• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Openbaar vervoer met elektrische draagvleugelboot in Stockholm, sneller dan auto of metroOpenbaar vervoer met elektrische draagvleugelboot in Stockholm, sneller dan auto of metro

By on 5 juli 2022 in Beurzen & Evenementen, Erfgoed, Motorboten, Nieuwe boten, Nieuws, Verenigingen & Organisaties, Watersportnieuws.be

thumbnail

‘De eerste elektrische draagvleugelboot, de Candela P-12 Shuttle, zal volgend jaar in Stockholm ingezet worden als veerboot. Dit type ‘openbaar vervoer’ luidt een nieuw transporttijdperk in. De innovatieve elektrische veerboot met foils (draagvleugels) zal de uitstoot verminderen en de reistijden verkorten – en de stad gelooft dat dit het openbaar vervoer over water aantrekkelijker zal maken dan treinen, bussen en auto’s.

Het maritieme technologiebedrijf Candela heeft de eerste foto’s vrijgegeven van wat ’s werelds snelste en meest energiezuinige elektrische pendelboot ooit zal zijn. De Candela P-12 Shuttle, zoals het innovatieve schip wordt genoemd, zal het komende jaar pendelen tussen de uitgestrekte buitenwijk Ekerö van Stockholm en het stadscentrum. Het elektrische schip voor 30 passagiers vliegt over het water en heeft een snelheid van 30 knopen. Het biedt daardoor een sneller woon-werkverkeer dan de metro- en buslijnen waarmee het concurreert, en is ook oneindig veel energiezuiniger dan de dieselschepen die momenteel op dezelfde route varen. Misschien wel het belangrijkste, het schip is sneller dan reizen met de auto tijdens de spits.

Momenteel bedraagt de reistijd tussen Ekerö en het stadscentrum met de bus, metro of conventionele veerboot (of zelfs met de auto tijdens de spits) 55 minuten. De elektrische draagvleugelboot zal de 15 km lange route in slechts 25 minuten afleggen, wat de pendelaars gemiddeld 50 minuten per dag bespaart.

Het geheim

Het geheim van de hoge snelheid en het grote bereik zijn de drie koolstofvezelvleugels die onder de romp uitsteken. Deze actieve draagvleugels zorgen ervoor dat het schip zichzelf boven het water kan tillen, waardoor de weerstand afneemt.

Aangezien de’ hydrofoiling’ Candela P-12 Shuttle amper een kielzog creëert, heeft deze een vrijstelling gekregen van de 12-knopen snelheidslimiet, waardoor men het stadscentrum kan binnenvliegen zonder golfschade aan andere schepen of gevoelige kusten te veroorzaken. In feite is de minuscule propellerspoeling aanzienlijk kleiner dan het kielzog van conventionele passagiersschepen die met lage snelheden varen.

Geen zeeziekte meer

De eerste elektrische draagvleugel veerboot zal dankzij een geavanceerde computersysteem de kans op zeeziekte minimaliseren. De Candela Flight Controller regelt de positie 100 keer per seconde. Dit actieve elektronische stabilisatiesysteem zorgt zo voor een stabiele, soepele rit over de golven waardoor misselijkheid geen kans krijgt.

De regio Stockholm zal in 2023 het eerste P-12-shuttleschip exploiteren voor een proefperiode van negen maanden. Als het aan de hoge verwachtingen voldoet, is de hoop dat de stadsvloot van meer dan 70 dieselschepen uiteindelijk zal worden vervangen door P-12 Shuttles – maar ook dat vervoer over land van overbelaste snelwegen kan verschuiven naar de waterwegen.

De P-12 Shuttle heeft een comfortabele en luchtige cabine voor 30 zittende passagiers.

Enorm potentieel

Candela stelt voor om de grote, voornamelijk dieselschepen van vandaag te vervangen door de snellere en kleinere P-12-shuttles, waardoor frequentere vertrek en meer vervoerde passagiers mogelijk worden, tegen lagere kosten voor de exploitant. Op de route Stockholm-Ekerö stelt Candela voor om het huidige paar dieselschepen van 200 personen te vervangen door ten minste vijf P-12-shuttles, wat het passagierspotentieel zou verdubbelen en de bedrijfskosten zou verlagen. In plaats van twee afvaarten per dag, zou er elke 11 minuten een P-12 Shuttle vertrekken. Hierdoor kunnen pendelaars de dienstregeling negeren en gewoon naar het dok gaan en wachten op de volgende boot.

Candela zal tegen het einde van 2022 de koolstofvezelkiel leggen voor de allereerste Candela P-12 Shuttle in de nieuwe, geautomatiseerde fabriek van het bedrijf in Rotebro, buiten Stockholm. Na de eerste tests zullen de eerste pendelaars in Stockholm aan boord gaan van de 40 -voetschip in 2023.

Het bedrijf ziet een enorm potentieel, meer dan 600 steden, gemeenten, scheepsexploitanten en stadsontwikkelaars hebben al interesse getoond in de P-12 Shuttle als een sneller, goedkoper en groener alternatief voor bestaande dieselschepen of landtransport.

Specificaties:

Lengte: 11,99 meter

Breedte: 4,5 meter

Gewicht: 8,5 ton

Capaciteit: 30 passagiers, zittend

Motor: 2 x Candela C-POD

Batterijen: 180 kWh

Opladen: tot 200 kW DC

Topsnelheid: 30 knopen

Dienstsnelheid: 25-27 knopen

Bereik: 40-60 zeemijl bij een dienstsnelheid van 25 knopen

The post Openbaar vervoer met elektrische draagvleugelboot in Stockholm,
sneller dan auto of metro
first appeared on de gratis maritieme & yachting krant van Bootmagazine.

‘De eerste elektrische draagvleugelboot, de Candela P-12 Shuttle, zal volgend jaar in Stockholm ingezet worden als veerboot. Dit type ‘openbaar vervoer’ luidt een nieuw transporttijdperk in. De innovatieve elektrische veerboot …
The post Openbaar vervoer met elektrische draagvleugelboot in Stockholm, sneller dan auto of metro first appeared on de gratis maritieme & yachting krant van Bootmagazine.

Previous Story

Nieuwe Dufour 37, performant en ruimNieuwe Dufour 37, performant en ruim

Next Story

Linssen Yachts op Hiswa te WaterLinssen Yachts op Hiswa te Water

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)