• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Toervaren op de Douro, schipperen tussen wijn en historische natuur

We landen in Porto na een vlucht van een kleine twee uur. Zowel de low cost maatschappijen als Brussels Airlines vliegen rechtstreeks op Porto. Omdat deze laatste maatschappij flink te lijden had onder de gruwelijk, waanzinnige aanslagen een paar weken eerder, besloten we toch voor Brussels Airlines te kiezen. Eerst verschuift de maatschappij onze vlucht van de voor- naar de namiddag, waardoor ons bezoek aan Porto in het water dreigt te vallen. We besluiten dan maar onze trip drie weken te verschuiven, in de hoop dat het vluchtschema dan weer genormaliseerd is. Dat blijkt gelukkig te kloppen, maar wat heeft de maatschappij die iedereen om begrip vraagt voor de uitzonderlijke situatie voor ons in petto? Een ‘boete’ voor de wijziging van de vertrekdatum die zowat gelijk is aan het vluchttarief van de Ryanairs van deze wereld.

Een stukje Eiffel

Hoe dan ook is een bezoek aan Porto een aanrader. Op het voorplein van het ‘Mosteiro do Serra do Pilar’ (Klooster van Serra do Pilar) hebben we een spectaculaire kijk op de Douro die de scheiding vormt tussen de stad Porto op de noordoever en Vila Nova de Gaia op de zuidoever, waar de portwijn in de kelders ligt te rijpen. Bij de wijk Foz do Douro mondt de Douro uit in de Atlantische Oceaan. We bewonderen de Maria Pia-brug tussen Porto en Vila Nova de Gaia, de spoorbrug kreeg de naam van de Portugese koningin Maria Pia en is het eerste ontwerp van Gustav Eiffel. Je herkent er zowaar stukjes Eiffeltoren in. Sinds 1991 is de brug vervangen door de São João brug.

[huge_it_slider id=”16″]

FeelDouro haalt zijn gasten op aan de luchthaven en zorgt voor transport met hun mini-busje naar de vertrekhaven. Die kan je kiezen in functie van de beschikbare tijd. Onze boot wacht op ons in Pinhão, een charmant dorpje aan de rivier met een speciale aanlegsteiger van het verhuurbedrijf. Van Porto naar Pinhão is een rit van ruim anderhalf uur over de nieuw aangelegde wegen.

Wij kozen voor de bovenloop van het Portugese deel van de Douro omdat deze bekend staat om zijn Quinta’s. Dit zijn wijngaarden waar de druiven voor de Port groeien. Daarnaast wordt in de Dourovallei een vrij stevige rode Dourowijn gemaakt. Maar de laatste tijd wordt het vinificatieproces door jonge wijnmakers verfijnd. Terwijl sommige gebieden zich vastbijten in een ‘monocépage’, een wijn die gemaakt is van één en dezelfde druif, zijn de wijnmakers langs de Douro sterk gericht op ‘blends’, een wijn gemaakt van verschillende druivenrassen.

Wijnproeven ‘with a view’

Voor we voet aan boord zetten, maken we een ommetje naar ‘Quinta Nova’ een wijnmaker, proeverij, restaurant en hotel in het hart van de Douro vallei, in de buurt van onze vertrekplaats Pinhão. In de buurt betekent in vogelvlucht doorgaans maar en paar kilometer, maar als je het met de auto moet doen mag je vlug een klein uur rekenen omdat de wegen zich echt in alle mogelijke bochten naar beneden wringen. Het adembenemende landschap krijg je er gratis bovenop. Maar de tocht krijgt iets spannend wanneer je de nadering van de haven bij nacht uitvoert, in een ongerept duister want straatverlichting is een schaars goed in dit deel van Portugal.

