• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Team Brunel finisht als vierde

By admin on 6 april 2015 in Nieuws, Regatta's

VOR_Brun_4deNa een loodzware etappe op de Zuidelijke Oceaan is Team Brunel als vierde geëindigd. Het Nederlandse team had 19 dagen en 25 minuten nodig om de vijfde Volvo Ocean Race-etappe naar de Braziliaanse havenstad Itajai te volbrengen. Team Brunel staat nu derde in het algemeen klassement.

“Het zeilen was fantastisch, maar het resultaat is gewoon slecht,” zegt Bouwe Bekking na de finish in Itajaí. “We gaan niet het kapotte voorzeil de schuld geven. De andere teams hadden ook te kampen met problemen en waren simpelweg een beetje beter dan wij.”

“We konden de koplopers aardig bijhouden, maar je komt er gewoon niet voorbij,” zegt Dirk de Ridder. “Dat is echt frustrerend. Het voelt alsof we tweede of derde hadden moeten worden. Deze boten varen allemaal even hard. Op snelheid kom je er niet voorbij. Inhalen lukt meestal alleen na een goede tactische beslissing.”

De eerste week liet de Zuidelijke Oceaan zich direct van zijn slechtste kant zien. De gure wind waaide met 27 knopen uit het zuidoosten en de cycloon Pam had huizenhoge golven achtergelaten. In het holst van de nacht ramde de boot door huizenhoge golven. Een deel van de bemanning vocht tegen zeeziekte. De rest had die strijd allang verloren. Zelfs de ervaren oceaanzeiler Dirk de Ridder moest het ontgelden: “Het was echt afzien.” Zelfs schipper Bouwe Bekking at ruim 48 uur niet: “Als ik één hap neem, ga ik er ook aan.” Volgens onboard reporter Stefan Coppers was het met dit soort omstandigheden niet echt gezellig aan boord. “Er werd nauwelijks gegeten en niet gepraat. Alle energie werd gebruikt om te overleven.”

Deze etappe was de zwaarste tot nu toe.

Daarna kalmeerde de zee enkele dagen. De zon ging schijnen en het werd iets warmer. Navigator Andrew Cape verdiepte zich in honderden weermodellen en tuurde dagen achter elkaar naar de verschillende routes richting Kaap Hoorn.
Capey koos uiteindelijk voor een zuidelijke route straks langs de icegates. Terwijl de teams naar het zuidoosten afzakten, daalde temperatuur tot maar een paar graden boven nul en werd het meest afgelegen stukje aarde gepasseerd. Enkele dagen later werd Kaap Hoorn gerond.

“De afgelopen dagen hadden we fantastisch zeilzweer,” zei Bouwe Bekking na het ronden van Kaap Hoorn. “Dit is altijd het hoogtepunt van de race. Volvo Ocean Race-zeilers die in het verleden om welke reden dan ook Kaap Hoorn niet konden ronden, hebben voor hun gevoel de race niet afgemaakt. Kijk maar naar Gerd-Jan, die tot tweemaal toe deze etappe niet mee kon varen en dus het ronden van Kaap Hoorn moest missen. Nu is hij zo gelukkig als een kind. Deze etappe is loodzwaar. Ga er maar aanstaan: de boten racen met hoge snelheden door de meest afgelegen oceaan ter wereld. De romp doorklieft huizenhoge golven, met honderden liters ijskoud buiswater als gevolg. Na het ronden van de Kaap zijn de mannen van de jongens gescheiden.”

Na Kaap Hoorn werd het warmer en zou alles beter worden dacht Stefan Coppers. “Het ronden van Kaap Hoorn kon niet mooier. De rots lag in de verte. De zon scheen uitbundig en er stond lekker veel wind. Perfect zeilweer. Er werd gelachen. Eindelijk hadden we kalmer vaarwater bereikt, met maar 15 knopen wind.  De veiligheidslijnen werden afgedaan. Samen met MAPFRE zeilden we langs de rotsachtige kust van Argentinië. Maar bij Vuurland sloeg het weer compleet om.”

De zon was net onder, toen plots de zeilen extra wind vingen. De windmeter schoot omhoog. 55 knopen wind. Lieren kraakten. Lijnen piepten. Rokas probeerde tevergeefs de grootste fok (J1) te vieren. Mannen aan dek probeerden schreeuwend zichzelf, maar ook de boot te redden. Wat een kracht! De laatste windstoot werd de fok te gortig. Met een grote klap werd hij opgeblazen. Deze etappe was de zwaarste etappe tot nu toe.”

De komende dagen ondergaan de zeilers de verplichte medische keuring. Daarna moeten de zeilers van Team Brunel – dat is gesponsord door het internationale detacheringsbureau Brunel – herstellen van deze spannende vijfde etappe. Ondertussen zal de technische walbemanning van het Nederlandse Volvo Ocean Race-team, die naast de titelsponsor Brunel tevens wordt gesponsord door de drie officiële sponsors Moduleo, Robeco en Schouten Global,  beginnen met het uitvoeren van kleine reparaties en onderhoudswerkzaamheden. De zeilers krijgen enkele dagen vrij, waarna ze zich weer gaan voorbereiden op de In-Port race en de volgende etappe, die op 19 april start.

Bron: Team Brunel

 

Previous Story

Bootmagazine, editie 41 – april / mei / juni 2015

Next Story

Terugblik vijfde etappe: fysiek zwaar, mooi en enigszins saai

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)