• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Team Brunel vecht terug en wint

VOR_Brun_Lisa1Team Brunel heeft na een extreem spannende finale de zevende etappe van de Volvo Ocean Race gewonnen. Het zeilteam van schipper Bouwe Bekking had 9 dagen en 11 uur nodig om de etappe naar de Portugese hoofdstad Lissabon te volbrengen. Team Brunel staat, met maar één punt achterstand op de nummer twee Dongfeng Race Team, derde in het algemeen klassement. De race is nog niet over.


“De mannen hebben fantastisch werk geleverd,” zegt een zichtbaar blije Bouwe Bekking na de finish in Lissabon. “Maar ook dikke complimenten voor de technische walbemanning, die in Newport de boot in een tiptop conditie gebracht hebben.”
“Het was één van de meest rustige trans-Atlantische etappes die ik ooit gedaan heb, vervolgt Bouwe Bekking. “We hebben nauwelijks wind gehad. Alleen vannacht hadden we in één keer 24 knopen wind, maar voor de rest was het vooral cruisen over een vlakke Atlantische Oceaan.  Daarentegen was het racen bijzonder intens. Met deze kleine afstanden tussen de boten, mag je geen moment verslappen. Elk foutje wordt genadeloos hard afgestraft. Na deze etappe ligt de race weer open. We moeten nog twee etappes varen en zullen tot het eind voor een zo hoog mogelijk positie vechten.”

Stijf van stress…

“We wisten dat de vloot net voor Lissabon weer in elkaar zou schuiven,” zegt Louis Balcaen. Hoewel hij duidelijk vermoeid is, straalt de jonge Belg van oor tot oor. “Ik stond stijf van de stress, toen ik MAPFRE plots rap dichterbij zag komen, toen ze een goede windvlaag kregen. Ik had kippenvel en een kreeg gevoel van ontlading toen ik over de streep voer. We zijn de verdiende winnaar, want op de oceaan waren we echt sneller dan de Spanjaarden. We zijn acht maanden aan het zeilen en de race wordt beslist in de laatste drie etappes. Bizar! Een tweede plaats in het algemeen klassement ligt in verschiet nu Dongfeng Race Team vierde geworden is. Ik geloof erin.”

“Dit is niet zomaar een winst,” zegt Brunel-CEO Jan Arie van Barneveld terwijl hij schipper Bouwe Bekking de hand schudt. “Door dit resultaat is het klassement weer op zijn kop gezet. De finish was krankzinnig spannend en mooi. Toen we de boot ontmoetten vannacht stond er nauwelijks wind en was het doodstil op het water. Er werd niet gesproken aan boord. De zeilers waren super geconcentreerd. Bouwe en zijn team hebben een geweldige etappe gevaren. Als ze deze bootsnelheid kunnen vasthouden, beloven de laatste twee etappes veel goeds. De spanning is terug. Dat is goed voor de sport, het evenement en boven al voor Team Brunel.”

Stuivertje wisselen

Team Brunel voer de eerste dag na de start in Newport achterin de vloot, maar in de daaropvolgende 36 uur veegden schipper Bouwe Bekking en zijn mannen  Alvimedica en Team SCA op en ook op de andere drie boten werd rap ingelopen. Niet lang daarna voer Team Brunel voor het eerst op kop. Tot de finish in Lissabon was het stuivertje wisselen om de koppositie van de Volvo Ocean Race-vloot.
Een dag nadat het Nederlandse zeilteam de koppositie gepakt had, lag de Atlantische Oceaan erbij als een windstille Loosdrechtse plas. Zeilen klapperden en het water was zo strak als een biljartlaken. De oceaan was in mist gehuld. Na het optrekken van de mist kwamen de vijf achtervolgers in konvooi op de geel zwarte boot afgestoomd. Binnen een mum van tijd was Team Brunel zijn voorsprong kwijt en voer het team van Bouwe Bekking 50 meter achter MAPFRE op een tweede plaats.

VOR_Results_Leg7Nadat de vloot weer in elkaar geschoven was, kregen de vijf teams te maken met het Azorenhoog. Dit hogedrukgebied versperde de route naar Lissabon. Het Azorenhoog ligt 365 dagen per jaar op ongeveer dezelfde plek. Het verandert soms in grootte en ook beweegt het ietwat in de rondte. In het midden is geen wind, maar hoe meer je aan de buitenkant van het hogedrukgebied vaart, des te meer wind er staat. Je vaart in dat geval wel extra mijlen. Als je tijdens de etappe van Newport naar Lissabon een denkbeeldige lijn getrokken had, liep die exact door het hart van het Azorenhoog heen. Pal door het midden dus, waar niemand wil varen. De navigators hadden de lastige opdracht om de juiste balans tussen “voldoende wind” en “minste mijlen” te zoeken.