Het wijnhuis Quinta Nova de Nossa Senhora do Carmo, geboren uit een gepassioneerd familieproject, kan terugkijken op meer dan 250 jaar geschiedenis, hun kelders werden in 1764 gebouwd. De wijngaard strekt zich uit over 120 ha op de rechteroever van de Douro en omvat traditionele, regionale variëteiten. Die zorgen voor een productie op jaarbasis van om en bij de 300.000 liter. De wijnproductie gebeurt deels in uiterst moderne hoog technologisch tanks, maar recent werden opnieuw een aantal authentiek granieten opslagtanks in gebruik genomen en hier wordt het traditionele proces manueel uitgevoerd wat resulteert in originele ‘granda reservas’. De kwaliteitswijnen kosten tussen de 10 en de 30 euro per fles en die kan  je proeven in een salon ‘with a view’, met een prachtig zicht over de vallei. Ze kregen in de Robert Parker wijngids 2016 een uitstekende beoordeling en wij gaan Robert Parker niet tegenspreken.

Het hotelgedeelte telt slechts 10 kamers vol ingetogen luxe met telkens een balkon of terrasje met ofwel een rivier of vallei zicht. Reken om en bij de 200 euro voor een nachtje in een tweepersoonskamer.  In het ‘Conceitus Winery Restaurant’ van het huis kan je ervaren hoe de klassiekers uit de Portugese keuken perfect harmoniëren met de lokale wijnen. Dat alles maakt dat er soms gasten zijn die liever in het hotel zouden blijven dan terugkeren naar de boot, verklapt de maître ons niet zonder binnenpretje.

Pages: 1 2 3 4

Previous Story

Armel Le Cléac’h wint de Vendée Globe 2016-17 in recordtijd

Next Story

Pyrénées Orientales: op zoek naar zon, zee, bergen en … wijn

Related Posts

  • Solozeiler gered na 8 uur in ruwe zee dankzij Personal Locator Beacon

    By admin
    Nigel Fox werd op 23 km van zijn jacht in...
  • Belgisch team wint ‘line honours’
    ARC 2020

    By admin
    Zondag 22 november  ging de Atlantic...
  • Column:
    Frans onderonsje in coronatijden

    By admin
    Tekst&foto’s: Marie-Rose...
  • Bootmagazine Traveler, herfst / winter 2020

    By admin
    Onze nieuwe editie van Bootmagazine...

QR-code Boot e~mag febr. 2021

Boot e~magazine – 02 / Febr. 2021

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF – 9 MB).

PREVIEW Bootmagazine Traveler – Herfst / Winter 2020

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS algemeen – Nauticlink

  • Ruige Dinkel zorgt voor gevaar: ‘Ga het water niet op!’ 27 februari 2021
    De populaire vaarroute voor kanoërs op de Dinkel kan tijdens deze zachte voorjaarsdagen rekenen op veel gebruikers. Waterschap Vechtstromen waarschuwt nu voor gevaarlijke stromingen: „Er kunnen situaties ontstaan die je niet moet willen!” Tubantia
  • Dringend gezocht: Schippers fiets- en voetveer De Overkant 26 februari 2021
    Het bestuur van de Stichting De Overkant exploiteert gedurende de zomermaanden (april tot en met september) een toeristisch fiets- en voetveer over de rivier de Lek tussen Jaarsveld en Ameide. Zij zijn, in aanvulling op het huidige schippersbestand, dringend op zoek naar (ex-)schippers (m/v) die gedurende het vaarseizoen een of meer dagen per week beschikbaar […]
  • Omgeslagen boot aangetroffen in Haarlem; hulpdiensten starten zoekactie 25 februari 2021
    Hulpdiensten zijn woensdagmiddag een zoekactie gestart in het water langs de Mooie Nelweg in Haarlem. Er is rond half drie een omgeslagen zeilkano aangetroffen bij de jachthaven. IJmuider Courant
  • Noodlijdende Botterstichtingen Harderwijk en Elburg worden gehoord, maar harde beloftes blijven uit 24 februari 2021
    De noodlijdende Botterstichtingen in Harderwijk en Elburg weten nog altijd niet waar ze aan toe zijn. De gemeenten aan de voormalige Zuiderzee zijn een lobby gestart om geld los te peuteren in Den Haag. Intussen pleit het landelijke CDA voor een apart noodfonds voor botters. De Stentor

RSS Yachtweb.be

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2021 - 6minutes press (imprint KIM vzw)