• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Team Brunel wordt derde in de eerste etappe van de Volvo Ocean Race 2014-15

thumbnail

VORBrunel3Team Brunel is op een derde plaats geëindigd in de eerste etappe van de Volvo Ocean Race 2014-15.Schipper Bouwe Bekking en zijn mannen hadden 25 dagen en 7 uur nodig om de 6487 mijl (ongeveer 12.000 kilometer) lange etappe naar Kaapstad te voltooien. De gebruinde gezichten van de mannen zijn getekend door het zoute water. Op Jens Dolmer na heeft iedereen zich geschoren. De boomlange Deen oogt ruig met zijn volle baard. Schipper Bouwe Bekking en Pablo Arrarte zien er opvallend gezond uit. Ze zijn nauwelijks afgevallen en ogen op het eerste gezicht vrij uitgerust. Daarentegen zijn de twee jongste zeilers Louis Balcaen en Rokas Milevičius ruim 8 kilo kwijtgeraakt. Je ziet het aan hun smalle gezichten en tailles.

Gecontroleerde race

De Nederlandse Volvo Ocean Race-boot voer een gecontroleerde race en liet zich niet van de wijs brengen door de vele tactische manoeuvres van de andere boten. “Het eerste stuk zeilen over de Middellandse Zee was een intense ervaring,” zegt Gerd-Jan Poortman.  “De introductie van de eenheidsklasse bleek een gouden zet. Tot Gibraltar werden er vele duels uitgevochten en de ettelijke winddraaiingen zorgden voor een ongekende hoeveelheid bootmanoeuvres. Zelfs na het passeren van Gibraltar bleven vrijwel alle deelnemers in elkaars zicht varen. Een super intensieve manier van zeilen, waardoor je jezelf continu blijft pushen! Het geeft je een gezonde stress.”

Het enige doel van navigator Andrew Cape was om bij de vloot aangehaakt te blijven, zijn eigen tactiek te volgen en rustig af te wachten om de genadeklap uit te delen. Bouwe Bekking: “De eerste zeven dagen ging relatief langzaam en de boten voeren bijna allemaal net zo hard. We hebben ons keurig aan ons plan gehouden en dat heeft ons veel voordeel opgeleverd.”
Bij de Kaapverdische eilanden deed die gelegenheid zich aan. Andrew Cape koos ervoor om naar het westen te gaan, want ‘hoe westelijker des te beter,’ wordt er in oceaanzeilkringen vaak geroepen. Het bleek de juiste keus, want de Nederlandse VO65 passeerde – met een riante voorsprong op de achtervolgers – als tweede boot de Braziliaanse archipel Fernando de Noronha.

De kortste weg

De kortste weg was om in één rechte lijn naar Zuid-Afrika te zeilen. De kans dat het team dan hijgend en puffend in Kaapstad aan zou komen was groot, want op die route ligt namelijk een semipermanent hogedrukgebied genaamd het St. Helena high. Oftewel een gigantisch stuk oceaan met hoge temperaturen en nauwelijks wind. Daarom koos Team Brunel ervoor om via de Zuidelijke Oceaan naar Zuid-Afrika te varen, want hoe zuidelijker er gevaren wordt, des te harder de wind waait.

Uiteindelijk schoof de top vier wederom in elkaar en bedroeg de grootste afstand tussen de boten in de kopgroep niet meer dan tien mijl. Nog nooit eerder in de 41-jarige geschiedenis van de Volvo Ocean Race lag de vloot in de eerste etappe richting Kaapstad na 19 dagen nog zo dicht bij elkaar.

Gedurende de laatste week van de eerste etappe vocht Team Brunel samen met Abu Dhabi Ocean Racing om de eerste plaats. De race werd verloren toen Team Brunel besloot iets langer naar het zuiden te varen, dan het team uit Abu Dhabi. “Hierdoor verloren we kostbare mijlen,” zegt Bouwe Bekking vanaf de steiger in Kaapstad. “Enkele dagen later hadden we ruim 25 mijl achterstand opgelopen. En omdat we ongeveer dezelfde bootsnelheid voeren, konden we dit nooit meer goed maken.”

