• Nieuws
    • Beurzen & Evenementen
    • Verenigingen & Organisaties
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Havens
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • Motorboten
    • Zeiljachten
    • Ribs & Semi-rigides
  • Vorige Edities
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
    • Waar te koop?
  • Nieuwe boten
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
  • Charter & Cruises
  • Lekkers langs kant en wal
  • e-Newsletters
  • Nieuws
    • Beurzen & Evenementen
    • Verenigingen & Organisaties
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Havens
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • Motorboten
    • Zeiljachten
    • Ribs & Semi-rigides
  • Vorige Edities
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
    • Waar te koop?
  • Nieuwe boten
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
  • Charter & Cruises
  • Lekkers langs kant en wal
  • e-Newsletters
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
  • Adverteren
  • Waar verkrijgbaar?
    • In de krantenwinkel in uw buurt
    • Bootmagazine in Zeeland
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
  • Magazine
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
  • Adverteren
  • Waar verkrijgbaar?
    • In de krantenwinkel in uw buurt
    • Bootmagazine in Zeeland
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
  • Magazine
  • Watersportnieuws.be

Rolls-Royce presenteert hybride superjacht met brug onderdeks

Rolls-Royce kondigde tijdens het Global Superyacht Forum (GSF) in Amsterdam de ontwikkeling van het Crystal Blue superjacht en het begeleidende ondersteuningsschip Blue Shadow aan. De bouwer van onder meer vliegtuigmotoren wil hiermee geavanceerde scheepsintelligentieoplossingen en hybride voortstuwing op basis van LNG-brandstof en batterijvermogen in de maritieme recreatiemarkt demonstreren.Een van de vele nieuwe functies is het gebruik van een intelligent dynamisch positioneringssysteem dat automatisch tweeledige azimuthing-boegschroeven en een TT1100 boegschroef bedient – technologie die meestal wordt aangetroffen op offshore ondersteuningsvaartuigen die hun posities naast boorplatforms moeten handhaven tot op een paar meter. Aan boord van Crystal Blue laat dit systeem het jacht echter op de juiste plek op het water blijven – zonder een anker te gebruiken – en ‘volgt de zon’ aan de hemel om te zorgen dat zonaanbidders kunnen genieten van de ‘optimale bruiningshoek’ tijdens het loungen op dek.

Op het eerste gezicht lijkt het erop dat Rolls-Royce vergeten is een brug in het ontwerp op te nemen, maar deze is gewoon verplaatst.

“Onze scheepsintelligentie en afstandsbedieningsconcepten hebben ons in staat gesteld een jacht voor de toekomst te ontwerpen waarbij de brug zich onder de boeg bevindt, in het schip. De bemanning kan het vaartuig volgen en besturen met behulp van geavanceerde sensoren, camera’s, schermen en technologieën voor ‘situational awareness’, legt  Oskar Levander innovatiemanager van Rolls-Royce uit . ,,De ‘ interne’ brug bevrijdt het traditionele deel van de brug in het voorste deel van de bovenbouw om eigenaars en gasten te laten genieten van een panoramisch vergezicht dat traditioneel alleen door de bemanning wordt genoten.”

De 62 meter lange Crystal Blue is ontworpen voor 12+ passagiers en 12 bemanningsleden en is gebaseerd op een composiet- of aluminium romp die een energiecentrale gebruikt op basis van de Rolls-Royce hybride LNG / Battery SAVe-CUBE systeemconfiguratie.

De machine bestaat uit twee LNG-fueled 16V4000 MTU M65-N-generatorsets die parallel met een accubank werken en 1 MWh gensetvrije stroom leveren tijdens havenverblijven. Twee lichtgewicht carbon Azipull-boegschroeven leveren voortstuwingsvermogen om maximale servicesnelheden van 20 knopen te behalen.

