• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Plagiaat in botenland?

By admin on 27 februari 2018 in Motorboten, Nieuws

De zogenaamde ‘Latijnse versie’ van de Fjord 42 mag van een Italiaanse rechtbank in Genua voorlopig niet langer verkocht, geproduceerd of op beurzen tentoon gesteld worden. Fjord Yachts, deel van de Duitse Hanse Group, had een proces aangespannen tegen de Italiaanse werf die een zogenaamde slaafse imitatie van de Fjord 42 op de markt had gebracht.

fjord42_lr

pardo-43bis_lrOm het imitatiemodel niet nog meer aandacht te geven verzwijgt Hanse Yachts angstvallig om welke Italiaanse werf het gaat.  Maar Cantiere del Pardo, de betrokken partij, is uiteraard niet gelukkig met deze uitspraak en wijst er op dat het hier om een voorlopig besluit gaat dat alleen betrekking heeft op de Italiaanse markt. Cantiere del Pardo kennen we als bouwer van de welbekende Grand Soleil zeiljachten.

Foto: onder de Pardo 43, boven de Fjord 42.

pardo-43_lrMet de Pardo 43, het motorjacht dat teveel zou lijken op de Fjord 42, brengt de Italiaanse werf een oud merk opnieuw tot leven.  ,,De voorbije 6 maanden hebben we reeds 30 Pardo’s 43 verkocht aan ervaren schippers die de boot kochten om de eigen specifieke kwaliteiten en niet omdat het op een ander jacht lijkt”, stelt Fabio Planamente, general manager van Cantiere del Pardo.

 

fjord42_2_lrMaar Jens Gerhardt, CEO van HanseYachts  laat een ander geluid horen. ,,Dit is een belangrijke gedeeltelijke overwinning, meestal zijn bepaalde details tot nu toe gekopieerd, zoals de Dehler Uni deur of de markante raampartijen van de Sealine en Hanse familie. Dat hebben we steeds sportief opgenomen en zagen het als een compliment voor onze innovatieve en uitstekende ontwerpkwaliteit. Maar de kopie van een hele boot is iets dat we niet kunnen accepteren.”

Cantiere del Pardo betreurt de gang van zaken en spreekt van overhaaste conculsies.

mazu-42_lr
Hanse Yachts zal toch ook verder bij de les moeten blijven en met sterke argumenetn uitpakken, want het type van de Fjord 42 lijkt ook andere werven te bekoren, wat te zeggen van de ‘open 42’ van het Turkse Mazu Yachts. De uitspraak van het Italiaanse gerecht is zeker nog niet definitief. Het wordt voor Hanse niet eenvoudig om een ‘open style’ te claimen.

Wordt vervolgd…

 

Previous Story

Nieuwe reeks V-6 FourStroke-buitenboordmotoren en uitbreiding SeaPro-reeks van Mercury

Next Story

Nieuwe Grand Soleil 48, van prestatie tot race

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)