• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Team Brunel en Dongfeng Race Team nek-aan-nek richting finish

Het Nederlandse Team Brunel en Dongfeng Race Team racen momenteel nek-aan-nek richting de finishlijn van de zevende Volvo Ocean Race-etappe. Het duo is bezig aan de laatste 36 uur van deze zware en uitdagende etappe van Auckland naar Itajaí, Brazilië. Het verschil tussen de twee koplopers is slechts 5,55 nautische mijlen (nm) met nog 400 nm te gaan.

Foto: Etappe 7 van Auckland naar Itajai, dag 17 aan boord Dongfeng. Geen water over dek voor het eerst sinds de start van deze etappe. 01 April, 2018. Martin Keruzore/Volvo Ocean Race

Team Brunel-schipper Bouwe Bekking liet weten een fotofinish te verwachten. Buiten dat Dongfeng de Nederlandse boot 36 uur geleden kort voorbij was, leidde Brunel voor meer dan 3.000 nm over de Zuidelijke Oceaan en vervolgens op de Zuid-Atlantische Oceaan. Als één van de meest ervaren Volvo Ocean Race-zeilers weet Bekking dat de winst zeker nog niet binnen is, maar die is wel meer dan welkom. Bekking: “Niet alleen vanwege ons eigen moraal, want tot nu zijn de resultaten niet geweest zoals we gehoopt hadden. Maar er zijn deze etappe veel punten te winnen. Als we als eerste finishen, krijgen we dubbele punten plus de bonuspunt voor Kaap Hoorn. Dan ziet de overall score er ineens heel anders uit. Toen we in Auckland vertrokken, zei ik dat we voor de derde plek moesten gaan. Maar we weten ook dat Telefonica twee edities geleden in Brazilië een grote voorsprong had en uiteindelijk als vierde eindigde. Wat dat betreft is alles nog mogelijk. Deze etappe is super belangrijk voor ons.”

Hij gaat verder: “Het goede nieuws is dat we de mijlen richting de eindstreep snel wegtikken. We dachten een gezonde voorsprong te hebben, maar het elastiek wordt weer korter. Eigenlijk bestaat het niet meer, want de routing zegt dat we binnen een minuut gaan finishen. In de komende 36 uur wordt het een gevecht tussen de rode en gele bus.” Maar dan wel in warmere temperaturen. Dongfeng-schipper Charles Caudrelier schreef: “We zijn vandaag het hogedrukgebied gepasseerd en onze wereld is compleet veranderd. In 48 uur is de watertemperatuur van 9 tot 20 graden gestegen en de lucht van 3 tot 18 graden. Nu hebben we nog 48 uur over om te proberen Team Brunel in te halen, maar eerst moeten we zien te finishen zonder schade aan de boot. Het merendeel van de vloot heeft problemen. Onze prioriteit is nu om de eindstreep te halen.”

Gehavende vloot

De zware Zuidelijke Oceaan-passage eist duidelijk zijn tol in de vloot. Eerst was het MAPFRE die kampte met een deels losgelaten mastrail en beschadigd grootzeil. Dat leidde tot een 13-uur durende pitstop. De daarop volgende 48 uur kon de Spaanse boot enkel met voorzeilen varen om de reparaties te laten uitharden. Inmiddels is MAPFRE weer op snelheid. Afgelopen vrijdagmiddag UTC brak de mast van Vestas 11th Hour Racing. Zij hebben op eigen kracht de Falkland Eilanden bereikt en beraden zich nu op een logistiek plan om de boot op tijd naar Itajaí te verschepen. Vestas heeft zich officieel teruggetrokken uit de zevende etappe.

Turn the Tide on Plastic informeerde eveneens op vrijdagmiddag Race Control dat het problemen had met de mast. Om de situatie te inventariseren namen ze snelheid terug door het zeiloppervlak te verkleinen. Een van de zalingen (dwarsprofiel aan de mast) aan stuurboordzijde (rechts) bleek verschoven. Dat leverde moeilijkheden op in de controle en uitlijning van de tuigage. In samenspraak met de mastleverancier van de Volvo Ocean 65, Southern Spars, zijn verschillende opties bekeken. Dankzij het hogedrukgebied met lichter weer kon het team uiteindelijk de nodige reparaties uitvoeren en varen ze nu weer voluit met masthead zeilen.

