• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Sun Hung Kai / Scallywag bemanningslid John Fisher ‘verloren op zee’…

By admin on 27 maart 2018 in Nieuws, Regatta's, Watersportnieuws.be

 

Een update over Sun Hung Kai / Scallywag bemanningslid John Fisher, van Richard Brisius, President van de Volvo Ocean Race:

Tot mijn grote verdriet moet ik deze ochtend mededelen dat één van onze zeilers, John Fisher van Team Sun Hung Kai / Scallywag, nu als ‘verloren op zee’ wordt beschouwd.

Dit is raakt ons allemaal diep. Als zeilers en organisatoren is het verliezen van een bemanningslid op zee iets waar we nooit aan willen denken. De verslagenheid is groot en onze gedachten zijn bij John’s familie, vrienden en teamgenoten.

Gisteren, net na 13:00 UTC, werd Race Control van de Volvo Ocean Race geïnformeerd over de man-over-boord situatie bij Team Sun Hung Kai / Scallywag met de Nederlandse Annemieke Bes aan boord.

Photo: Leg 01, Alicante to Lisbon, day 06, morning on board Sun Hung Kai/Scallywag. morning, fast sailing in light winds. 27 October, 2017 – Jeremie Lecaudey/Volvo Ocean Race

We hebben onmiddelijk samengewerkt met zowel het team als het Maritime Rescue Coordination Centre, dat een schip lokaliseerde en naar de plaats van het incident stuurde. Bij de huidige snelheden is het evengoed een dag varen.

Aangezien de rest van de Volvo Ocean Race-vloot zich ongeveer 200 nautische mijlen benedenwinds bevond, was het een onmogelijke optie om de boten tegen de stormachtige wind in terug te sturen.

Het Sun Hung Kai / Scallywag team heeft urenlang in extreem uitdagende weersomstandigheden een uitgebreide zoekactie uitgevoerd, maar het was niet in staat om teamgenoot John Fisher terug te vinden.

Gezien de lage watertemperatuur en de extreme zeegang, te samen met de verstreken tijd sinds hij overboord ging, moeten we nu aannemen dat we John aan de zee hebben verloren.

De gehele Volvo Ocean Race-organisatie betuigt haar innige medeleven aan John’s familie, zijn vrienden en zijn teamgenoten. Wij zullen alles binnen onze macht doen om hen te steunen in deze moeilijke tijd.

Team Sun Hung Kai / Scallywag vaart momenteel weer in noordoostelijke richting. Het team bevindt zich in een uitdagende positie, aangezien het weer verslechtert en naar verwachting gedurende de dag zeer ruig zal worden. De bemanning is vanzelfsprekend emotioneel en fysiek uitgeput na alles wat de zeilers hebben meegemaakt.

Onze enige focus is nu om het team alle steun en medewerking te bieden dat we hebben.

We begrijpen dat er veel vragen zullen zijn over hoe één van onze zeilers gisteren overboord is geraakt. We kunnen daarop antwoord geven zodra het team volledig is gedebrieft.

Eerste bericht

SHK/Scallywag heeft Race Control van de Volvo Ocean Race geïnformeerd over een man-over-boord incident, dat maandagmiddag 26 maart 2018 om 13:42 UTC plaatsvond.

Het team voert samen met de Marine Rescue Coordination Centre (MRCC) de zoek- en reddingsoperatie uit om het vermiste bemanningslid, John Fisher (UK), terug te vinden. Hij droeg een overlevingsuitrusting op het moment dat hij overboord viel. De overige bemanning is veilig.

Het incident gebeurde ongeveer 1.400 nautische mijlen ten westen van Kaap Hoorn op de Zuidelijke Oceaan.

In het zoekgebied waait een 35-knopen sterke westenwind met de daarmee gepaard gaande zeegang. De watertemperatuur is 9 graden Celsius. Er is daglicht, maar volgens de voorspelling zullen de weercondities de komende uren verslechteren.

Vanwege de stormachtige condities is het geen optie om één van de andere zes Volvo Ocean Race-deelnemers, die minstens 200 mijl oostelijker en benedenwinds van SHK/Scallywag zeilen, van koers te laten veranderen om te helpen bij de zoekoperatie.

Het MRCC heeft een schip geïdentificeerd, dat op een afstand van 400 nm vaart en naar het zoekgebied is omgeleid.

Vanzelfsprekend zijn we zeer bezorgd, vooral gezien de weercondities. Race Control in Alicante ondersteunt het Scallywag-team en MRCC gedurende de zoekoperatie.

We zullen met meer informatie naar buiten komen, zodra die beschikbaar is.

De Volvo Ocean Race is een race van 45.000 nautische mijlen rondom de wereld. De teams zijn momenteel bezig aan dag 9 van de zevende etappe. Die startte in Auckland, Nieuw-Zeeland en finisht na 7.600 nm in Itajaí, Brazilië.

Previous Story

Team Brunel leidt zevende Volvo Ocean Race-etappe in zware Zuidelijke Oceaan-condities

Next Story

Langs de oevers van het Scheldeland

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • OCEAN GLOBE RACE 2023

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)