte tuig kunnen lossnijden. Hij zette met gebroken mast en onder noodtuig koers naar Melbourne, waar hij op het ogenblik van de mastbreuk zo’n 900 mijl van verwijderd was. Hij is de derde schipper die door problemen met mast of tuigage de strijd moet staken. Tanguy de Lamotte die de top van zijn mast kwijtspeelde na de start keerde terug naar Les Sables d’Olonne en de Japanse schipper Koji Shiraishi verspeelde tweederd van zijn mast en zocht onderkomen in Kaapstad.

De Nederlandse deelnemer Pieter Heerema die donderdag 22 december op de 18de psoitie zeilde, is niet te spreken zijn B&G autopilot. Die deed het eigenlijk al sinds de start niet goed. Onder zware omstandigheden liep zij boot ‘No Way Back’ regelmatig uit het roer. In één nacht ging hij tot drie keer plat. Een doodvermoeide Heerema diende keer op keer de situatie  weer onder controle te krijgen. Hij praat over ‘inferieur materiaal en slecht geïnstalleerd’.  Wanneer hij contact opneemt met zijn leverancier, geeft deze in het geheel ‘niet thuis’ ondanks zijn ‘standby agreement’. ,,Het is bijna crimineel. Ze laten me hier gewoon stikken midden op de oceaan duizenden mijlen van alles verwijderd.”

Momenteel zijn nog 21 van de 29 starters in koers.

Bronnen: Vendée Globe / Nauticlink

Previous Story

Fijn kerstgeschenk… GAS-boetes voor pleziervaart?

Next Story

Duikboot Kuifje nagebouwd

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)