Team Brunel en MAPFRE kozen als enige voor de kortere route met iets minder wind. Gelukkig kregen ook de boten die noordelijker zaten en voor de buitenkant gekozen hadden niet de beloofde wind. En dus lagen MAPFRE, Team Brunel en later ook Dongfeng Race Team er ineens heel goed voor. De mannen van schipper Bouwe Bekking namen vanaf dat moment de leiding weer over. Hoewel navigator Andrew Cape er helemaal niet op mikte, bleek zijn koers toch een schot in de roos te zijn.

Enkele dagen vrij

In komende dagen ondergaan de zeilers de verplichte medische keuring. Daarna moeten de zeilers van Team Brunel – dat is gesponsord door het internationale detacheringsbureau Brunel – herstellen van deze zevende etappe. Ondertussen zal de technische walbemanning van het Nederlandse Volvo Ocean Race-team, die naast de titelsponsor Brunel tevens wordt gesponsord door de drie officiële sponsors Moduleo, Robeco en Schouten Global, beginnen met het uitvoeren van kleine reparaties en onderhoudswerkzaamheden. De zeilers krijgen enkele dagen vrij, waarna ze zich weer gaan  voorbereiden op de In-Port race en de volgende etappe, die op 7 juni start.

Bron: Team Brunel

 

Previous Story

Oostende Voor Anker: ,,Rescue at Sea”

Next Story

De vader van Juul, de Zeiler is niet meer

Related Posts

  • Openbaar vervoer met elektrische draagvleugelboot in Stockholm, sneller dan auto of metroOpenbaar vervoer met elektrische draagvleugelboot in Stockholm, sneller dan auto of metro

    By
    ‘De eerste elektrische draagvleugelboot,...
  • Nieuwe Dufour 37, performant en ruimNieuwe Dufour 37, performant en ruim

    By
    Dufour Yachts Shipyard is als een der eerste...
  • Nieuwe Benelux-agent voor Arcona Yachts (en Najad)Nieuwe Benelux-agent voor Arcona Yachts (en Najad)

    By
    Het Zweedse Arcona Yachts  heeft een nieuwe...
  • MASTERPLAN DROOGDOKKENSITE IS GOEDGEKEURD…MASTERPLAN DROOGDOKKENSITE IS GOEDGEKEURD…

    By
    Antwerpen 1 juli 2022 – foto...

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF +/- 6,5 MB).

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Nauticlink

  • CUPRA en De Antonio Yachts onthullen nieuwe D28 Formentor e-HYBRID 5 juli 2022
    Leusden, 4 juli 2022 – Met de nieuwe D28 Formentor e-HYBRID geven CUPRA en De Antonio Yachts een passend vervolg aan hun samenwerking. Met dit innovatieve, geëlektrificeerde motorjacht laten CUPRA en De Antonio Yachts zien dat duurzaamheid uitstekend samengaat met hoge prestaties… niet alleen op de weg, maar ook op het water. Samen met CUPRA […]
  • Complexe noodhulp oefening KNRM & Noodhulpteam 5 juli 2022
    Op donderdagavond 30 juni was het Texelstroom het toneel van een grote multidisciplinaire noodhulp oefening georganiseerd door de KNRM Texel in samenwerking met KNRM Den Helder, het Rode Kruis Noodhulp Team Texel, Preventieservice Texel en het Nationaal Reddingmuseum in Den Helder.  Lees verder op knrm.nl Foto: KNRM Dit bericht is geplaatst door de nieuwsdienst van […]
  • Jongens met speedboot redden man die met kano was omgeslagen: “Het was secondewerk” 4 juli 2022
    Twee jongens in Wijdenes hebben gisteravond het leven gered van twee mensen die op het Markermeer omsloegen met hun opblaasbare kano. De jongens zagen het gebeuren en gingen er met hun speedboot gelijk naartoe. Daar konden ze één van de twee drenkelingen op het nippertje uit het water vissen. “Het was secondewerk”, zegt Mark Hennevanger […]
  • Sailing Team NEXTGEN sluit goed eerste trainingsblok af met bezoek HQ The Ocean Race 4 juli 2022
    Met een bezoek aan het hoofdkantoor van The Ocean Race kwam er vrijdag een eind aan het eerste trainingsblok van Sailing Team NEXTGEN. Het trainingsblok bracht de zeilers aan boord van de V065 Janssen de Jong van Egypte naar het Spaanse Alicante. Van de tien zeilers aan boord waren er maar liefst negen onder de […]

RSS Yachtweb.be

  • ARCONA BENELUX – VMG YACHTING

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

https://fliphtml5.com/bookcase/jmluh

logo
Copyright 2021 - 6minutes press (imprint KIM vzw)