• Nieuws
    • Beurzen & Evenementen
    • Verenigingen & Organisaties
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Havens
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • Motorboten
    • Zeiljachten
    • Ribs & Semi-rigides
  • Vorige Edities
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
    • Waar te koop?
  • Nieuwe boten
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
  • Charter & Cruises
  • Lekkers langs kant en wal
  • e-Newsletters
  • Nieuws
    • Beurzen & Evenementen
    • Verenigingen & Organisaties
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Havens
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • Motorboten
    • Zeiljachten
    • Ribs & Semi-rigides
  • Vorige Edities
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
    • Waar te koop?
  • Nieuwe boten
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
  • Charter & Cruises
  • Lekkers langs kant en wal
  • e-Newsletters
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
  • Adverteren
  • Waar verkrijgbaar?
    • In de krantenwinkel in uw buurt
    • Bootmagazine in Zeeland
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
  • Magazine
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
  • Adverteren
  • Waar verkrijgbaar?
    • In de krantenwinkel in uw buurt
    • Bootmagazine in Zeeland
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
  • Magazine
  • Watersportnieuws.be

Toervaren op de Douro, schipperen tussen wijn en historische natuur

 

De volgende morgen gooien we los in Pinhão en varen richting Foz do Sabor, ongeveer 5 uur vaartijd. De rivier ontplooit zich in al haar schoonheid, en omstrikt als een lint de liefde tussen de mens en de wijngaarden. Zonder rivier geen oevers voor de wijnbouw, zonder de mensen geen terrassen waar de druivenstokken kunnen wortelen. Eeuwenlang heeft de rivier zich ongebreideld een weg gebaand doorheen het rotsgebied. In de leistenen oevers legden mensen terrassen aan om wijnranken te planten, de Romeinen zouden hiermee begonnen zijn in het begin van onze jaartelling. In het voorjaar kleuren de hellingen zacht groen en blijkbaar worden de terrassen zo aangelegd dat de zonnestralen onder de juiste invalshoek op de druiven schijnen en de warmte afgeeft die de druiven nodig hebben.

De regenval van de laatste paar weken heeft de altijd zo rustige Douro een tikkeltje meer pit gegeven. We naderen de sluis van Valeira, aangelegd naast de gelijknamige dam die de drie turbines van de hydro-elektriciteitscentrale aandrijft. Die zorgen voor een totaalvermogen van 240 MegaWatt.

Een duister opening als een reuzenmond slokt ons op we bevinden ons in een broeierig, groen vochtige ruimte waar water langs de wanden sijpelt. Heel in de verte, hoog boven ons, ontwaren we een streepje licht. De poort sluit zich onherroepelijk en dan stijgen we met een rotvaart naar het licht. Het is alsof we in een hemels paradijs terecht komen, ruwe rotsen bestrooid met zachte groene vegetatie en een rimpelloos wateroppervlak dat de intens blauwe lucht en de massief grijze rotsblokken weerspiegelt. Met haar 32 meter verval is de sluis van Valeira net niet de hoogste – of de diepste, zo je wil – van Europa. Die eer is voorbehouden aan de sluis van Carrapatelo, met een niveauverschil van 36 meter, eveneens op de Douro, zo’n  60 km stroomopwaarts van Porto.

We leggen aan in Ferradosa en lunchen in het plaatselijke restaurant in een gezellige sfeer van mama’s keuken. Op de rivier glijdt een mastodont van  een cruise schip voorbij, het is de eerste boot die we die dag ontmoeten. Die vaart rustig door want deze riviercruises voorzien aan boord in alle behoeften van de opvarenden. Af en toe braken ze hun passagiers uit die dan ‘volgeladen’ door het dorp struinen, zodat de lokale horeca toch niets zou verdienen aan deze toeristen, alle omzet moet in de kassa’s van het  croisière bedrijf verdwijnen. Verder tijdens onze tocht ontmoeten we een andere Greenline van charterbedrijf FeelDouro, gemiddeld 2 of 3 per dag. Verder is het zalig eenzaam varen, alleen rond de aanlegplaatsen ontmoet je lokale boten, varianten op de vroegere vrachtschepen, de robela’s maar nu omgebouwd om tochtjes met toeristen te maken of ingezet als partyboot.

