• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

The Tall Ships RacesThe Tall Ships Races

By on 22 juli 2022 in Beurzen & Evenementen, Erfgoed, Motorboten, Nieuwe boten, Nieuws, Verenigingen & Organisaties, Watersportnieuws.be

thumbnail

– Antwerpen ook in 2026 en 2030 als gaststad –

22 juli 2022 – foto’s © Georges Janssens.

Sail Training International benoemt Antwerpen als allereerste ‘Anchor Port’

Antwerpen is opnieuw een aanmeerplaats voor The Tall Ships Races in 2026 en 2030. Dat werd deze avond bekendgemaakt op het Captain’s Dinner van de huidige editie. Organisator Sail Training International (STI) benoemde Antwerpen wegens de onderlinge historische band tot allereerste ‘Anchor Port’. Dat houdt in dat de stad en STI zich engageren om opnieuw naar de Schelde te komen met het evenement, waarbij de afspraken voor de komende twee edities al gemaakt zijn. Deze overeenkomst biedt de zekerheid aan beide partijen dat ze het evenement kunnen ontwikkelen op een manier die voordelig is voor alle stakeholders.

Momenteel doet de internationale zeilwedstrijd reeds voor de zevende keer Antwerpen aan. Na passages in 1993, 2001, 2004, 2006, 2010 en 2016 is 2022 opnieuw een jaar waarin honderdduizenden bezoekers zich komen vergapen aan de kathedralen van de zee.

Anchor Port

Antwerpen heeft de ambitie om in de toekomst elke vier jaar The Tall Ships Races te ontvangen.Wegens de lange en intense historische band tussen The Tall Ships Races en Antwerpen werkten organisator Sail Training International (STI), stad Antwerpen en Port of Antwerp-Bruges samen het concept van een ‘Anchor Port’ uit, dat een win-winsituatie oplevert voor alle partijen. In het geval van Antwerpen geldt dat alvast voor de twee eerstkomende edities, van 2026 en 2030. Het idee van de Anchor Ports zal door STI nog verder uitgerold worden naar andere succesvolle gaststeden uit het verleden.

vlnr Alan James, Annick De Ridder, Bart De Wever © Port of Antwerp Bruges

Burgemeester Bart De Wever: “Antwerpen draagt de kathedralen van de zee in zijn ziel. Onze rijke maritieme geschiedenis vloeit dankzij The Tall Ships Races moeiteloos over in het verhaal van de tweede grootste haven van Europa waar onze stad echt fier op mag zijn. Daarom ben ik bijzonder vereerd dat Antwerpen een Anchor Port voor dit schitterende evenement wordt, dat ook de komende edities in 2026 en 2030 honderdduizenden kijklustigen zal verblijden.”

Schepen voor de haven Annick De Ridder: “Dit is zéér goed nieuws voor alle liefhebbers van The Tall Ships Races maar ook voor Antwerpen. Want hiermee kunnen we de band tussen de Schelde en Antwerpen verder herstellen, maar ook onze maritieme geschiedenis én positie als wereldhaven extra in de kijker zetten. Ik ben dan ook verheugd dat de kathedralen van de zee en hun crews Antwerpen in 2026 én 2030 opnieuw zullen bezoeken.”

Alan James, CEO van Tall Ships Races International Ltd: “Wij zijn verheugd dat we samen met Antwerpen ons ‘Anchor Port’-programma lanceren. We hebben een lange en vruchtbare samenwerking met de stad en Port of Antwerp-Bruges op het vlak van evenementen, en kijken ernaar uit om dat in 2026 en 2030 verder te zetten. Onze gedeelde principes van internationale vriendschap en onderling begrip, en de ontwikkeling van jongeren via zeiltraining, zal ons helpen om het leven van jongeren te verbeteren, nu en in de toekomst. Met haar rijke maritieme erfenis en verbinding met de wereldzeeën is Antwerpen perfect gepositioneerd om samen met ons The Tall Ships Races als een wereldwijd bekend evenement te blijven ontwikkelen.” ​

Antwerpse zeescout bij de Tall Ships Crew

Rijke maritieme geschiedenis

De komst van The Tall Ships Races zet telkens weer de rijke maritieme historiek en de intense band tussen stad en haven in de verf. Ook biedt het stad Antwerpen en Port of Antwerp-Bruges een uitgelezen platform om belangrijke innovaties en duurzame initiatieven te tonen. Maar het belangrijkste is dat de Races zorgen voor een cruciale positieve sociale impact: ze promoten het onderlinge begrip tussen jongeren van verschillende culturen en landen, en biedt hen via de zeiltraining een persoonlijke ontwikkeling en ervaringen die ze voor het leven meedragen. Zo doen, na een inclusieve selectie, ook een honderdtal Belgische jongeren mee als lid van de Antwerp Crew.

Saethinghe en Rupel, Belgische Tall Ships

Doorlopend engagement

Door middel van een doorlopend sail training-programma in samenwerking met maritieme partners engageren stad Antwerpen en Port of Antwerp-Bruges zich om het evenement zichtbaar te maken en te houden, ook in de jaren dat de Races Antwerpen niet aandoen als stopplaats. Doel is om het maatschappelijk draagvlak voor Antwerpen als havenstad en de Antwerpse haven te vergroten.

Heel wat belangstelling naast het Mas voor Belgische kleinere deelnemers

The post The Tall Ships Races first appeared on de gratis maritieme & yachting krant van Bootmagazine.

– Antwerpen ook in 2026 en 2030 als gaststad – 22 juli 2022 – foto’s © Georges Janssens. Sail Training International benoemt Antwerpen als allereerste ‘Anchor Port’ Antwerpen is opnieuw …
The post The Tall Ships Races first appeared on de gratis maritieme & yachting krant van Bootmagazine.

Previous Story

Wat kruipt daar over het strand… de Iguana SportWat kruipt daar over het strand… de Iguana Sport

Next Story

850.000 bezoekers voor The Tall Ships Races in Antwerpen850.000 bezoekers voor The Tall Ships Races in Antwerpen

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)