Hoewel LNG-brandstof in toenemende mate wordt gespecificeerd voor commerciële vaartuigen, met name kustveerboten, vormt de omvang van de brandstoftanks en een tekort aan LNG-bunkerinfrastructuur een belangrijke barrière voor de jachtsector die de schonere, geurloze brandstof omvat.

“Hier komt Blue Shadow in beeld”, aldus Henrik Alpo Sjöblom, projectmanager in het Rolls-Royce Blue Ocean-team.

Blue Shadow is een kleiner 42 meter lang, op afstand bestuurd, stalen romp ondersteuningsvaartuig dat wordt gebruikt voor het transporteren en lanceren van de tender, helikopter en andere ‘speeltuigen’ van het moederschip die de jager mogelijk heeft. Het biedt ontwerpers ook de mogelijkheid om het achterste gedeelte van Crystal Blue beter te gebruiken voor de gasten, bijvoorbeeld door een overloopzwembad of een strandgedeelte op te nemen. De schaduwboot verdubbelt ook het persoonlijke LNG-bunkerschip van de eigenaar.

rolls2_lr“Het verbranden van LNG heeft duidelijke voordelen ten opzichte van Marine Diesel Oil voor de jachtsector”, aldus Sjöblom. “Er is geen rook, het geeft geen onaangename geuren of dampen af ​​en het voldoet aan strenge emissievoorschriften, waardoor jachten anderszins verboden ecologisch kwetsbare wateren kunnen binnengaan.

“Het verbranden van LNG heeft duidelijke voordelen ten opzichte van Marine Diesel Oil voor de jachtsector”, aldus Sjöblom. “Er is geen rook, het geeft geen onaangename geuren of dampen af ​​en het voldoet aan strenge emissievoorschriften, waardoor jachten anderszins verboden ecologisch kwetsbare wateren kunnen bevaren.”

“We hebben de Crystal Blue-brandstoftanks gedimensioneerd voor een bereik van 3000 zeemijl zonder te tanken, maar met de extra brandstofcapaciteit van de Shadow neemt het bereik toe tot 4400 zeemijl.
We hebben een enorm aanbod binnen Rolls-Royce en onze portfolio is uitstekend compatibel met de maritieme recreatiemarkt. Met Crystal Blue kunnen we laten zien hoe het jacht van de toekomst eruit zou kunnen zien. We hebben designers volledige vrijheid geven en daardoor kunnen zij de dromen van de jachteigenaars beter tegemoet komen. “”

Tagsarchitectuurbotenmotorbootsuperjachtwatersportindustrie

Previous Story

Belgian Boat Show, Gent: 30 jaar toegangspoort tot het water

Next Story

Kopgroep houdt het spannend met ruim 800 mijl te gaan

Related Posts

  • Beneteau maakt entree in express-cruiser markt met Gran Turismo 32 en 36

    By admin
    Bénéteau betreedt de express cruiser-markt...
  • boot Düsseldorf: de SUP’ers van vandaag zijn de bootkopers van morgen

    By admin
    boot Düsseldorf ruimt heel wat plaats in...
  • Het ‚luxe‘-probleem van boot Düsseldorf

    By admin
    De uitgave 2018 van boot Düsseldorf was...
  • Belgian Boat Show, Gent: 30 jaar toegangspoort tot het water

    By admin
    Na de grote toeloop en dito tevredenheid van...

Bootmagazine nr. 61 – november/december 2019. Volgende week in de krantenwinkel of… Neem een ABONNEMENT

Het verlengde weekend speelt ons een beetje parten. De nieuwe editie van Bootmagazine is pas volgende week in de krantenwinkel of in uw brievenbus.

Uit de inhoud

  • Overwinteren, aan boord of op het droge?
  • Lona III, Britse klasse aan de Schelde
  • Pleziervaartinspectie gaat voor sensibiliseren
  • Lokale beurzen voor de gezelligheid…
  • Stop de ‘cruise’-vervuiling
  • Onderweg: ‘La canicule.’ ofte.. de hittegolf
  • Graphic novel: Een zeevaarder zoekt het ongeziene
  • Boek: Het Visboek van Adriaen Coenen
  • boot Düsseldorf biedt spanning, spel en plezier

ABONNEMENT

5 edities
(1 jaargang) Bootmagazine
voor  € 19,90

Registreer nu en betaal  online

  • Geen automatische verlenging! Na afloop nodigen wij u vriendelijk uit om een jaarabonnement te nemen, zonder verplichting. U beslist!