We meren aan in Foz de Sabor en een stevige terreinwagen komt ons oppikken en door mekaar schudden om het stadje Torre de Moncorvo te bereiken. Dat is als terugstappen in de tijd. De jaren 70 zijn er nog springleven. De buurtcinema is nog actief, de kleine textielzaken worden niet verdrongen door modeketens en bakker, slager en kruidenier zijn er nog individuele gerespecteerde ambachten. We schuiven aan in Restaurante O Lagar, geen culinaire hoogstandjes, maar wel het beste en sympathiekste wat de Portugese keuken te bieden heeft. De vrouw des huizes licht alle schotels in degelijk Engels toe. We genieten van de hesp en kaasschotel, de gegrilde Portugese worst eten we op karakter. De geroosterde vis in tal van varianten wordt in ruime porties aangevoerd, alles supervers. Het restaurant baadt in een levendige volkse sfeer want de plaatselijke bevolking weet de keuken van O Lagar  blijkbaar ook  te waarderen.

In Foz do Sabor brengen we aan boord een ongelooflijk rustige nacht door. Het kleine dorpje bestaat uit een kerkje en een handvol huisjes, waar de ouderlingen nog op hun keukenstoel aan de voordeur van het avondzonnetje genieten. Het dorpje heeft een enkel bruin café, maar dan echt bruin, waar het bier in het flesje wordt geserveerd.

Paleolitische venussen

De volgende morgen staat een uitstap naar het Côa Valley Art and Archaeology Museum op het programma. Dat vraagt een zekere volharding, doorzettingsvermogen, niet alleen omdat het een rit weer ruim een uur over kronkelige wegen gaat, het  archeologisch museum zelf is hermetisch van opbouw. Het architectenduo Pimentel en Rebelo uit Porto, won in 2009 de ontwerpwedstrijd met hun betonnen gebouw dat zich lijkt te verschuilen in het landschap. Binnenin reflecteren spiegels het daglicht in de hoge op het eerste zicht disparaat uitgevoerde ruimtes. Daar vind je tal van schaars verlichte replica’s van de paleolitische rotstekeningen die in de vallei en langs de oevers van de Côa rivier werden gevonden. Na het museum zijn de beschermde sites langs de oevers te bezoeken, dat wordt een stevige wandeling over rotsachtige bodem.

Tussen het kunstwerken uit de late steentijd, vanaf 35.000 jaar voor Christus, vindt men in het museum beelden en tekeningen van  de zogenaamde ‘paleolitisch venussen’. Je ziet er waarschijnlijk de oudste erectie afgebeeld in steen. Opmerkelijk is dat menselijke figuren zonder uitzondering karikaturaal worden voorgesteld  terwijl de dieren minutieus realistisch worden weergegeven. In het verloop van de tekeningen kunnen specialisten zelfs de evolutie van de verschillende geitenrassen onderscheiden.

De onderzoekers stelden vast dat doorheen het paleoliticum, het mesoliticum en het neoliticum de primitieve kunstuitingen in elke tijdsperiode van realistisch naar abstract evolueerden. Een ontwikkeling die wij bij het begin van de 20ste eeuw in de moderne kunst hebben kunnen vaststellen, maar een fenomeen dat blijkbaar meerder millennia oud is.

Het museum brengt een fascinerend verhaal, maar het vraagt wel even aandacht en zin om je in deze onvoorstelbaar boeiende materie te verdiepen. Maar op het terras van het voortreffelijke museumrestaurant kan iedereen genieten van een onovertroffen panorama van de Côa rivier.

Pages: 1 2 3 4

Previous Story

Armel Le Cléac’h wint de Vendée Globe 2016-17 in recordtijd

Next Story

Pyrénées Orientales: op zoek naar zon, zee, bergen en … wijn

Related Posts

  • Worden cruises aan banden gelegd?

    By admin
    Charter en bootverhuur, zinvoller voor de...
  • Tien verborgen parels, alleen per boot bereikbaar…

    By admin
    Een vakantie te land of te water, bij...
  • Jeanneau lanceert SUN LOFT 47

    By admin
    De “deeleconomie” waarbij burgers...
  • Een vaartocht met de mijnenjager BNS LOBELIA

    By admin
    Om 09:00 worden de trossen losgegooid in...

