• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

’s Werelds snelste Riva Aquarama Lamborghini in origineelstaat gerestaureerd

By lvd on 7 oktober 2013 in Nieuws, Verenigingen & Organisaties

thumbnail

45 jaar na dato heeft ’s werelds snelste Aquarama, destijds gebouwd voor en in opdracht van Ferruccio Lamborghini, de oprichter van het prachtige Italiaanse sportwagenmerk, opnieuw het ruime sop gekozen. Waarmee een prachtig stuk maritieme en automobielhistorie in ere hersteld is.


Jarenlang stond hij weggestopt in een hoek van een werf, verborgen onder een oud zeildoek en vooral verborgen voor de wereld. Kenners wisten weliswaar van het bestaan van de Riva Aquarama van Ferruccio Lamborghini af, maar zonder te weten waar de legendarische sportboot na het overlijden van zijn eigenaar in 1993 gebleven was. Totdat een Nederlandse Riva-verzamelaar de Aquarama Lamborghini opspoorde en hem geheel in origineelstaat liet terugbrengen door Riva World, een wereldwijd vermaarde specialist in het restaureren van Riva-boten.

Anno 2013, drie jaar nadat met de restauratie van de Aquarama Lamborghini een aanvang werd gemaakt, is hij weer in al zijn originele pracht en praal tot leven gekomen. Daarin ging Riva World niet over één nacht ijs. Sandro Zani, de eigenaar van de bekende Nederlandse Riva-restaurateur, reisde de afgelopen drie jaar regelmatig naar Italië, ondermeer naar het Ferruccio Lamborghini Museum, om alle details en elementen van het origineel te documenteren, alvorens aan de omvangrijke restauratie te beginnen.

25 laklagen

In totaal vergde het project zo’n drie jaar, waarbij de Aquarama van onder tot boven in de originele staat werd teruggebracht. De houten romp werd hersteld, gladgeschuurd en van liefst 25 laklagen voorzien; het houten interieur werd hersteld; de zittingen werden opnieuw bekleed in de bekende Riva-livery; alle knoppen en schakelaars werden gedemonteerd, gerepareerd en weer terug gemonteerd; alle chroomelementen schitteren weer als vanouds, en… vanzelfsprekend kreeg Lamborghini’s Riva een nieuw kloppend hart. Een hart dat deze one-off als vanouds tot de allersnelste Aquarama ter wereld maakt, dankzij twee prachtige Lamborghini V12-motoren, afkomstig uit de allereerste Lamborghini die ooit het levenslicht zag: de 350 GT.


“Eén van de twee oorspronkelijke motoren uit de Riva is momenteel nog steeds te bewonderen in het Ferruccio Lamborghini Museum in Italië, maar was voor dit project helaas niet te koop,” verklaart Sandro Zani. “Daarom hebben we twee andere V12-motoren gekocht, onder andere in Amerika, en die omgebouwd zodat ze volledig scheepswaardig zijn. Daartoe hebben we met medewerking van het Ferruccio Lamborghini Museum diverse onderdelen van de oorspronkelijke motor uit het museum mogen demonteren en nabouwen. Daarnaast heeft Lino Morosini, 45 jaar geleden hoofd van de motorendivisie van Riva en één van de vaders van de Aquarama Lamborghini, ons aanvullende gegevens verstrekt waarmee we de twee V12-krachtbronnen, watergekoeld via een speciaal ontworpen gesloten circuit, geheel in lijn met de originele exemplaren konden aanpassen.”

Bob Wallace

Nog zo’n waardevolle bron op dat gebied was de voormalige, legendarische testrijder en ontwikkelaar van Lamborghini, Bob Wallace, die recent helaas is overleden. Hij voorzag het team van Riva World van input voor het mariniseren van de twee Lamborghini-motoren, voor de ombouw van de motoren om de ene krachtbron linksom en de andere rechtsom te laten draaien, voor het vergroten van het koppel bij lage toerentallen en voor het vervaardigen van unieke onderdelen.

Het resultaat: twee fantastisch klinkende Lamborghini 4.0 V12’s, ieder 350 pk sterk en voorzien van zes dubbele Weber-carburateurs (twaalf in totaal), met een toerenbereik tussen 700 en 5.000 toeren per minuut en een gewelddadig koppel dat door diverse aanpassingen aan de motoren, waaronder een grotere boring en een langere slag, al vanaf zo’n 1.500 toeren voorhanden is. Gezamenlijk bezorgen ze de Riva Aquarama Lamborghini een topsnelheid van zo’n 48 knopen, tegenover de 40 knopen voor de reguliere Aquarama’s die door Riva standaard van twee V8-units zijn voorzien.

One-of-a-kind collectors item met goedkeuring van Carlo Riva

Na enkele proefvaarten in Nederland werd de legendarische Riva afgelopen zomer overgebracht naar Italië, waar de sportboot als een vis in het water van Lago d’Iseo de vrije teugels kreeg. Ondermeer onder het toeziend oog van de vader aller Riva-vaders, Carlo Riva, de oprichter van het merk, en de man die destijds in 1968 zelf door Ferruccio Lamborghini werd aangespoord de Aquarama in slechts drie maanden tijd te bouwen.

Met het voltooien van de restauratie van deze zeldzame one-of-a-kind Riva Aquarama Lamborghini heeft Riva World een legende opnieuw tot leven geroepen. Met als resultaat een fantastisch collectors item dat qua restauratieniveau en afwerking zijn weerga niet kent, en waarmee Riva World zowel maritieme kenners als de liefhebbers van hartstochtelijke Italiaanse sportwagens opnieuw in vervoering brengt.

 

Previous Story

Gentse barge wordt ‘Smaakboot’

Next Story

Aluminium visboot te koop bij opbod voor het goede doel

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)