• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Rolls-Royce presenteert hybride superjacht met brug onderdeks

By admin on 21 november 2017 in Motorboten, Nieuwe boten, Nieuws

Rolls-Royce kondigde tijdens het Global Superyacht Forum (GSF) in Amsterdam de ontwikkeling van het Crystal Blue superjacht en het begeleidende ondersteuningsschip Blue Shadow aan. De bouwer van onder meer vliegtuigmotoren wil hiermee geavanceerde scheepsintelligentieoplossingen en hybride voortstuwing op basis van LNG-brandstof en batterijvermogen in de maritieme recreatiemarkt demonstreren.Een van de vele nieuwe functies is het gebruik van een intelligent dynamisch positioneringssysteem dat automatisch tweeledige azimuthing-boegschroeven en een TT1100 boegschroef bedient – technologie die meestal wordt aangetroffen op offshore ondersteuningsvaartuigen die hun posities naast boorplatforms moeten handhaven tot op een paar meter. Aan boord van Crystal Blue laat dit systeem het jacht echter op de juiste plek op het water blijven – zonder een anker te gebruiken – en ‘volgt de zon’ aan de hemel om te zorgen dat zonaanbidders kunnen genieten van de ‘optimale bruiningshoek’ tijdens het loungen op dek.

Op het eerste gezicht lijkt het erop dat Rolls-Royce vergeten is een brug in het ontwerp op te nemen, maar deze is gewoon verplaatst.

“Onze scheepsintelligentie en afstandsbedieningsconcepten hebben ons in staat gesteld een jacht voor de toekomst te ontwerpen waarbij de brug zich onder de boeg bevindt, in het schip. De bemanning kan het vaartuig volgen en besturen met behulp van geavanceerde sensoren, camera’s, schermen en technologieën voor ‘situational awareness’, legt  Oskar Levander innovatiemanager van Rolls-Royce uit . ,,De ‘ interne’ brug bevrijdt het traditionele deel van de brug in het voorste deel van de bovenbouw om eigenaars en gasten te laten genieten van een panoramisch vergezicht dat traditioneel alleen door de bemanning wordt genoten.”

De 62 meter lange Crystal Blue is ontworpen voor 12+ passagiers en 12 bemanningsleden en is gebaseerd op een composiet- of aluminium romp die een energiecentrale gebruikt op basis van de Rolls-Royce hybride LNG / Battery SAVe-CUBE systeemconfiguratie.

De machine bestaat uit twee LNG-fueled 16V4000 MTU M65-N-generatorsets die parallel met een accubank werken en 1 MWh gensetvrije stroom leveren tijdens havenverblijven. Twee lichtgewicht carbon Azipull-boegschroeven leveren voortstuwingsvermogen om maximale servicesnelheden van 20 knopen te behalen.

Hoewel LNG-brandstof in toenemende mate wordt gespecificeerd voor commerciële vaartuigen, met name kustveerboten, vormt de omvang van de brandstoftanks en een tekort aan LNG-bunkerinfrastructuur een belangrijke barrière voor de jachtsector die de schonere, geurloze brandstof omvat.

“Hier komt Blue Shadow in beeld”, aldus Henrik Alpo Sjöblom, projectmanager in het Rolls-Royce Blue Ocean-team.

Blue Shadow is een kleiner 42 meter lang, op afstand bestuurd, stalen romp ondersteuningsvaartuig dat wordt gebruikt voor het transporteren en lanceren van de tender, helikopter en andere ‘speeltuigen’ van het moederschip die de jager mogelijk heeft. Het biedt ontwerpers ook de mogelijkheid om het achterste gedeelte van Crystal Blue beter te gebruiken voor de gasten, bijvoorbeeld door een overloopzwembad of een strandgedeelte op te nemen. De schaduwboot verdubbelt ook het persoonlijke LNG-bunkerschip van de eigenaar.

rolls2_lr“Het verbranden van LNG heeft duidelijke voordelen ten opzichte van Marine Diesel Oil voor de jachtsector”, aldus Sjöblom. “Er is geen rook, het geeft geen onaangename geuren of dampen af ​​en het voldoet aan strenge emissievoorschriften, waardoor jachten anderszins verboden ecologisch kwetsbare wateren kunnen binnengaan.

“Het verbranden van LNG heeft duidelijke voordelen ten opzichte van Marine Diesel Oil voor de jachtsector”, aldus Sjöblom. “Er is geen rook, het geeft geen onaangename geuren of dampen af ​​en het voldoet aan strenge emissievoorschriften, waardoor jachten anderszins verboden ecologisch kwetsbare wateren kunnen bevaren.”

“We hebben de Crystal Blue-brandstoftanks gedimensioneerd voor een bereik van 3000 zeemijl zonder te tanken, maar met de extra brandstofcapaciteit van de Shadow neemt het bereik toe tot 4400 zeemijl.
We hebben een enorm aanbod binnen Rolls-Royce en onze portfolio is uitstekend compatibel met de maritieme recreatiemarkt. Met Crystal Blue kunnen we laten zien hoe het jacht van de toekomst eruit zou kunnen zien. We hebben designers volledige vrijheid geven en daardoor kunnen zij de dromen van de jachteigenaars beter tegemoet komen. “”

Tagsarchitectuurbotenmotorbootsuperjachtwatersportindustrie

Previous Story

Belgian Boat Show, Gent: 30 jaar toegangspoort tot het water

Next Story

Kopgroep houdt het spannend met ruim 800 mijl te gaan

Related Posts

  • Beneteau maakt entree in express-cruiser markt met Gran Turismo 32 en 36

    By admin
    Bénéteau betreedt de express cruiser-markt...
  • boot Düsseldorf: de SUP’ers van vandaag zijn de bootkopers van morgen

    By admin
    boot Düsseldorf ruimt heel wat plaats in...
  • Het ‚luxe‘-probleem van boot Düsseldorf

    By admin
    De uitgave 2018 van boot Düsseldorf was...
  • Belgian Boat Show, Gent: 30 jaar toegangspoort tot het water

    By admin
    Na de grote toeloop en dito tevredenheid van...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)