Bootmagazine is verhuisd naar Abonnementenland! Neem nu een jaarabonnement aan een voordelige prijs.

(Klik op de afbeelding om naar de abonnementspagina te gaan.)

RSS Powered by BootOnline.be

  • Schippers ongerust door rattengif 10 december 2019
    Schippers ongerust door rattengif Boot aan Boot (Nederland) Dewald Kirsten / Shutterstock.com Er is grote onrust ontstaan onder binnenvaartschippers over de veiligheid van ladingen veevoeder die zij verschepen. In Nieuwegein werd vorige week een schippersechtpaar van boord gehaald met vergiftigingsverschijnselen door fosfine, ook wel… Schippers ongerust door rattengif
  • Verwaarloosde polyester boten zorgen voor groeiende afvalberg 10 december 2019
    Verwaarloosde polyester boten zorgen voor groeiende afvalberg Boot aan Boot (Nederland) Hecos / Shutterstock.com Er liggen duizenden oude en verwaarloosde polyester vaartuigen in onze jachthavens, zeilclubs en binnenwateren. Voor het afbreken van een afgedankte boot betaal je vaak meer dan de waarde van de boot zelf. Vaak worden… Verwaarloosde polyester boten zorgen voor groeiende afvalberg
  • Amels laat zijn ruimste superjacht tot nu toe te water (video) 10 december 2019
    Amels laat zijn ruimste superjacht tot nu toe te water (video) Boot aan Boot (Nederland) Het 78 meter lange ‘full custom’ superjachtproject van de Nederlandse bouwer Amels heeft voor het eerst het water aangeraakt. Het schip is het grootste superjacht van de bouwer qua interieurvolume. Het contract voor het volledig op maat… Amels laat zijn ... […]
  • Bach Yachting vertegenwoodigt Tofinou zeiljachten 10 december 2019
    Bach Yachting vertegenwoodigt Tofinou zeiljachten Boot aan Boot (Nederland) Tofinou 9.7 – Latitude 46 Bach Yachting International in Lelystad is de nieuwe Nederlandse vertegenwoordiger van Latitude 46. Dit Franse merk staat vooral bekend om de Tofinou zeiljachten. Naast de luxe daysailers produceert de werf ook motorjachten… Bach Yachting vertegenwoodigt Tofinou zeiljachten
  • Wie een superjacht wil kopen, moet in Monaco zijn (en zijn schoenen uitdoen) 10 december 2019
    Wie een superjacht wil kopen, moet in Monaco zijn (en zijn schoenen uitdoen) NAUTICLINK (Nederland) Monaco – De meest prestigieuze autosalon, maar dan voor superjachten van meer dan dertig meter lang. Zo wordt de jaarlijkse Monaco Yacht Show omschreven. De nieuwste hype dit jaar: een veertig meter lang assistentieschip voor bij… Wie een superjacht ... […]
  • Plan jachthaven Ameland na kritiek opnieuw naar de tekentafel 10 december 2019
    Plan jachthaven Ameland na kritiek opnieuw naar de tekentafel NAUTICLINK (Nederland) Ameland – De jachthaven van Ameland wordt opnieuw ingericht, dat is broodnodig omdat de haven erg verouderd is. Maar de nieuwe indeling van de haven zorgde voor opheft bij de charter- en pleziervaart. Er was veel… Plan jachthaven Ameland na kritiek opnieuw naar ... […]

