• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Sloopboten blijven een probleem

By admin on 16 november 2015 in Beurzen & Evenementen, Nieuws

In Nederland, maar ook in ons land worden jachthavens, verenigingen en waterwegbeheerders steeds vaker geconfronteerd met achtergelaten boten. Dat zijn oude, voornamelijk polyester, boten die eigenaren dumpen omdat ze niet verkocht, gerepareerd of afgevoerd kunnen worden. HISWA Vereniging, brancheorganisatie van de watersport, pleit voor een gesloten systeem van bouw, afvoer en recycling tijdens een internationaal conferentie over yacht recycling in RAI Amsterdam tijdens de METSTRADE show, 17-18-19 November 2015. Experts uit 25 landen praten over een oplossing voor dit groeiende economische en ecologische probleem.
“Nederland heeft net als de rest van Europa, te maken met een veroudering van de vloot. De vele polyester boten die werden verkocht in de jaren ’70 en ’80 verliezen langzaam hun economische waarde. Binnen nu en 15 jaar zijn er in totaal 75.000 sloopboten. Langs de waterkant liggen buiten gebruik geraakte vaartuigen. We moeten deze illegale dump inperken. Een gesloten systeem van bouw, afvoer en recycling is noodzakelijk”, aldus Geert Dijks, directeur HISWA Vereniging en spreker op de conferentie.

Polyester als grondstof

Tijdens de conferentie staan met name de mogelijkheden om oud polyester te hergebruiken centraal. Nu vindt hergebruik op kleine schaal plaats, zonder kwaliteitbehoud. Dijks: “Als oud polyester weer als grondstof kan dienen, zoals bij staal en hout, wordt de sloopprijs gunstiger.” Er zijn wel inzamel- en recycleprojecten in Frankrijk, Japan en Scandinavië, maar erg succesvol zijn die niet. De inzamelkosten zijn hoog, de eigenaar van de achtergelaten boot is vaak onbekend en er is een dilemma over wie de rekening moet betalen.

De conferentie yacht reclycing is tijdens METS, de grootste internationale vakbeurs voor de pleziervaart. METS is van 17 tot en met 19 november 2015 in RAI Amsterdam.

Meer informatie over toegang en openingstijden: www.metstrade.com.

Foto: Paul Bolsius

 

 

Previous Story

Stem nu voor de Yachting Awards 2015

Next Story

Star Clippers 2016, de mooiste parels van de Middellandse Zee

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Scheldetour en Schelderegatta

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)