Bootmagazine nr. 61 – november/december 2019. Volgende week in de krantenwinkel of… Neem een ABONNEMENT

Het verlengde weekend speelt ons een beetje parten. De nieuwe editie van Bootmagazine is pas volgende week in de krantenwinkel of in uw brievenbus.

Uit de inhoud

  • Overwinteren, aan boord of op het droge?
  • Lona III, Britse klasse aan de Schelde
  • Pleziervaartinspectie gaat voor sensibiliseren
  • Lokale beurzen voor de gezelligheid…
  • Stop de ‘cruise’-vervuiling
  • Onderweg: ‘La canicule.’ ofte.. de hittegolf
  • Graphic novel: Een zeevaarder zoekt het ongeziene
  • Boek: Het Visboek van Adriaen Coenen
  • boot Düsseldorf biedt spanning, spel en plezier

ABONNEMENT

5 edities
(1 jaargang) Bootmagazine
voor  € 19,90

Registreer nu en betaal  online

  • Geen automatische verlenging! Na afloop nodigen wij u vriendelijk uit om een jaarabonnement te nemen, zonder verplichting. U beslist!

Bootmagazine is verhuisd naar Abonnementenland! Neem nu een jaarabonnement aan een voordelige prijs.

(Klik op de afbeelding om naar de abonnementspagina te gaan.)

RSS Powered by BootOnline.be

  • Hoe laat ik mijn boot buiten overwinteren? 5 december 2019
    Hoe laat ik mijn boot buiten overwinteren? Boot aan Boot (Nederland) Twenty Four Webvertising Ingezonden bericht Veel mensen zullen ervoor kiezen om hun boot in een winterstalling te plaatsen, al helemaal als ze niet beschikken over een vorstvrije garage. Desondanks kun je er ook voor kiezen om… Hoe laat ik mijn boot buiten overwinteren?
  • Noteer in je agenda voor juni 2020: Oldensail 5 december 2019
    Noteer in je agenda voor juni 2020: Oldensail ZEILEN (Nederland) Houd je van zeilen en heb je ook nog eens binding met Oldenzaal? Dan is Oldensail echt iets voor jou. Op zaterdag 27 juni 2020 zal de vierde editie van dit evenement in het Friese Heeg van… Noteer in je agenda voor juni 2020: Oldensail
  • Verrot historisch schip De Janus gered van de ondergang en in 2020 volledig gerestaureerd 5 december 2019
    Verrot historisch schip De Janus gered van de ondergang en in 2020 volledig gerestaureerd NAUTICLINK (Nederland) WOUDRICHEM – Het historische vissersvaartuig De Janus keert in de zomer van 2020 terug naar Brabant. De dan volledig gerestaureerde Waalschokker meert volgende zomer definitief af in de haven van herkomst, de historische stadshaven van Woudrichem.… Verrot historisch ... […]
  • Eigenaar Jachtwerf Terherne wil verkorte sluiting werkplaats 5 december 2019
    Eigenaar Jachtwerf Terherne wil verkorte sluiting werkplaats Boot aan Boot (Nederland) OpenRangeStock / Shutterstock.com De sluiting van de werkplaats van Jachtwerf Nerushoek Terherne vindt de eigenaar veel te lang. Hij wil dat de sluiting wordt verkort naar 3 maanden in plaats van 6 maanden. Foto: sfeerbeeld Maandag… Eigenaar Jachtwerf Terherne wil verkorte sluiting werkplaats
  • Jachtwerf Terherne wil kortere sluiting werkplaats in hennepzaak 5 december 2019
    Jachtwerf Terherne wil kortere sluiting werkplaats in hennepzaak NAUTICLINK (Nederland) Terherne – De eigenaar van Jachtwerf Nerushoek Terherne vindt de sluiting van zijn werkplaats veel te lang. Hij wil dat de gemeente die terugbrengt van zes naar drie maanden. “De helft van de ligplaatshouders is al… Jachtwerf Terherne wil kortere sluiting werkplaats in hennepzaak
  • Aanval Spindrift op wereldzeilrecord rond de wereld ter hoogte van Spanje alweer afgebroken 5 december 2019
    Aanval Spindrift op wereldzeilrecord rond de wereld ter hoogte van Spanje alweer afgebroken NAUTICLINK (Nederland) Trinité-sur-Mer (F) – Het zit de Spindrift onderneming niet mee. Voor de derde keer wordt de reusachtige trimaran getroffen door technische problemen en heeft schipper Yann Guichard zijn poging de Jules Verne Trofee in handen te… Aanval Spindrift op ... […]

