• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Team Brunel houdt stand en wint bewogen zevende etappe Volvo Ocean Race

By admin on 4 april 2018 in Nieuws, Regatta's, Watersportnieuws.be

Het Nederlandse Team Brunel van schipper Bouwe Bekking maakte dinsdagmiddag 3 april het zware karwei af en won de zevende Volvo Ocean Race-etappe. De strijd was moeilijk en lang, maar ze hielden stand. Amper een kwartier later finishte Dongfeng Race Team, met de Nederlandse Carolijn Brouwer aan boord, als tweede na 7.800 nautische mijlen over de grond gevaren te hebben. Dit was tot dusver de zwaarste fase van de Volvo Ocean Race 2017-18.

Foto: Etappe 7 van Auckland naar Itajai. Aankomst 3 April 2018 – Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race

“Het was een ongelofelijke etappe”, zei Bekking na binnenkomst. “In ons hart zijn we verdrietig over het verlies van John Fisher (SHK/Scallywag). Dat zit heel diep, maar vanuit sportief oogpunt hebben we een mooie race gevaren. Dat geeft ons vertrouwen.”

Deze zevende etappe van het Nieuw-Zeelandse Auckland naar het Braziliaanse Itajaí nam de teams ver de Zuidelijke Oceaan op. De Ice Exclusion Zone bevond zich op 60-graden zuiderbreedte. In de ‘Furious Fifties’ (zuidelijk van de 50ste breedtegraad) waren de wind en kou ongenadig. Een normale dag betekende een continue stormachtige wind van 30-35 knopen met 4 tot 6 meter golven. Buien konden vlagen tot wel 50 knopen opleveren en een torenhoge zee. De temperatuur daalde tot net boven het vriespunt, waarbij sneeuw en hagel een normaal verschijnsel waren.

Gedurende de eerste zeven dagen wisselden de teams geregeld van positie. Terwijl de boten langs de Ice Exclusion Zone gijpten, zeilde Team Brunel zuidwaarts vanuit een iets noordelijkere positie ten opzichte van de leiders. Uiteindelijk kwamen ze met een voorsprong van 20 nm weer samen.

Bekking en zijn navigator Andrew Cape wisten deze voorsprong tot voorbij Kaap Hoorn vast te houden. Daarmee pakten ze het eerste bonuspunt van deze etappe. Daarna verscheen Dongfeng slechts eenmaal als leider op het positierapport. Dat was drie dagen geleden toen het team van schipper Charles Caudrelier iets westelijker zeilde. Team Brunel pakte de koppositie terug en gaf die niet meer af tot aan de eindstreep in Brazilië. Hoewel het in de laatste 48 uur wel heel spannend werd. Dongfeng naderde tot ongeveer een mijl en dichtbij de finishlijn werd de wind lichter en veranderlijker. Daardoor was alles mogelijk, beide teams konden winnen. Maar Bekking en zijn bemanning hielden het hoofd koel.

Met deze zege strijkt Team Brunel alle 16 voor deze etappe beschikbare punten op (14 voor het winnen van de dubbel tellende etappe, een bonuspunt voor Kaap Hoorn en een bonuspunt voor de etappezege). Daarmee stijgt hun totaalscore van 20 tot 36 punten en doen ze weer helemaal mee voor de podiumplekken.

Caudrelier en zijn bemanning pakken 12 punten, wat wellicht genoeg is om de leiding overall over te nemen van MAPFRE. Het Spaanse team voert al sinds de tweede etappe het totaalklassement aan. Vanwege schade aan de mastrail en het grootzeil lukte het MAPFRE deze etappe niet om bij de kopgroep te blijven. Momenteel varen ze in vijfde positie en proberen ze 2 extra punten in de wacht te slepen door Turn the Tide on Plastic in te halen. Deze 2 boten worden niet voor het weekend in Itajaí verwacht.

Verloren op zee…

“Dit is een geweldig resultaat voor ons. Na heel veel frustratie in de voorgaande etappes hebben we MAPFRE toch te pakken”, aldus Caudrelier. “Deze keer hebben we z ever achter ons weten te houden. Als Turn the Tide on Plastic voor ze kan blijven, hebben wij kans op de overall leiding.” Hij gaat verder: “Maar het belangrijkste was om deze etappe met iedereen aan boord en veilig te eindigen. Natuurlijk denken we aan wat er met Scallywag en John Fisher is gebeurd…Ik leef mee met zijn familie en het hele Scallywag team. Dat is een fantastisch team en ze hebben één van hen verloren…Maar we zijn hier om de grenzen op te zoeken; dat is waarom we in dit gebied zeilen. Triest genoeg gebeurt dit, maar ik denk aan John en ons hele team denkt aan hem en zijn familie.”

John Fisher’s team, Sun Hung Kai/Scallywag, is in Chili aangekomen. De bemanning heeft de afgelopen 7 dagen een zeer emotioneel en fysiek gevecht geleverd. Dit om ervoor te zorgen dat de andere bemanningsleden en hun Volvo Ocean 65 veilig de wal zouden bereiken. Voor de korte termijn laat het team weten dat het in Chili zal blijven voor de debriefing. Ze zullen zich tevens beraden over hoe nu verder. Meer informatie volgt, zodra Scallywag dat heeft. Los hiervan heeft het Maritime Rescue Coordination Centre Chile bevestigd dat de zoek- en reddingsoperatie is stopgezet.

Mastbreuk

Vestas 11th Hour Racing blijft op de Falkland Eilanden. Daar onderzoekt het team de logistieke opties om de race te hervatten na de mastbreuk enkele uren na het passeren van Kaap Hoorn.

Het Nederlandse team AkzoNobel is naar alle waarschijnlijkheid de volgende boot die zal binnenkomen. Schipper Simeon Tienpont en zijn bemanning varen ongeveer 36 uur achter de leider.

Etappe 7 – Finish posities:

1. Team Brunel — Finishtijd — 14:45:18 UTC in 16d 13h 45min 18sec — 16 punten

2. Dongfeng Race Team — Finishtijd — 15:00:08 UTC in 16d 14h 00min 08sec — 12 punten

Previous Story

Team Brunel en Dongfeng Race Team nek-aan-nek richting finish

Next Story

Misser voor Emma in Palma

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)