Ook team AkzoNobel blijft niet ongehavend. De Nederlandse schipper Simeon Tienpont vertelt: “Toen ik het vuur wilde aansteken om mijn eten klaar te maken, zag ik water langs de afdekplaat van de kielbox komen.” Na inspectie van de kiel bleek één van de twee afdekplaten van de kielbox compleet verdwenen. Ondanks dit kan de Nederlandse boot de race vervolgen. Tienpont: “We hebben een versteviging aangebracht en we houden alles in de gaten.” Op dit moment vaart team AkzoNobel op de derde plek, 200 nm achter de leiders en 240 nm voor Turn the Tide on Plastic in vierde positie.

De verwachte aankomsttijd voor het leidende duo is dinsdag 3 april rond 15 UTC. Een lokaal gebied met lichtweer rondom de finish kan echter een paar uur vertraging veroorzaken. Team AkzoNobel wordt 36 uur later verwacht, terwijl de achtervolgers niet voor het weekend zullen finishen.

Ondertussen nadert Team Sun Hung Kai/Scallywag de Chileense kust om daar aan land te gaan.

Etappe 7 – Positierapport – 3 april – 14:54 UTC
1.Team Brunel
2.Dongfeng Race Team, +5,55 nm tot leider
3.team AkzoNobel, +225,90 nm
4.Turn the Tide on Plastic, +521,55 nm
5.MAPFRE, +593,16 nm
6.Vestas 11th Hour Racing, RET
7.Sun Hung Kai/Scallywag, RET

 

Previous Story

Team Brunel als eerste om Kaap Hoorn

Next Story

Team Brunel houdt stand en wint bewogen zevende etappe Volvo Ocean Race

Related Posts

  • The Ocean Race Europe, eerste inschrijving binnen

    By admin
    De eerste editie van The Ocean Race Europe...
  • Jury ‘Verhalenwedstrijd Stadshaven Antwerpen’

    By admin
    Dit zijn de 7 juryleden die de...
  • Bootbezit stijgt door Corona

    By admin
    Door de reisbeperkingen als gevolg van...
  • 2021 European Yacht of the Year Award

    By admin
    Ook voor de juryleden van de 2021 European...

QR-code Boot e~mag jan. 2021

Scan de QR-code om de integrale editie van Boot e~mag januari 2021 te lezen op uw tablet of smartphone.

Boot e~magazine – 01/ Jan. 2021

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF – 5 MB).

PREVIEW Bootmagazine Traveler – Herfst / Winter 2020

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS algemeen – Nauticlink

  • Allianz partner Watersportverbond en WK Zeilen 27 januari 2021
    Allianz Benelux en het Watersportverbond zijn een partnership overeengekomen voor 8 jaar. Allianz ondersteunt hiermee het Watersportverbond in haar missie Nederlanders veilig, succesvol en met plezier het water op te laten gaan, nu en in de toekomst. Daarnaast is Allianz hoofdsponsor geworden van het Jeugd WK 2022 en het WK Zeilen 2023 in Den Haag, […]
  • Zuidlaardermeer dreigt verloren te gaan voor waterrecreatie 27 januari 2021
    “Als het zo doorgaat, zou het hele Zuidlaardermeer verloren kunnen gaan voor de vaar- en waterrecreatie. De provincie wil het waterpeil verlagen om de vegetatie te laten herstellen. Dat zou betekenen dat doorvaart niet meer mogelijk wordt. Het meer is al sinds begin 19e eeuw een belangrijk recreatiegebied. Het kan toch niet dat het meer […]
  • Australische solozeiler gered dankzij Personal Locator Beacon (PLB) 27 januari 2021
    Overboord slaan is de nachtmerrie van elke zeiler, zeker van solozeilers. Maar het hoeft niet altijd slecht af te lopen. De Australian Maritime Safety Authority (AMSA) deelde onlangs een video waarin te zien is hoe een overboord geslagen solozeiler gered wordt. Volgens de reddingsdiensten is de goede afloop deels te danken aan de zeiler zelf, […]
  • Vendée Globe finisht vandaag 27 januari 2021
    Na tachtig dagen op zee komt er vandaag een einde aan het spannende gevecht in de Vendée Globe. Er zijn nog steeds vier kanshebbers op de overwinning. Volg de finish op de site van de Vendée Globe

RSS Yachtweb.be

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2020