• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Spanning en sensatie in slotfase eerste Volvo Ocean Race-etappe

Op zaterdagavond 28 oktober bracht de slotfase van de eerste Volvo Ocean Race-etappe spanning en sensatie. Nadat Vestas 11th Hour Racing eind van de middag de winst opstreek, viel de wind nagenoeg weg. Daardoor beleefde de resterende vloot zenuwslopende uren.Foto: Aankomst eerste etappe Alicante naar Lissabon. Photo by Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race. 28 October, 2017.

Foto: Carolijn met de spiboom. Photo by Rich Edwards/Volvo Ocean Race. 26 October, 2017.

Foto: Carolijn met de spiboom. Photo by Rich Edwards/Volvo Ocean Race. 26 October, 2017.

Op zaterdagavond 28 oktober bracht de slotfase van de eerste Volvo Ocean Race-etappe spanning en sensatie. Nadat Vestas 11th Hour Racing eind van de middag de winst opstreek, viel de wind nagenoeg weg. Daardoor beleefde de resterende vloot zenuwslopende uren. Ogenschijnlijk comfortabele voorsprongen veranderden in gaatjes. Uiteindelijk kon MAPFRE de tweede plek vasthouden en gleed Dongfeng Race Team slechts een kwartier later als derde over de eindstreep in Lissabon. In de strijd om de vierde plek moest bij Sun Hung Kai/Scallywag het anker eraan te pas komen.

Terwijl MAPFRE op 1,5 nautische mijl (nm) voor de finish op de Tagus River tot stilstand kwam, zagen ze achter zich Dongfeng Race Team in rap tempo dichterbij komen. Met slechts een kleine voorsprong als buffer hielden de Spaanse fans hun adem in. Maar net als Vestas vond ook MAPFRE net op tijd wat druk in de zeilen om vijftien minuten voor het Chinees/Franse team te eindigen.

“Ik ben heel blij met dit resultaat. Dit is een solide start, precies wat we wilden”, reageerde MAPFRE-schipper Xabi Fernández direct na binnenkomst. “Vestas deed het al in het begin van de Race heel goed en we hebben ze daarna niet meer gezien. Wij zeilden sterk in de twaalf uur na Gibraltar.” De ervaring en de wil van de Spaanse bemanning werden ten volste benut in de ruim dertig knopen wind, waarmee ze in de tweede nacht de Middellandse Zee werden uitgeblazen. Fernández en zijn team zeilden meer manoeuvres dan de concurrentie om zo in een smalle band van veel wind te blijven. Dat bracht ze in tweede positie, die ze niet meer afgaven.

Dongfeng Race Team met schipper Charles Caudrelier en de Nederlandse Carolijn Brouwer (Scheveningen) liet een geweldige comeback zien. Beetje bij beetje pakten ze de eerder verloren nautische mijlen terug. Op weg naar Gibraltar kwam de Chinees/Franse boot achteraan te liggen, maar door hard werken kwamen ze terug in de race. Met enkel 220 nm te gaan, konden ze team AkzoNobel passeren en daarmee de laatste podiumtrede overnemen.

Team AkzoNobel

Voor team AkzoNobel, zeilden onder de Nederlandse vlag, bleek de vierde plek echter nog geen gelopen race. Schipper Simeon Tienpont en zijn bemanning zagen net als hun voorgangers met lede ogen toe hoe hun voorsprong slonk met de finish in zicht. Sun Hung Kai/Scallywag met schipper David Witt (AUS) en de Nederlandse Annemieke Bes (Haarlem) kwam heel dichtbij, maar kwam net tekort. Tot grote opluchting van Simeon Tienpont: “Ik ben ongelofelijk trots op de bemanning. We hadden waarschijnlijk de slechtste voorbereiding die je je kunt voorstellen.”

Nadat hij een week voor de start in Alicante schipper-af was, won Tienpont ruim een dag voor de start de door hem aangespannen arbitragezaak. Daarmee kwam hij terug aan boord, maar zag hij vier bemanningsleden afstappen. Slechts enkele minuten voor het losgooien van de trossen had hij zijn nieuwe bemanning officieel voor elkaar. Tienpont vanuit Lissabon: “We spraken samen af om vooral te genieten. We hadden een persoon minder dan gepland, maar iedereen liep een stap harder. Het teammoraal was goed. We hebben geen perfecte race gevaren en zeker beginnersfouten gemaakt, maar we hadden tevens geweldige momenten. We hebben alles gegeven.”