RSS Powered by Inshore & Yachtweb.be

  • GRAND PAVOIS LA ROCHELLE 30 november 2019
    CHANGE OF DATE! FROM TUESDAY 29 SEPTEMBER TO SUNDAY 4 OCTOBER 2020. On 13 November, the Grand Pavois Organisation’s Board of Directors – remember that GPO is an association managed by water sport professionals – decided that the Grand Pavois La Rochelle show will...Lees meer
  • YACHT TRAINING 30 november 2019
    Opleiding en Workshops Workshops Dieselmotoren  Zeil- en Motorjachten Hoe kan ik zelf een motorstoring op het water oplossen?  Hoe kan ik zelf mijn onderhoud doen? Alles over hoe je schip winterklaar maken De workshops zijn hands-on, in een duidelijke en...Lees meer
  • METSTADE 2019 – DAME AWARD WINNERS 22 november 2019
    DAME 2019 WINNER HIGHLIGHTS THAT ACCEPTED NORMS CAN BE IMPROVED Birgit Schnaase, Chair of the Jury, presented the prestigious DAME Award 2019 at the commencement of the METSTRADE show this morning to the U SAFE self-propelled lifebuoy. Winners were named...Lees meer

RSS Powered by Watersportnieuws.eu

  • Der Underdog kann auch beißen 26 november 2019
      Der Underdog kann auch beißen Yacht (Deutschland) Das technisch unterlegene Boot “Actual Leader” kämpft um jeden Meter und verteidigt sich gegen “Macif”, die schon vorbei zu sein schien. “Sodebo” gibt auf Der Underdog kann auch beißen  
  • Black Jack 100: On board the light airs supermaxi chasing Sydney Hobart glory 26 november 2019
      Black Jack 100: On board the light airs supermaxi chasing Sydney Hobart glory Yachting World (Great-Britain) Black Jack 100, originally Alfa Romeo, is a Reichel Pugh design that was launched in 2003 and famously and repeatedly duelled with Wild Oats XI for Sydney Hobart line honours. After several years racing in Europe,… Black Jack […]
  • Aanvaring dwingt reuzentrimaran Sodebo definitief op te geven in Brest Atlantiques 26 november 2019
    Aanvaring dwingt reuzentrimaran Sodebo definitief op te geven in Brest Atlantiques Nauticlink.com (Nederland) Brest – Thomas Coville en Jean-Luc Nélias hebben met hun maxi trimaran Sodebo 3 Kaapstad bereikt. Na inspectie van hun beschadigde boot hebben ze besloten zich terug te trekken uit de race Brest Atlantiques. Inmiddels heeft… Aanvaring dwingt reuzentrimaran Sodebo definitief op […]
  • Bilderbuchstart für die ARC 2019 26 november 2019
      Bilderbuchstart für die ARC 2019 Yacht (Deutschland) Bei besten Bedingungen sind gestern knapp 200 Boote auf den fast 3000 Seemeilen langen Kurs Richtung Karibik gestartet. Auch viele deutsche Crews sind dabei Bilderbuchstart für die ARC 2019  
  • Mini-Transat. Clap de fin avec l’arrivée de l’arrivée de Georges Kick 26 november 2019
      Mini-Transat. Clap de fin avec l’arrivée de l’arrivée de Georges Kick Course au Large (France) En mer, l’arrivée du dernier concurrent, Georges Kick dans la nuit de samedi à dimanche a marqué la fermeture officielle de la ligne d’arrivée de cette seconde étape de la Mini-Transat La Boulangère 2019 entre Las… Mini-Transat. Clap de […]
  • De AC75’s, de nieuwe racemonster van de America’s Cup 26 november 2019
      De AC75’s, de nieuwe racemonster van de America’s Cup Bootmagazine (België) Tot nu toe zijn vier nieuwe  AC75’s gelanceerd die zich in de strijd gooien voor de 36ste America’s Cup. Wat hebben we geleerd over de resultaten van de verschillende ontwerpstrategieën die door elk van de teams… De AC75’s, de nieuwe racemonster van de […]
logo
Copyright 2018