• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Toervaren op de Douro, schipperen tussen wijn en historische natuur

De Douro heeft zijn naam niet gestolen. ‘Douro’ betekent ‘gouden rivier’ in het Portugees en toervaren op deze machtige en prachtige rivier in het Noorden van Portugal is een belevenis om in te kaderen. De rivier vormt de schakel tussen de wijngaarden langs de steile rotsoevers en de immense wijnkelders aan de monding in Porto. Voor de bouw van de stuwdammen was deze rivier alleen bevaarbaar met speciale vaartuigen, de ‘barcos rabelo’ die de wijn in immense vaten naar Porto brachten om er te rijpen tot heerlijk portwijn.

Met vijf sluizen op Portugees grondgebied is de Douro een ‘brave’ rivier geworden, waar elke schipper met een minimum aan ervaring probleemloos het roer in handen kan nemen. Daar speelt het Yacht en Charterbedrijf Feel Douro uit Porto op in. En hoe de Douro voelt, mochten we een drietal dagen ervaren. We kozen voor het traject tussen Pinhão en Foz do Sabor, een natuurlijk, historisch kader dat ongerepte, woeste natuur afwisselt met ingenieus aangelegde wijnbouw op terrassen uitgewonnen in de steile rotswanden, tot 700 meter hoog.

De Douro rivier ontspringt in Spanje op 2200 m hoogte en mondt uit in de Atlantische Oceaan bij Porto, na een traject van bijna 900 km waarvan de laatste 200 km bevaarbaar zijn.

Vaarbewijs gevraagd

De Douro is geen rivier waar onervaren schippers op losgelaten worden. Bij aankomst in de verhuurbasis gaan de professionele schippers met de gastschippers een uurtje varen om de kennis uit te testen. Voor wie een beetje ervaring heeft met het varen op de binnenwateren en aanmeren in de havens is er geen probleem. De Douro laat zich als een zachte, gewillige rivier bedwingen, maar het verhuurbedrijf stelt geen ‘veredelde botsboten’ ter beschikking laat dat duidelijk zijn.

De vloot bestaat uit vijf Greenlines, respectievelijk 33 (10 m) en 40 voet (14 m). De Greenlines behoorden een paar jaar gelden tot de best verkochte motorboten in de Benelux.  In testverslagen werden deze van oorsprong Sloveens motorjachten geprezen om hun uitstekend vaargedrag, beperkt verbruik door een wrijvingsarm rompprofiel en een doordachte indeling.

[huge_it_slider id=”18″]

De Greenline 33 heeft een dubbele cabine, de 40 voet versie heeft 2 dubbele cabines. In beide types kunnen de salonzitbanken omgevormd worden tot slaapplaatsen. Wij zouden de Greenline 33 dan ook voor 2 volwassenen met eventueel 1 of 2 kinderen of jongeren willen aanraden en twee koppels kiezen met het oog op comfort en privacy best voor Greenline 40. Daarnaast heeft het bedrijf nog een  tot motorboot omgebouwde Lagoon zeilcatamaran beschikbaar. Die wordt alleen maar met schipper verhuurd. Oorspronkelijk was de zeilcatamaran bedoeld voor zeilers die de Atlantische kust langs de baai van Porto wilden ontdekken, maar de oceaan ging bij wijlen zo lelijk tekeer dat alleen ‘diehard’ zeilers genoegen beleefden aan  deze tochten. Daarom besliste het verhuurbedrijf om deze catamaran in te zetten voor het riviertoerisme. Met twee dubbele kajuiten in elke romp en centraal telkens een badkamer, vinden groepen van 8 personen hier een comfortabel verblijf en de nodige privacy. De zitbanken in U-vorm omheen de centrale tafel op het bovendek bieden 360° zicht en dat laat de omgeving van de Douro magnifiek tot haar recht komen. Een keukentje met koffiezet, koelkast en diepvries biedt alle faciliteiten, mocht koken aan boord op het programma staan. Maar op alle aanlegplaatsen zijn naast stijlvolle, culinair geïnspireerde restaurants ook  authentieke, volkse eethuisjes te vinden die de traditionele Portugese gerechten met zwier serveren.

Pages: 1 2 3 4

Previous Story

Armel Le Cléac’h wint de Vendée Globe 2016-17 in recordtijd

Next Story

Pyrénées Orientales: op zoek naar zon, zee, bergen en … wijn

Related Posts

  • Solozeiler gered na 8 uur in ruwe zee dankzij Personal Locator Beacon

    By admin
    Nigel Fox werd op 23 km van zijn jacht in...
  • Belgisch team wint ‘line honours’
    ARC 2020

    By admin
    Zondag 22 november  ging de Atlantic...
  • Column:
    Frans onderonsje in coronatijden

    By admin
    Tekst&foto’s: Marie-Rose...
  • Bootmagazine Traveler, herfst / winter 2020

    By admin
    Onze nieuwe editie van Bootmagazine...

QR-code Boot e~mag jan. 2021

Scan de QR-code om de integrale editie van Boot e~mag januari 2021 te lezen op uw tablet of smartphone.

Boot e~magazine – 01/ Jan. 2021

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF – 5 MB).

PREVIEW Bootmagazine Traveler – Herfst / Winter 2020

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS algemeen – Nauticlink

  • Genieten van staaltje klassiek Hoek-design 20 januari 2021
    Neem een kijkje in het gloednieuwe superjacht Bleu II, een ‘classic gentleman-style yacht’. Dit 55,99 meter lange expeditieschip is bestand tegen zeer zware omstandigheden. Het project is een samenwerking tussen de werf Turquoise Yachts, de eigenaar, vertegenwoordigd door Master Yachts en Hoek Design. Het typische Hoek-ontwerp doet onmiskenbaar denken aan een klassiek stoomschip, maar wel […]
  • Zeilschepen die in 2021 vracht vervoeren 20 januari 2021
    Tegenwoordig zijn er in de zoektocht naar duurzamere manieren van verschepen 5 bedrijven die met schepen op traditionele manier zeilen en vracht vervoeren. Hoewel ze nog bijzonderheden zijn, groeit de belangstelling nu we de schade zien die onze wereld wordt toegebracht met moderne vervoersmethoden. Designed Conscious publceerde een mooi overzicht van de vijf zeilende rederijen […]
  • Zeilschool Sail Experience in Grou heeft nieuwe eigenaren 19 januari 2021
    Zeilschool Sail Experience in Grou heeft sinds 1 januari 2021 nieuwe eigenaren. Voormalig eigenaar Merel Bot heeft het stokje overgedragen aan Tjeerd Soer en Sophie Gülcher. Tjeerd is al bekend in Grou als eigenaar van Herberg Oer ’t Hout. Grouster
  • Vuilniszakken tegen vervuiling op Friese wateren 19 januari 2021
    Diverse toeristische en marketingorganisaties blazen de actie ‘Friese meren, frisse meren’ nieuw leven in. Met de schoonmaakactie, die in 1985 voor het laatst werd gehouden, moet de vervuiling op de wateren worden tegengegaan. Watersporters die dit seizoen bij de Marrekrite de wimpel van het recreatieschap aanschaffen, ontvangen een speciale ‘Opgeruimd Vaart Netjes-vuilniszak’ om zwerfvuil op […]

RSS Yachtweb.be

  • Er is een fout opgetreden, wat waarschijnlijk betekent dat de feed uit de lucht is. Probeer later opnieuw.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2020