RSS Powered by Inshore & Yachtweb.be

  • DIGITAL YACHT AIS TRANSPONDER TX. 8 december 2019
    Een nieuwe AIS Transponder voor tablet en iPad navigatie.Voorgestelde op Mets 2019 in november 2019. iAISTX is een AIS transponder met Wi-Fi-interface die speciaal is ontworpen voor het groeiende aantal schippers die een tablet gebruiken voor hun navigatie taken. iAISTX...Lees meer
  • GRAND PAVOIS LA ROCHELLE 30 november 2019
    CHANGE OF DATE! FROM TUESDAY 29 SEPTEMBER TO SUNDAY 4 OCTOBER 2020. On 13 November, the Grand Pavois Organisation’s Board of Directors – remember that GPO is an association managed by water sport professionals – decided that the Grand Pavois La Rochelle show will...Lees meer
  • YACHT TRAINING 30 november 2019
    Opleiding en Workshops Workshops Dieselmotoren  Zeil- en Motorjachten Hoe kan ik zelf een motorstoring op het water oplossen?  Hoe kan ik zelf mijn onderhoud doen? Alles over hoe je schip winterklaar maken De workshops zijn hands-on, in een duidelijke en...Lees meer

RSS Powered by Watersportnieuws.eu

  • Der Underdog kann auch beißen 26 november 2019
      Der Underdog kann auch beißen Yacht (Deutschland) Das technisch unterlegene Boot “Actual Leader” kämpft um jeden Meter und verteidigt sich gegen “Macif”, die schon vorbei zu sein schien. “Sodebo” gibt auf Der Underdog kann auch beißen  
  • Black Jack 100: On board the light airs supermaxi chasing Sydney Hobart glory 26 november 2019
      Black Jack 100: On board the light airs supermaxi chasing Sydney Hobart glory Yachting World (Great-Britain) Black Jack 100, originally Alfa Romeo, is a Reichel Pugh design that was launched in 2003 and famously and repeatedly duelled with Wild Oats XI for Sydney Hobart line honours. After several years racing in Europe,… Black Jack […]
  • Aanvaring dwingt reuzentrimaran Sodebo definitief op te geven in Brest Atlantiques 26 november 2019
    Aanvaring dwingt reuzentrimaran Sodebo definitief op te geven in Brest Atlantiques Nauticlink.com (Nederland) Brest – Thomas Coville en Jean-Luc Nélias hebben met hun maxi trimaran Sodebo 3 Kaapstad bereikt. Na inspectie van hun beschadigde boot hebben ze besloten zich terug te trekken uit de race Brest Atlantiques. Inmiddels heeft… Aanvaring dwingt reuzentrimaran Sodebo definitief op […]
  • Bilderbuchstart für die ARC 2019 26 november 2019
      Bilderbuchstart für die ARC 2019 Yacht (Deutschland) Bei besten Bedingungen sind gestern knapp 200 Boote auf den fast 3000 Seemeilen langen Kurs Richtung Karibik gestartet. Auch viele deutsche Crews sind dabei Bilderbuchstart für die ARC 2019  
  • Mini-Transat. Clap de fin avec l’arrivée de l’arrivée de Georges Kick 26 november 2019
      Mini-Transat. Clap de fin avec l’arrivée de l’arrivée de Georges Kick Course au Large (France) En mer, l’arrivée du dernier concurrent, Georges Kick dans la nuit de samedi à dimanche a marqué la fermeture officielle de la ligne d’arrivée de cette seconde étape de la Mini-Transat La Boulangère 2019 entre Las… Mini-Transat. Clap de […]
  • De AC75’s, de nieuwe racemonster van de America’s Cup 26 november 2019
      De AC75’s, de nieuwe racemonster van de America’s Cup Bootmagazine (België) Tot nu toe zijn vier nieuwe  AC75’s gelanceerd die zich in de strijd gooien voor de 36ste America’s Cup. Wat hebben we geleerd over de resultaten van de verschillende ontwerpstrategieën die door elk van de teams… De AC75’s, de nieuwe racemonster van de […]
logo
Copyright 2018