• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Rapport kapseizen zeiljacht Capella , harde vaststellingen… zachte aanbevelingen

Het onderzoek naar het kapseizen van het zeiljacht  Capella op 1 juli 2017  tijdens de Light Vessel Race, in  de omgeving van de Noord Oost Akkaert boei voor de Belgische kust in  is afgerond door de Federale instantie voor Onderzoek van Scheepvaartongevallen (FOSO).

Het incident wordt in detail beschreven, van het moment van het noodlottig kapseizen over de redding per helikopter van de drie onderkoelde overlevenden die zich op de omgekeerde romp gedurende meer dan 6 uur wisten te handhaven  tot het vinden en identificeren van het lichaam van het zesde vermiste bemanningslid, een kleine twee weken later.

Geen noodsignaal

De Capella zond op geen enkel, ogenblik een noodsignaal uit. Het verlies van de kiel lag aan de basis van het incident. De kielbouten werden aan een  grondig onderzoek onderworpen en vastgesteld werd dat meerdere bouten breuken vertoonden waarop corrosie was opgetreden. Dat betekende dat deze breuken of scheurtjes door een vroeger incident moeten veroorzaakt zijn.  Bij andere bouten was metaalmoeheid vastgesteld.

De kielbouten waren niet geïnspecteerd sinds de kiel in 2000 werd bevestigd en ook niet nadat de Capella diverse malen was vastgelopen.

Groot interval

In het rapport wordt ook gezocht naar de oorzaak voor het interval tussen incident en redding van de overlevenden. De regatta werd niet gecontroleerd door organisatoren noch door een officiële instantie. De deelnemers zelf werden gevraagd om hun positie via de GSM-telefoon op regelmatihge, maar ver uit elkaar liggende tijdstippen. De GSM-dekking voor het hele wedstrijdgebied kon niet worden gegarandeerd. De organisatoren hadden geen scenario voor het geval een deelnemer zich niet meldde op het afgesproken tijdstip.

De vier motorjachten die waren opgegeven bij de vergunningsaanvraag en die de wedstrijd de hele tijd zouden volgen, waren niet aanwezig.

Het exacte aantal en de identiteiten en contactgegevens van de bemanningsleden waren niet geregistreerd bij de organisatie aan het begin van de regatta.

De organisatoren hebben niet gecontroleerd of de informatie die hen door de deelnemers werd verstrekt op het deelnameformulier ook correspondeerde met de werkelijke situatie. Dan zou gebleken zijn dat de Capella niet was uitgerust met een DSC VHF-radiotelefoon zoals aangegeven.

Al deze vaststellingen zouden de ramp waarschijnlijk niet hebben weten te voorkomen, maar er wel voor gezorgd hebben dat de redding vroeger op gang was gekomen.

Aan het slot van het rapport geeft het FOSO een aantal aanbevelingen waarbij ze zich specifiek richten tot de Royal Belgian Sailing Club, organisator van de Light Vessel Race, maar het is duidelijk dat deze suggesties gelden voor alle organisatoren van zeilwedstrijden.

Betere controle op correctheid gegevens

Bij de aanvraag van een vergunning voor een wedstrijd moeten de correcte gegevens aan de bevoegde overheid worden doorgegeven.  Zij moeten ook de juistheid verifiëren van de informatie die de deelnemers in verband met het vaartuig en de bemanning doorgeven. Zij moeten voorbereid zijn op  noodsituaties en een duidelijk overzicht hebben van de aanwezige reddingsmiddelen en de diensten die kunnen ingezet worden bij een noodgeval, aldus het rapport.

Naar de deelnemers toe is het belangrijk dat zij gewezen worden op het verborgen gevaar van falende kielbouten. Zeker na een stranding is een grondige  inspectie van kiel- en kielbouten belangrijk zijn.

De ‘harde’ vaststellingen worden gevolgd worden door eerder zachte aanbevelingen. Hopelijk blijven deze aanbevelingen geen dode letter en is in het milieu van de wedstrijdzeilers de wijsheid en de daadkracht aanwezig om veiligheid en mensenlevens te laten primeren op eigengereide visies.

Het 60 pagina’s tellende onderzoeksrapport kan u downloaden op de site van de Federale Instantie voor Onderzoek van Scheepvaartgevallen (FOSO).

 

 

Previous Story

Onderzoeksrapport ongeluk zeiljacht Capella afgerond

Next Story

Zes teams vandaag aan start Itajaí In-Port Race

Related Posts

  • Jeanneau’s Cap Camarat viert 40ste verjaardag

    By admin
    De Cap Camarat serie van Franse...
  • First 44, cruiser-racen zoekt nieuwe horizonten

    By admin
    Het First gamma van Bénéteau viert haar...
  • Zeezeilen: INDUMAR Open Noordzee Kampioenschap 2022

    By admin
    Dertien zeilwedstrijden op de Noordzee...
  • Top 5 voor Isaura en Anouk in 49erFX

    By admin
    De “51ste Trofeo S.A.R. Princesa Sofia”...

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Boot e-mag editie 02 – 2022

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF +/- 6,5 MB).

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Nauticlink

  • Eerste editie Dutch Water Week barst 27 mei los in Lelystad, Almere en Amsterdam 24 mei 2022
    Hoe ziet de Dutch Water Week eruit? Dutch Water Week, een week vol met watersportactiviteiten Topsport en breedtesport komt samen in Allianz Regatta op Dutch Water Week De eerste editie van de Dutch Water Week gaat vrijdag 27 mei van start. Tot en met zondag 5 juni zijn er allerlei watersportactiviteiten op het IJmeer bij […]
  • Maritime Industry doet oude tijden herleven met geslaagde editie 24 mei 2022
    GORINCHEM – De zestiende editie van de vakbeurs Maritime Industry is op 17, 18 en 19 mei in Evenementenhal Gorinchem succesvol verlopen, zo laat beursorganisator Easyfairs weten. In totaal 370 exposanten presenteerden zich aan ruim 7.000 bezoekers. “Het was fantastisch om elkaar na zo’n lange tijd eindelijk weer te zien op Maritime Industry. De sfeer […]
  • Tweede stop Kitefoil Cup Holland op WAVES Festival Texel 24 mei 2022
    Texel staat het derde weekend van juni in het teken van de Ronde om Texel en het bijbehorende WAVES Festival. Op donderdag 16 en vrijdag 17 juni zal de Noordzee voor Paal17 het decor zijn voor de kitefoilers, met op vrijdag de tweede stop van de Kitefoil Cup Holland. Kitefoil Cup HollandIn de Kitefoil Cup […]
  • Voorbeschouwing WK ILCA 7 2022 23 mei 2022
    In Riviera Nayarit, Puerto Vallarta, Mexico worden van 23 tot en met 28 mei de wereldkampioenschappen in ILCA7 klasse gevaren. Team Allianz wordt daar vertegenwoordigd door zes zeilers en twee coaches. Zeilers zijn; Duko Bos, Niels Broekhuizen, Erik Voets, Thomas van Ofwegen, Willem Wiersema en Paul Hameeteman. Rodie Mackelenbergh is de bondscoach van de Team […]

RSS Yachtweb.be

  • SAILABITILY OP REVA 2022

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

https://fliphtml5.com/bookcase/jmluh

logo
Copyright 2021 - 6minutes press (imprint KIM vzw)