• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Route Volvo Ocean Race 2017 – 18, langer en zwaarder dan ooit

De Volvo Ocean Race 2017 – 2018 wordt zwaarder en langer dan alle vorige edities. De afstand bedraagt om en bij de 45.000 nautische mijl (nm) over vier oceanen, waarbij elf grote steden op vijf continenten worden aangedaan.

In het najaar 2017 start de 43-jarige race rond de wereld in Alicante met een sprint van 700 nm naar Lissabon, Portugal. Vanuit de Portugese hoofdstad gaat het dan naar het zuiden, richting Kaapstad, Zuid-Afrika en dan volgen een paar epische weken racen door de Zuidelijke Oceaan en vervolgens terug naar het noorden, over de evenaar naar Hong Kong SAR, China. Dat wordt meteen de langste etappe ooit van de Volvo Ocean Race.

Na een verbindingsetappe zonder puntentelling naar Guangshou, China waar een aantal havenraces gehouden worden, gaat de race opnieuw van start vanaf Hong Kong naar Auckland, Nieuw-Zeeland. De vloot duikt dan opnieuw de Zuidelijke Oceaan in, langs de beruchte Kaap Hoorn en verder in Noordelijke richting over de Atlantische Oceaan naar de Itajai, Zuid-Brazilië.

Vandaar, net als bij de vorige editie, gaan de boten terug naar het noordelijk halfrond en door naar de oostkust van de Verenigde Staten met aankomst in Newport, Rhode Island. Dan volgt de oversteek van de Noord-Atlantische Oceaan en keer de race voor het eerst in 12 jaar terug naar de Britse kust. De vloot zal aankomen in Cardiff, de hoofdstad van Wales, mei 2018.  Vervolgens gaat het rond de top van de Britse eilanden naar de laatste tussenstop in Götenborg, Zweden.De 2017-2018 race zal eindigen met een grote finale in Den Haag, Nederland.

VOR-2017-Ainhoa-Sanchez---Volvo-Ocean-RaceLowResDe totale afstand van het wedstrijdtraject is langer dan elk van de 12 voorgaande edities van de race die in 1973 als de Whitbread Round the World Race begon. Terwijl de teams meer nautische mijlen dan ooit tevoren zullen varen, is de race een maand korter dan alle vorige edities.

De Zuidelijke Oceaan heeft een grote rol gespeeld in de geschiedenis van de race. In de beginjaren van de Whitbread ging de vloot zo zuidelijk mogelijk, ijsbergen en de woeste winden van de Roaring Fourties en Furious Fifties trotserend. Bedoeling was een zo klein mogelijke afstand af te leggen. In meer recente edities zeilde de vloot noordelijk door de Indische Oceaan richting het midden-Oosten en kwamen zij enkel voor kortere etappes naar het zuiden met extremer weer en langs Kaap Hoorn.

Met state-of-the-art volgsystemen en satellietcommunicatie, naast de beschikbaarheid van gedetailleerde route-informatie, kunnen de teams de weercondities een stap voor blijven en de risico’s voor de zeilers beperken. Maar uiteindelijk zal er altijd gevaar verbonden blijven aan de race, daar moeten zeilers zich steeds van bewust zijn wanneer ze van start gaan in de ‘Everest’ van het professionele zeilen.

Meer informatie: www.volvooceanrace.com

Foto: Ainhoa Sanchez – Volvo Ocean Race

 

Previous Story

Bavaria E40 op zomerreis als wereldprimeur

Next Story

Team AkzoNobel met schipper Simeon Tienpont eerste deelnemer Volvo Ocean Race 2017-18

Related Posts

  • Oceaanoversteek Front Row: Ze zijn vertrokken…

    By admin
    Kort na 10.00 uur lokale tijd op vrijdag 25...
  • Schelpenteldag 2021

    By admin
    Zelfs in coronatijden kan iedereen...
  • Luna Rossa Prada Pirelli wint Prada Cup

    By admin
    De champagne (G.H. Mumm , sponsor oblige)...
  • Hydrowinkel stopt ermee

    By admin
    Vanaf 1 april 2021 worden nautische...

QR-code Boot e~mag febr. 2021

Boot e~magazine – 02 / Febr. 2021

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF – 9 MB).

PREVIEW Bootmagazine Traveler – Herfst / Winter 2020

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS algemeen – Nauticlink

  • Dringend gezocht: Schippers fiets- en voetveer De Overkant 26 februari 2021
    Het bestuur van de Stichting De Overkant exploiteert gedurende de zomermaanden (april tot en met september) een toeristisch fiets- en voetveer over de rivier de Lek tussen Jaarsveld en Ameide. Zij zijn, in aanvulling op het huidige schippersbestand, dringend op zoek naar (ex-)schippers (m/v) die gedurende het vaarseizoen een of meer dagen per week beschikbaar […]
  • Omgeslagen boot aangetroffen in Haarlem; hulpdiensten starten zoekactie 25 februari 2021
    Hulpdiensten zijn woensdagmiddag een zoekactie gestart in het water langs de Mooie Nelweg in Haarlem. Er is rond half drie een omgeslagen zeilkano aangetroffen bij de jachthaven. IJmuider Courant
  • Noodlijdende Botterstichtingen Harderwijk en Elburg worden gehoord, maar harde beloftes blijven uit 24 februari 2021
    De noodlijdende Botterstichtingen in Harderwijk en Elburg weten nog altijd niet waar ze aan toe zijn. De gemeenten aan de voormalige Zuiderzee zijn een lobby gestart om geld los te peuteren in Den Haag. Intussen pleit het landelijke CDA voor een apart noodfonds voor botters. De Stentor
  • Eerste mast op VOC-schip Amsterdam 24 februari 2021
    Er is de afgelopen maanden hard gewerkt aan VOC-schip Amsterdam. De lockdown geeft het onderhoudsteam tijd om het onderhoud nog grondiger uit te voeren. De afgelopen periode is er aan de kade van de Oranjewerf gewerkt aan werkzaamheden boven de waterlijn. Ook de drie masten en ra’s van de Amsterdam worden vernieuwd. Bij Heko Spanten […]

RSS Yachtweb.be

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2021 - 6minutes press (imprint KIM vzw)