• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Ostend Sailing Weekend: als de puzzelstukjes passen

By admin on 18 september 2019 in Nieuws, Regatta's, Watersportnieuws.be

Het Ostend Weekend van 14 en 15 september is de afsluiter van de reeksen voor het ONZK die op de Noordzee worden gevaren. Dit jaar was het aan de RNSYC om het Open Belgisch Kampioenschap van de IRC te organiseren, de pare jaren is dit voor de RBSC in Zeebrugge. Net voor de start van de races meldde zich de achtste deelnemer in de IRC 1/2 categorie, waardoor het een officiële kampioenserkenning kreeg. De puzzelstukjes zoals puike wedstrijdcondities, scherpe competitie en veel ambiance vielen in elkaar tot een succesvol geheel. 

Foto: Bovenwindse boei – windward leeward parcours – Pit de Jonge.

Halftonners: het close combat field
De grote verassing werd echter de opkomst van 12 Halftonners. Volgens Philippe Pilate, bezieler van de niet eens officieel erkende klasse, waren de kansen die het Ostend Sailing Weekend bood niet van dien aard dat men ze kon negeren. “De Half Ton Classic cup is de kwintessens van de dynamiek en de gestage groei van de klasse. We hebben besloten om die maar om te twee jaar meer te houden omdat de organisatie zwaar valt voor vrijwilligers. Maar een formule met meerdere close combat reeksen per dag, zoals bij de andere eenheidsklassen, is iets waar we allemaal naar verlangen. We kregen zes reeksen over de twee dagen over een parcours van 6 tot 9 mijl. Dat is dus bijna à la carte.”

Start Half Ton klasse.

Het mooiste zeilweer ooit
Zaterdag leek het dat de wind roet in het eten zou gaan gooien. Maar ondanks de voorspellingen van een zwakke wind, kon er rond 13.30 toch een start gegeven worden. De CR zouden twee reeksen ‘round the cans’ varen, de IRC drie reeksen in een upwind – downwind modus. De NW-wind bleef de race goedgezind en ging later die middag tot aan 15 knopen. Het leek wel of het evenement een mediterrane opstoot kreeg.

Zondag was de wind helemaal naar het zuiden gedraaid en opnieuw deed hij er lang over om op te briezen. Maar toch konden de CR hun twee reeksen varen en de IRC / halftonners drie, met een inshore als laatste.  Met een keuze uit 36 inshore parcours en het last minute opgegeven aantal rondes ging het bij de navigatoren van sommige boten een beetje duizelen en maakte niet iedereen zijn reeks correct af. Of moest de kopgroep van de Halftonvloot plots 45 graden van koers veranderen omdat de A+ de wedstrijdinstructies iets beter gelezen had en rechtstreeks naar de H8 koerste, in plaats van naar de Binnenstroombank. Oeps. “Maar dan nog kwam de red Cloud ons als een TGV voorbij denderen.” Zei A+ stuurman Bert Janssen achteraf. 

Sfeer en nog eens sfeer
De organisatie had zeer goed geluisterd naar de suggesties die uit de ONZK-enquête naar voor is gekomen. Korte evenementen met een boost van de after race evenementen. Als de vloot zaterdag het Montgomerydok binnen vaart staan zowel bier als witte wijn koud voor de in Oostende wereldberoemd Pontoon Party. Als een half uurtje later een al even oer Belgische frituur haar luik openklapt staat binnen de kortste keren de kaai vol knabbelende en babbelende zeilers.  Omdat zondag de meesten de weg op moeten wordt de drank vervangen door ijsjes die de in het nazomer weertje gretig worden verorberd.  Zei er iemand dat er ambiance moest komen?

Pontoon drink @RNSYC

Winners
Bij de IRC ½ won het team van de Ragazza die duidelijk nagenoten van een volle racezomer en een indrukwekkende internationale palmares. Schipper Jan Gabriel voelde de hete adem van de Njord die hem in iedere reeks dicht op de hielen zat en zelfs twee keer de eerste plaats afsnoepte.  In de IRC 3 ging de eerste plaats naar de Dehler 29 Picsou die met vijf paaltjes ronduit ongrijpbaar was voor de HOD 35 Zarafa. Soulmate overheerste in de CR2/2 vloot, Saudade in de CR 3/4 en Morning Breeze bij de CR 5/6.

Ragazza, Belgisch Kampioen IRC 1/2.

Tom Florizoone won met de bijna onklopbare Red Cloud van General Tapioca door vier keer met amper een bootlengte voorsprong de reeks te winnen. De twee zeilen vrijwel voortdurend een match race. Derde in deze rangschikking werd de A+ die door de bemanning zelf omschreven wordt als een Haf Ton Original, omdat de boot minder gepimpt is dan de koplopers en dan ook een lagere IRC-rating heeft. Waarbij we bij het fenomeen rating, meetbrief en TCF aanbelanden, maar dat is stof voor een heel ander artikel.

Match race in de race tussen Red Cloud (rood) en General Tapioca (wit).

Meer van dat
Te voelen aan de sfeer die er in de RNSYC in het Ostend Sailing Weekend heerst en te peilen aan het enthousiasme van de zeilers, was dit een geslaagd evenement. Zowel de wedstrijdorganisatie op de wal als op het water met een kleine maar fijne groep medewerkers, met een niet te stoppen inzet van de jachthavenmeester en zijn team, opgeteld bij de gastvrijheid van de clubuitbater doen bijna vergeten dat de wind, het weer en de zon de zo fragiele puzzelstukken van de zeilwedstrijden perfect in elkaar lieten klikken. 

Het volgende event dat in aanmerking komt voor de rangschikking in het Open Noordzee Kampioenschap (ONZK) is de Huysman Antwerp Race op 28 september ek.

Results

Photos by Pit De Jonge

 

OVER OPEN NOORDZEE KAMPIOENSCHAP (ONZK)

Het Open Noordzee Kampioenschap is een samengestelde reeks van 13 zeilwedstrijden op zee voor kajuitjachten met de CR en de IRC meetformule. 12 races worden op de Noordzee gevaren, 1 op de Beneden Zeeschelde. De watersportverenigingen van Nieuwpoort, Oostende, Zeebrugge en Antwerpen, plus Ramsgate (UK), Breskens en Terneuzen (Nederland) ontvangen de races afwisselend. De organisatie is in handen van het Open Noordzee Kampioenschap, powered by Wind en Watersport Vlaanderen en ondersteund door de plaatselijke watersportverenigingen.

 

8597: start Half Ton klasse.

5698: Ragazza, Belgisch Kampioen IRC 1/2

3522: Match race in de race tussen Red Cloud (rood) en General Tapioca (wit)

0389: Bovenwindse boei – windward leeward parcours

2304: Pontoon drink @RNSYC

Previous Story

Authentieke scheepssfeer van het Eilandje… 11de Water-rAnt

Next Story

De perfecte ‘groene’ boot

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)