• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

SailGP-team Groot-Brittannië wint de Bermuda Sail Grand Prix

By admin on 26 april 2021 in Nieuws, Regatta's, Watersportnieuws.be

 Wat  Sir Ben Ainslie niet lukte in de recente America’s Cup wist hij wel te realiseren in Bermuda Sail Grand Prix. Met het SailGP-team van Groot-Brittannië haalde hij zondag 25 april 2021 in op de Great Sound de overwinning binnen.

Foto: De F50 van het Great Britain SailGP Team vliegt boven de wateren van de Great Sound in Bermuda.

De Britten gingen de tweede en laatste dag van de Bermuda SailGP in op de zesde plaats. Het was dus erop of eronder. De omstandigheden in Bermuda beloofden een formidabele racedag met sterke windcondities van meer dan 20 knopen, dicht bij de bovenste windlimieten.

Vanwege de sterke omstandigheden zeilden alle teams met hun 18 meter lange ‘baby’ vleugelzeil, waarbij verschillende teams voor het eerst de nieuw beschikbare kleinste vleugel gebruikten, die dit seizoen door SailGP werd geïntroduceerd.

Het Great Britain SailGP Team viert hun overwinning in de Bermuda Sail Grand Prix aan boord van de F50 van het team

 De openingsrace bracht ‘close races’, botsingen en kapseizen met zich. Het Britse team kende een sterke start met een voorsprong bij de eerste markering. De F50-catamaran van het team vloog met snelheden van meer dan 50 knopen (58 mph / 93 km / u) over het water.

De race, waarin de SailGP-teams van de VS en Japan zwaar met elkaar in aanvaring kwamen, waardoor ze tot opgave gedwongen waren, was een nek-aan-nekrace tussen het Britse en Australische SailGP-team, inclusief een aantal leadwisselingen. Het sleutelmoment van de race kwam bij de derde poort, toen Groot-Brittannië, met stuurboord voordeel, de Australiërs onder druk zette. De Australiërs kregen een boete opgelegd omdat ze niet genoeg ruimte hadden gegeven. Vanaf dat moment zeilde het Britse team consequent aan kop om een ​​sterke voorsprong op te bouwen en de eerste race van de dag met 35 seconden te winnen.

De Britten hadden nog een sterke prestatie nodig in de tweede race om de top-drie en de laatste ‘podiumrace’ te halen. Opnieuw een goede start voor Groot-Brittannië. Het Nieuw-Zeelandse SailGP-team leidde de race, met de Britse F50 net achter hen, maar een slechte manoeuvre van de Kiwi’s bij het ingaan van de lijwaartse poort betekende dat de Britten, net achter hen, moesten vertragen en terugvielen naar de vijfde plaats achter hun belangrijkste rivalen: de Australiërs, Fransen en Spanjaarden.

Bij de jacht naar het Spaanse team voor de cruciale derde plaats, maakte de Spaanse schipper een fout manoeuvre waardoor het  zijn positie verloor. Dat gaf de Britten de kans die ze nodig hadden. Terugkomend op stuurboord voordeel schoven de Britten naar de derde plaats. Het team profiteerde vervolgens verder van hun momentum en haalde de Fransen in om beslag te leggen op de tweede plaats in de laatste downwind-etappe.

Het Great Britain SailGP Team eindigde de race uiteindelijk als tweede, na winst van de Australiërs en met zes seconden voorsprong op de Spanjaarden als derde. Door als tweede te eindigen, verzekerde het Britse team zich van hun plaats in de laatste ‘podiumrace’ naast de Australische en Spaanse teams.

Nek-aan-nek

 De laatste ‘winner takes all’ podiumrace van de Bermuda SailGP bleek niet minder spannend. Een derde sterke start van de dag voor alle drie de teams leidde tot een ‘dragrace’ naar de eerste markering, waarbij de Britten net de leiding namen en erin slaagden de Australiërs achter zich in hun vuile wind te houden, terwijl de Fransen splitsten. Bij het aantrekken van de wind met snelheden tot 46 km / u (25 knopen) was controle de naam van het spel. De nek-aan-nek-actie ging door gedurende de race, waarbij zowel de Britse als de Australische teams op verschillende punten uit elkaar gingen om een ​​betere druk te zoeken om de leiding te vergroten of om een ​​inhaalbaan te vinden. Het Britse team slaagde erin hun neus voorin te houden en kwam als beste uit de bus en won de podiumrace en daarmee de titel van de Bermuda Sail Grand Prix met slechts vier seconden voorsprong.

SailGP wordt hervat in Taranto voor de Sail Grand Prix van Italië op 5 juni 2021. De thuis Grand Prix van het Great Britain SailGP Team vindt plaats in Plymouth op 17 en 18 juli 2021.

Previous Story

Uitgave officiële boek over Vendée Globe-editie 2020-21

Next Story

Evi Van Acker nieuw Technisch Directeur Wind & Watersport Vlaanderen

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)