Eenheidsklasse, de juiste keuze

“Ik denk dat de Volvo Ocean Race-organisatie de juiste keus heeft gemaakt met de introductie van de eenheidsklasse. Het is niet alleen spannender voor de zeilers, maar de race is tevens financieel aantrekkelijker geworden. Ten opzichte van de vorige edities zijn de budgetten bijna gehalveerd. Dat was goed nieuws voor de sponsors. Natuurlijk is het nog steeds een grote investering, maar ik denk dat zonder de eenheidsklasse er nu geen race was geweest.”

VORBrunel4De komende week moeten de zeilers van Team Brunel – dat is gesponsord door het internationale detacheringsbureau Brunel – herstellen van deze loodzware eerste etappe. Ondertussen zal de technische walbemanning van de Nederlandse Volvo Ocean Race equipe, die naast de titelsponsor Brunel tevens wordt gesponsord door de drie officiële sponsors Moduleo, Robeco en Schouten Global,  beginnen met het uitvoeren van kleine reparaties en onderhoudswerkzaamheden. Eveneens krijgen de zeilers enkele dagen vrij, waarna ze zich weer gaan voorbereiden op de In-Port race en de volgende etappe naar Abu Dhabi die op woensdag 19 november van start gaat.

Previous Story

Michel Kleinjans achteruitgeslagen door schade genua

Next Story

Botensector blaast koud en warm

Related Posts

  • Openbaar vervoer met elektrische draagvleugelboot in Stockholm, sneller dan auto of metroOpenbaar vervoer met elektrische draagvleugelboot in Stockholm, sneller dan auto of metro

    By
    ‘De eerste elektrische draagvleugelboot,...
  • Nieuwe Dufour 37, performant en ruimNieuwe Dufour 37, performant en ruim

    By
    Dufour Yachts Shipyard is als een der eerste...
  • Nieuwe Benelux-agent voor Arcona Yachts (en Najad)Nieuwe Benelux-agent voor Arcona Yachts (en Najad)

    By
    Het Zweedse Arcona Yachts  heeft een nieuwe...
  • MASTERPLAN DROOGDOKKENSITE IS GOEDGEKEURD…MASTERPLAN DROOGDOKKENSITE IS GOEDGEKEURD…

    By
    Antwerpen 1 juli 2022 – foto...

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF +/- 6,5 MB).

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Nauticlink

  • CUPRA en De Antonio Yachts onthullen nieuwe D28 Formentor e-HYBRID 5 juli 2022
    Leusden, 4 juli 2022 – Met de nieuwe D28 Formentor e-HYBRID geven CUPRA en De Antonio Yachts een passend vervolg aan hun samenwerking. Met dit innovatieve, geëlektrificeerde motorjacht laten CUPRA en De Antonio Yachts zien dat duurzaamheid uitstekend samengaat met hoge prestaties… niet alleen op de weg, maar ook op het water. Samen met CUPRA […]
  • Complexe noodhulp oefening KNRM & Noodhulpteam 5 juli 2022
    Op donderdagavond 30 juni was het Texelstroom het toneel van een grote multidisciplinaire noodhulp oefening georganiseerd door de KNRM Texel in samenwerking met KNRM Den Helder, het Rode Kruis Noodhulp Team Texel, Preventieservice Texel en het Nationaal Reddingmuseum in Den Helder.  Lees verder op knrm.nl Foto: KNRM Dit bericht is geplaatst door de nieuwsdienst van […]
  • Jongens met speedboot redden man die met kano was omgeslagen: “Het was secondewerk” 4 juli 2022
    Twee jongens in Wijdenes hebben gisteravond het leven gered van twee mensen die op het Markermeer omsloegen met hun opblaasbare kano. De jongens zagen het gebeuren en gingen er met hun speedboot gelijk naartoe. Daar konden ze één van de twee drenkelingen op het nippertje uit het water vissen. “Het was secondewerk”, zegt Mark Hennevanger […]
  • Sailing Team NEXTGEN sluit goed eerste trainingsblok af met bezoek HQ The Ocean Race 4 juli 2022
    Met een bezoek aan het hoofdkantoor van The Ocean Race kwam er vrijdag een eind aan het eerste trainingsblok van Sailing Team NEXTGEN. Het trainingsblok bracht de zeilers aan boord van de V065 Janssen de Jong van Egypte naar het Spaanse Alicante. Van de tien zeilers aan boord waren er maar liefst negen onder de […]

RSS Yachtweb.be

  • ARCONA BENELUX – VMG YACHTING

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

https://fliphtml5.com/bookcase/jmluh

logo
Copyright 2021 - 6minutes press (imprint KIM vzw)