• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Turn the Tide on Plastic neemt leiding zesde Volvo Ocean Race-etappe over

By admin on 22 februari 2018 in Nieuws, Regatta's, Watersportnieuws.be

Sinds woensdagavond 20 februari gaat Turn the Tide on Plastic van schipper Dee Caffari aan de leiding van de zesde Volvo Ocean Race-etappe. Vanmorgen was hun voorsprong op Sun Hung Kai/Scallywag opgelopen tot bijna 19 nautische mijlen (nm). Het Nederlandse Team Brunel vaart in derde positie met het eveneens Nederlandse team AkzoNobel in zijn kielzog.
Foto: Etappe 6 naar Auckland, dag 14 aan boord Turn the Tide on Plastic. TTTOP loopt langzaam in op Team Brunel. 20 februari 2018. James Blake/Volvo Ocean Race

 

“We werden vandaag met meer goed nieuws wakker”, schreef Caffari. “Onze nachtelijke inspanningen van het zeilen in lichtweer worden beloond en we lopen nog steeds uit op de hele vloot. Dat zorgt niet alleen voor een glimlach op de gezichten van de slaperige bemanningsleden, die wakker worden om voor hun wacht aan boord te gaan. Maar ook voor nog meer vastberadenheid om het harde werken vol te houden tot aan Auckland, ongeveer 1.500 nm voor ons.”

Het positierapport van gisteravond 19 UTC toonde voor het eerst de nieuwe leider. Turn the Tide on Plastic had de zes uur daarvoor kunnen profiteren van een constante wind, waardoor het 19,5 nm goed kon maken. Team Brunel lag op dat moment nog tweede, maar vanmorgen vroeg schoof Scallywag ten westen van hen op naar de tweede plek. Het verschil tussen beide teams bedraagt nu bijna drie mijl.

Verdeeld over de vloot van zes Volvo Ocean 65’s zijn momenteel drie matchraces aan de gang. Turn the Tide on Plastic en Team Brunel varen ongeveer 70 mijl oostelijker van het duo SHK/Scallywag en team AkzoNobel. Dongfeng Race Team en MAPFRE gaan verder in het zuiden nek-aan-nek op zo’n 93 nm achterstand op de koploper.

“Je zou denken dat we met een elastiek aan elkaar vast zitten”, schreef de Nederlandse Dongfeng-zeilster Carolijn Brouwer bij een foto waarop MAPFRE op nagenoeg ‘high-five’ afstand zeilt.

De vloot heeft nog altijd te maken met lichte en variabele condities, waardoor de vooruitgang moeizaam gaat. Dit windwak wordt veroorzaakt door een zware storm, Gita genaamd. Die teistert het zuidelijke eiland van Nieuw-Zeeland en laat de passaatwind verdwijnen, waardoor de Doldrums epische vormen kunnen aannemen. Het enige wat de teams kunnen doen, is zo goed mogelijk hun route richting het zuiden bepalen. Daarbij moeten ze het beste maken van het lokale weer dat op hun pad komt en hopen dat de weersvoorspellingen verkeerd zijn.

Team Brunel-schipper Bouwe Bekking beschreef het als volgt: “Soms denken we dat we de mooiste sport beoefenen, maar op deze dagen denk ik dat de meerderheid van de zeilers het ook de stomste sport vindt. De zeilen klapperen, er is bijna geen zuchtje wind. Je vecht om de bootsnelheid boven een knoop te krijgen, maar dan ineens vullen de zeilen zich en glijd je met 3,5 knoop snelheid door het water. Dat voelt alsof een orkaan overkomt. De toon van de stemmen verandert direct en klinkt een stuk optimistischer. En ja, dan voel je weer dat dit de beste sport is die bestaat.”

Etappe 6 – Positierapport – 07:00 UTC
1.Turn the Tide on Plastic
2.Sun Hung Kai/Scallywag, +18,89 nm
3.Team Brunel, +22,08 nm
4.Team AkzoNobel, +23,81 nm
5.Dongfeng Race Team, +92,87 nm
6.MAPFRE, +93,03 nm
7.Vestas 11th Hour Racing, DNS

Ook dat nog…

Midden op de oceaan vond  Turn the Tide on Plastic een verlaten zeilboot, op ongeveer 360 mijl van het eiland Guam. Een verlaten jacht, dat moet een kolfje naar de hand van schipper Dee Caffari zijn, zou je denken. Turn the Tide on Plastic krijgt een unieke gelegenheid om de missie die hun boot uitdraagt in de praktijk te brengen. Een verlaten jacht is een heleboel ‘plastic’, zeg nu zelf. Maar ‘the race must go on…’ en het ‘plastic’ dobberde rustig voort…

 

 

Previous Story

Volvo Ocean Race-vloot jojoot in Doldrums op weg naar Auckland

Next Story

Vernieuwde ‘Magnum’ en SuperMagnum’ van Buster Boats met Yamaha 225 en 300 pk motoren

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)