Ondertussen had Scallywag-schipper David Witt andere zorgen. Doordat de bries draaide, dreef de boot uit Hong Kong richting de rotsen en liep die aan de grond. Om los te komen, gingen twee bemanningsleden met een anker aan twee zwemvesten te water. Al zwemmend werd het anker zodanig neergelegd, dat het team de boot los kon trekken. Het drama was compleet toen navigator Steve Hayles bij het neerhalen van het grootzeil de giek tegen zijn hoofd kreeg. Na medische verzorging in de haven maakt hij het inmiddels weer goed.

Team Brunel

Toen was het de beurt aan Team Brunel om in de slotfase van zijn eerste etappe Turn the Tide on Plastic achter zich te houden. Dat lukte dankzij de matchrace skills van Peter Burling, winnaar America’s Cup, zo zou schipper Bouwe Bekking (Deventer) later voor de camera verklaren. Opgetogen over hun zesde plaats was hij allerminst: “Ik ben een beetje gefrustreerd. We gingen niet echt hard, we hebben nooit onze targets gehaald. We konden niet altijd onze positie niet vasthouden en we weten niet waarom. We hebben hard gevochten.” Een kleine acht minuten later kwam Turn the Tide on Plastic als laatste over de eindstreep.

Uitslag eerste etappe Alicante-Lissabon:
1.Vestas 11th Hour Racing, 8 punten
2.MAPFRE – 6 punten
3.Dongfeng Race Team – 5 punten
4.team AkzoNobel – 4 punten
5.Sun Hung Kai/Scallywag – 3 punten
6.Team Brunel – 2 punten
7.Turn the Tide on Plastic – 1 punt

Foto: Carolijn met de spiboom. Photo by Rich Edwards/Volvo Ocean Race. 26 October, 2017.

www.volvooceanrace.com

 

 

TagsvarenVolvo Ocean Racezeilen

Previous Story

Peter Burling heeft het naar zijn zin bij team Brunel

Next Story

Martin Callebaut klaar voor tweede etappe Mini-Transat

Related Posts

  • Onderweg…
    Vissen kiezen niet

    By admin
    We blijven in het stroomgebied van de...
  • Top-10 plaats voor Emma Plasschaert op het EK Laser 2020

    By admin
    In het Poolse Gdansk verzamelden van 6 tot...
  • Team AkzoNobel wint eindspurt zesde Volvo Ocean Race-etappe

    By admin
    Het Nederlandse team AkzoNobel wint de zesde...
  • Volvo Ocean Race-vloot verlaat Guangzhou — Vestas 11th Hour Racing mist zesde etappe

    By admin
    Op maandagmorgen 5 februari verliet de Volvo...

QR-code Boot e~mag jan. 2021

Scan de QR-code om de integrale editie van Boot e~mag januari 2021 te lezen op uw tablet of smartphone.

Boot e~magazine – 01/ Jan. 2021

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF – 5 MB).

PREVIEW Bootmagazine Traveler – Herfst / Winter 2020

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS algemeen – Nauticlink

  • Gitana staakt recordpoging 23 januari 2021
    De Maxi Edmond de Rothschild staakt haar recordpoging voor de Jules Verne Trophy. Er is ernstige schade ontstaan aan het roer van de stuurboord drijver. De zeilers kunnen de schade niet op zee repareren. Het is voor Franck Cammas, Charles Caudrelier en hun vier bemanningsleden ondenkbaar om de Zuidelijke Oceaan op te gaan met een […]
  • Gitana 887 mijl voor op record 22 januari 2021
    De poging van team Gitana om het Jules-Verne te verbreken lijkt tot nu toe zeer succesvol. Aan het begin van de Indische Oceaan is de voorsprong op het record-schema van Idec uit 2017 maar liefst 887 mijl. Dat geeft de bemanning de kas om iets rustiger aan te doen en de snelheid van de maxi-trimaran […]
  • Uitgestelde Boot Düsseldorf afgelast 22 januari 2021
    De beurs die oorspronkelijk dit weekend zou worden gehouden gaat definitief niet door in 2021. Door de corona-pandemie was Boot Düsseldorf al uitgesteld naar eind april. De organisatie laat weten dat ook dit niet realistisch is. De eerstvolgende editie staat nu op de rol voor 22 tot en met 30 januari 2022. Meer informatie: www.boot.de
  • Na 38 dagen roeien komt eindstreep in zicht voor Bela en haar vriendinnen 21 januari 2021
    Na 5,5 week op zee komt het vaste land voor Bela Evers (53) langzaam weer in zicht. De inwoonster van Tonden is bezig aan de zwaarste roeiwedstrijd ter wereld. Volgens het thuisfront zijn de updates die ze vanaf de boot krijgen nog steeds positief. Omroep Gelderland

RSS Yachtweb.be

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2020