• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Opgewarmde Volvo Ocean Race-vloot bereikt koude Zuidelijke Oceaan

By admin on 20 maart 2018 in Nieuws, Regatta's, Watersportnieuws.be

Op dag drie van de zevende Volvo Ocean Race-etappe duikt de opgewarmde vloot dieper de koude Zuidelijke Oceaan op. Op dinsdag 20 maart bevonden de zeven teams zich ter hoogte van het zuidelijke punt van Nieuw-Zeeland. Sinds de start afgelopen zondag in Auckland, hebben ze al ruim duizend nautische mijlen afgelegd. Vestas 11th Hour Racing greep vandaag de leiding, momenteel gevolgd door klassementleider MAPFRE en het Nederlandse team AkzoNobel.
Photo: Leg 7 from Auckland to Itajai, day 03 on board Vestas 11th Hour. 19 March, 2018. Heavy snow on the boat today… – Jeremie Lecaudey/Volvo Ocean Race

Temperaturen kelderen

Verspreid over de vloot komen berichten over de verandering in lucht- en zeetemperatuur. De temperaturen kelderen, wat aanduidt dat de vloot de Zuidelijke Oceaan heeft bereikt. De zee die ongestoord rondom Antarctica stroomt.

“We hebben gemerkt dat het kouder wordt, vooral het water”, aldus Carolijn Brouwer, het Nederlandse bemanningslid van Dongfeng Race Team. “We koersen regelrecht naar het zuiden met een behoorlijke snelheid van 20 knopen. We hebben nog zoveel voor de boeg. Dit is slechts de warming-up of de cooling down, het is maar van welke kant je het bekijkt.”

De teams hebben de langste en zwaarste etappe van 7.600 nautische mijlen (nm) voor zich, over de bruutste wateren die de mensheid kent. Inclusief het ronden van de notoire Kaap Hoorn. “Deze etappe is waarschijnlijk het meest stressvolle en profijtelijke wat we ooit zullen doen. Het zeilen is het makkelijkste deel, daar geniet ik van. Maar het is de druk op iedereen, op de sponsors, op mij en op relaties…Het is verdomd moeilijk”, zei Dave Witt, schipper van Sun Hung Kai/Scallywag met de Nederlandse Annemieke Bes aan boord.

Aan boord van het Nederlandse team AkzoNobel, dat momenteel derde overall staat, laadde olympisch 49er FX-kampioen Martine Grael zich op voor haar tweede trip over de Zuidelijke Oceaan. “Het is nu al behoorlijk nat”, zei ze. “Het wordt ook nog veel kouder. Ik ben benieuwd hoe we zullen omgaan met een hele week drijfnat zijn. Het wordt niet gemakkelijk, maar ik kijk ernaar uit om de ‘snelweg’ naar Zuid-Amerika te nemen.”

Het begin van een nieuwe dag, bracht tevens een nieuwe koploper. Vestas 11th Hour Racing klom als oostelijkste boot op naar de eerste positie. Ondertussen viel de eerdere leider Turn the Tide on Plastic terug naar de zevende plek als gevolg van zijn positionering verder in het westen.

“Het is voor ons zeker bemoedigend om bovenaan het scoreboard te staan”, reageerde Vestas 11th Hour Racing- schipper Charlie Enright op het nieuws. De Vestas-bemanning moest de zesde etappe noodgedwongen aan de wal uitzitten. Enright gaat verder over het laatste positierapport: “Dit voelt absoluut goed en het geeft ons zelfvertrouwen een boost. Teglijkertijd hechten we er niet teveel waarde aan, want we hebben nog een lange weg te gaan.”

Met de huidige noordoostelijke wind blijft de strategie om zo snel mogelijk naar het zuiden te racen voordat de koers naar het oosten wordt verlegd. Doordat de ‘ice exclusion zone’ beneden de 50 graden zuiderbreedte ligt, verkleinen de teams effectief de te zeilen afstand door er direct heen te gaan. Vervolgens staat ze een uitdagende week te wachten met zwaar weer. De wind zal snelheden bereiken van 30 tot 40 knopen wind, terwijl ze gijpend langs de exclusion zone richting Kaap Hoorn varen.

Één van de weinigen die de dalende temperatuur juist verwelkomt, is de Deense bootmanager Nicolai Sehested van team AkzoNobel: “Mij maakt die kou niets uit. Ik ben juist blij dat we voorlopig geen warme etappes meer krijgen.”

Etappe 7 – Positierapport 20 maart 2018 – 13:00 UTC

Vestas 11th Hour Racing
MAPFRE, + 0,56 nm tot leider
team AkzoNobel, + 2,86 nm tot leider
Team Brunel, + 6,10 nm tot leider
Dongfeng Race Team, +6,47 nm tot leider
Turn the Tide on Plastic, +9,12 nm tot leider
Sun Hung Kai/Scallywag, +13,80 nm tot leider

Previous Story

MAPFRE wint start zevende Volvo Ocean Race-etappe

Next Story

Ontwikkeling stabilisatoren voor snelvarende jachten door DMS Holland 

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)