• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Toervaren op de Douro, schipperen tussen wijn en historische natuur

By admin on 23 januari 2017 in Charter & Cruises, Toervaren & zeilvakanties

De Douro heeft zijn naam niet gestolen. ‘Douro’ betekent ‘gouden rivier’ in het Portugees en toervaren op deze machtige en prachtige rivier in het Noorden van Portugal is een belevenis om in te kaderen. De rivier vormt de schakel tussen de wijngaarden langs de steile rotsoevers en de immense wijnkelders aan de monding in Porto. Voor de bouw van de stuwdammen was deze rivier alleen bevaarbaar met speciale vaartuigen, de ‘barcos rabelo’ die de wijn in immense vaten naar Porto brachten om er te rijpen tot heerlijk portwijn.

Met vijf sluizen op Portugees grondgebied is de Douro een ‘brave’ rivier geworden, waar elke schipper met een minimum aan ervaring probleemloos het roer in handen kan nemen. Daar speelt het Yacht en Charterbedrijf Feel Douro uit Porto op in. En hoe de Douro voelt, mochten we een drietal dagen ervaren. We kozen voor het traject tussen Pinhão en Foz do Sabor, een natuurlijk, historisch kader dat ongerepte, woeste natuur afwisselt met ingenieus aangelegde wijnbouw op terrassen uitgewonnen in de steile rotswanden, tot 700 meter hoog.

De Douro rivier ontspringt in Spanje op 2200 m hoogte en mondt uit in de Atlantische Oceaan bij Porto, na een traject van bijna 900 km waarvan de laatste 200 km bevaarbaar zijn.

Vaarbewijs gevraagd

De Douro is geen rivier waar onervaren schippers op losgelaten worden. Bij aankomst in de verhuurbasis gaan de professionele schippers met de gastschippers een uurtje varen om de kennis uit te testen. Voor wie een beetje ervaring heeft met het varen op de binnenwateren en aanmeren in de havens is er geen probleem. De Douro laat zich als een zachte, gewillige rivier bedwingen, maar het verhuurbedrijf stelt geen ‘veredelde botsboten’ ter beschikking laat dat duidelijk zijn.

De vloot bestaat uit vijf Greenlines, respectievelijk 33 (10 m) en 40 voet (14 m). De Greenlines behoorden een paar jaar gelden tot de best verkochte motorboten in de Benelux.  In testverslagen werden deze van oorsprong Sloveens motorjachten geprezen om hun uitstekend vaargedrag, beperkt verbruik door een wrijvingsarm rompprofiel en een doordachte indeling.

[huge_it_slider id=”18″]

De Greenline 33 heeft een dubbele cabine, de 40 voet versie heeft 2 dubbele cabines. In beide types kunnen de salonzitbanken omgevormd worden tot slaapplaatsen. Wij zouden de Greenline 33 dan ook voor 2 volwassenen met eventueel 1 of 2 kinderen of jongeren willen aanraden en twee koppels kiezen met het oog op comfort en privacy best voor Greenline 40. Daarnaast heeft het bedrijf nog een  tot motorboot omgebouwde Lagoon zeilcatamaran beschikbaar. Die wordt alleen maar met schipper verhuurd. Oorspronkelijk was de zeilcatamaran bedoeld voor zeilers die de Atlantische kust langs de baai van Porto wilden ontdekken, maar de oceaan ging bij wijlen zo lelijk tekeer dat alleen ‘diehard’ zeilers genoegen beleefden aan  deze tochten. Daarom besliste het verhuurbedrijf om deze catamaran in te zetten voor het riviertoerisme. Met twee dubbele kajuiten in elke romp en centraal telkens een badkamer, vinden groepen van 8 personen hier een comfortabel verblijf en de nodige privacy. De zitbanken in U-vorm omheen de centrale tafel op het bovendek bieden 360° zicht en dat laat de omgeving van de Douro magnifiek tot haar recht komen. Een keukentje met koffiezet, koelkast en diepvries biedt alle faciliteiten, mocht koken aan boord op het programma staan. Maar op alle aanlegplaatsen zijn naast stijlvolle, culinair geïnspireerde restaurants ook  authentieke, volkse eethuisjes te vinden die de traditionele Portugese gerechten met zwier serveren.

Pages: 1 2 3 4

Previous Story

Armel Le Cléac’h wint de Vendée Globe 2016-17 in recordtijd

Next Story

Pyrénées Orientales: op zoek naar zon, zee, bergen en … wijn

Related Posts

  • 11de Gentse Sloepentocht

    By admin
    Op 22 mei 2022 richt de vzw Gentse...
  • De stille toekomst van het toerisme…

    By admin
    Volvo Penta aandrijving van nieuwe hybride...
  • Alleen elektrisch… Natural Yachts verhuurt uitsluitend elektrische motorjachten

    By admin
    Natural Yachts uit Heeg verhuurt en...
  • Eerste golf ARC+ 2021 vertrekt vanuit Las Palmas de Gran Canaria

    By admin
    De ARC+ 2021, de tweetraps...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)