• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Reddingsvest op de bus?

Wind & Watersport Vlaanderen lanceert in 2019 een veiligheidscampagne waarbij de  sensibiliseren van het dragen van een reddingsvest als eerste prioriteit naar voor wordt geschoven. Zo te zien is deze boodschap super belangrijk , ook wanneer je de bus neemt.

Hopelijk wordt er geen geld verspild aan dure abribus campagnes, zoals de foto laat uitschijnen. Budgetten kunnen beter in gerichte campagnes, met de focus op de beoogde doelgroep geïnvesteerd worden. Gelukkig is de affichage maar een onderdeel van de campagne.

Wat wil de unisportfederatie WWSV met deze veiligheidscampagne bereiken? Bedoeling is  de skippers te sensibiliseren en te motiveren om als ‘goed zeemanschap’ de verantwoordelijkheid te dragen voor zijn/haar crew. Ook bij  clubs is veiligheid een belangrijk gegeven.  Vanuit deze context rolt WWSV voor 2019 een grootschalige veiligheidscampagne uit.

 

Veiligheidsdagen

 Man overboord – gebruik van een reddingsvlot – vuurpijlen  afschieten – brand aan boord.  Zaken die in theorie gekend zijn – of die wel eens gezien zijn in films, maar wie heeft ze al in de praktijk toegepast?

 In mei organiseerde WWSV veiligheidsdagen in de Royal Scarphout Yachtclub Blankenberge en de Royal North Sea Yacht Club Oostende samen met een veiligheidsdag te Nieuwpoort en begin juni volgen nog extra dagen aan onze kust.  Onder begeleiding van een professional worden verschillende zaken gedemonstreerd en uitgetest.

-demonstratie afschieten vuurpijlen op zee

 -demonstratie reddingsvlot

 -reddingsvest mechanisme

 -vuur blussen aan boord

Affichecampagne

 In de affichecampagne selecteert WWSV enkele topics om in de kijker te plaatsen.

 Als eerste topic behandelt de watersportfederatie het dragen van een reddingsvest, met als slagzin “Hou je crew boven water”.

 Goede zwemmer? Geen garantie! ‘’2 op 3 drenkelingen zijn goede zwemmers.’’

Accidenten zijn onvermijdelijk en kunnen de beste zwemmers overkomen. Veel zwemervaring is dus geen garantie voor een soepele boottocht.

 Welke voordelen brengt een reddingsvest met zich mee?                                                                                                    

Hoofd boven water

Een plotse confrontatie met koud water veroorzaakt vaak een ‘cold shock’ dit zorgt voor hyperventilatie en desoriëntatie waardoor een persoon niet meer in staat is om te zwemmen. Bij bewusteloosheid zal een reddingsvest een drenkeling kantelen en zo het hoofd boven water houden.

Minder risico op onderkoeling

Iemand die geen reddingsvest aanheeft moet zwemmen om zichzelf boven water te houden. Dit zorgt voor energieverlies, en hoe minder energie hoe sneller een persoon onderkoelt.

Zichtbaarheid

‘’Wie men niet kan vinden, kan men ook niet redden!’’

Een reddingsvest zorgt ervoor dat drenkelingen vanop een afstand zichtbaar zijn en er zo snel actie ondernomen kan worden. In zo’n situaties is tijd van cruciaal belang en kan een reddingsvest kostbare minuten winnen.

Maat en gewicht

Een reddingsvest moet de juiste maat hebben en goed passen. Dit zorgt voor een optimale werking.

Er moet rekening gehouden worden met het drijfvermogen. Een zeiler met zware waterdichte zeilkledij doet best een reddingsvest met een drijfvermogen van 275N aan.

Meer informatie op: wwsv.be/veiligheid

 

Previous Story

Resultaten Europees Kampioenschap 49er en 49erFX

Next Story

Brons voor Emma Plasschaert op het EK in Porto

Related Posts

  • Norbert Joris, stichter Etap Yachting overleden

    By admin
    Norbert Joris, erevoorzitter van het VBO en...
  • Oceaanoversteek Front Row: Ze zijn vertrokken…

    By admin
    Kort na 10.00 uur lokale tijd op vrijdag 25...
  • Schelpenteldag 2021

    By admin
    Zelfs in coronatijden kan iedereen...
  • Luna Rossa Prada Pirelli wint Prada Cup

    By admin
    De champagne (G.H. Mumm , sponsor oblige)...

QR-code Boot e~mag maart 2021

Boot e~magazine – 03 / Maart 2021

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF – 9 MB).

PREVIEW Bootmagazine Traveler – Herfst / Winter 2020

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS algemeen – Nauticlink

  • North Sea Race en Vuurschepenrace 2021 kunnen niet doorgaan, NSR heeft alternatief 3 maart 2021
    Tijdens het a.s. lange Hemelvaartsweekend op vrijdag 14 en zaterdag 15 organiseert de North Sea Regatta een nieuwe zeilrace: de NSR C-19 Windmill Race. De NSR C-19 Windmill Race volgt een gevarieerd en uitdagend parcours in een achtvorm over de Noordzee rond boeien, langs windparken, productieplatforms en terug naar Scheveningen. Voor ORC/IRC 1 en 2 […]
  • Rotterdam omarmt kanosport op Willem-Alexander Baan 3 maart 2021
    De Willem-Alexander Baan in Zevenhuizen nabij Rotterdam is per 1 maart 2021 de nieuwe trainingslocatie voor de topsporters van de Olympische discipline kanosprint. Dat zijn Rotterdam Topsport, Sportbedrijf Rotterdam en het Watersportverbond voor een periode van minimaal vier jaar overeengekomen. Met deze nieuwe trainingslocatie willen alle partijen samen de komende jaren vol inzetten op de […]
  • Herinrichting haven Hardenberg van start gegaan 2 maart 2021
    De aanleg van een nieuwe haven in Hardenberg is van start gegaan. Het aantal ligplaatsen wordt flink uitgebreid met nieuwe drijvende steigers langs de wandelpromenade. Na de herinrichting biedt de haven plek aan ongeveer 45 bootjes, is er een aanleg voor een rondvaartboot en zijn er plekken voor de verhuur van bootjes. RTV Oost
  • Van ’t Vliegent Hert tot de West-Hinder: scheepswrakken op de bodem van de Noordzee geven hun geheimen prijs 1 maart 2021
    Het voorbije jaar zijn 55 scheepswrakken ouder dan 100 jaar in het Belgische deel van de Noordzee grondig onderzocht. Op de bijhorende onderzoeksrapporten is het nog even wachten, maar minister van de Noordzee Vincent Van Quickenborne (Open VLD) stelt nu al zijn plannen voor om die beter te beschermen. VRT.be

RSS Yachtweb.be

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2021 - 6minutes press (imprint KIM vzw)