• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Nieuwe trends motorboten, nog meer ruimte en comfort

By admin on 19 november 2020 in B-2-B Watersportindustrie, Motorboten, Nieuwe boten, Nieuws

Wat de vormgeving betreft blijft het klassieke format met flybridge, binnen- of buitenstuurstand  het beeld van motorjachten domineren.

Maar er zijn steeds meer uitzonderingen: Axopar brengt bijvoorbeeld meer rondom zicht. De Wally Tender met een carbon T-top en een opvallend “Gator Green” kleur, is een echte blikvanger. Wally refereert hier aan haar eerste zeiljacht, de “Wallygator”.

Wally Tender


Afgezien daarvan zijn de eisen die aan een motorjacht vandaag gesteld worden niet gering: “Meer kracht en zeewaardigheid gecombineerd met optimale stabiliteit en uniek comfort tijdens de reis.” Maar de accenten verschuiven wel in functie van formaat van de boten.

Kleine en middelgrote boten, veel comfort

Daycruisers en weekenders hebben alles te maken met plezier tijdens het cruisen, maar zelfs in kleine ruimtes willen eigenaren niet zonder minimaal comfort of zelfs luxe. De kuip krijgt salon allures, zoals die op de nieuwe Jeanneau Camarat 10.5WA, die in een mum van tijd om te toveren is tot een groot zwemdek.

Jeanneau Camarat 10.5WA

Bij de motorjachten en motorkajuitboten richten de fabrikanten zich op maximale leefruimte en maximale veelzijdigheid. Comfort omvat ook de eenvoudigst mogelijke bediening. De joystick als een tweede besturingsoptie maakt van boten zoals de Bavaria Gran Turismo 36 een gebruiksvriendelijke express cruiser.

Ruimte voor lange tochten en grote bemanning: boten vanaf 12 meter

De ontwerpers richten zich ook op helderheid, ruimte en comfort. De Sealine S430 beschikt over een dak dat bijna helemaal open kan. Benedendeks is het al  ruimtelijkheid, licht en flexibiliteit wat telt.

Ruimte en comfort zijn ook belangrijk voor de nieuwe boten van Fjord.  Met de romp met het hogere vrijboord ontstaat beduidend meer ruimte in het interieur om het  comfort en ruimtegevoel te maximaliseren. De grote rompramen zorgen voor veel lichtinval. Flexibiliteit en individualiteit staan op de voorgrond. Met een totaal van 90 mogelijke combinaties aan dek, kan de Fjord 41 XL worden aangepast aan de individuele behoeften van de klant.

Say 42

De Say 42 is als een “supercar op de water “, er is een duidelijke link met automotive design. Ook hier ligt de focus op ruimte en comfort, maar duidelijk ook op snelheid: het standaard aandrijfpakket bestaat uit twee Volvo Penta-motoren (V8 6,2 l) met een totaal vermogen van 860 pk. Deze kracht, gecombineerd met lichtgewicht constructie en innovatieve scheepsarchitectuur, staat garant voor een top snelheid van bijna 50 knopen. De karakteristieke ‘wavecutter’  of golfklievende boeg en zijvleugels van de ultralichte carbon romp zorgen voor gebruiksgemak en maximale stabiliteit, zelfs bij hogere snelheden. Door haar lichtgewicht constructie is de Say 42 is ondanks haar prestaties extreem efficiënt en verbruikt tot 50 procent minder brandstof dan vergelijkbare jachten op de markt.

Gigantische luxe in een klasse apart

Van de superjachten tot 30 meter lengte verlangen de eigenaren zoveel mogelijk volume en een met licht overgoten interieur. Grote zonneterrassen en een tijdloos ontwerp zijn succesfactoren voor de scheepswerven. Wie speelt met het idee om het  jacht van tijd tot tijd te charteren rekent op een ruim aantal hutten. De vraag in dit segment is vrij stabiel, vooral in het topsegment. Scheepswerven die voldoende innovaties verwerken in hun ontwerp, die veel ruimte bieden en rekening houden met milieu wat betreft verbruik en gebruikte materialen liggen goed in de markt.

Laat zien wat je hebt: buitenboordmotor

In alle maten is de trend richting buitenboordmotoren. Zelfs de grotere boten  tot 12 meter vertrouwen meer en meer op een of meerdere  motoren  op de achtersteven. Wat speelt is het gemak in onderhoud en het feit dat ze fluisterzacht draaien,  zelfs een  acht cilinder is bijna onhoorbaar. En dan zijn er natuurlijk nog de topsnelheden. De  Gran Turismo 36 van Bavaria haalt gemakkelijk tussen de 30 en 35 knopen met een  keuze uit 2 x 300 pk of 2 x 350 pk motoren.

Bavaria Vida 33 buitenboord

Trend naar duurzaamheid

Klimaatverandering en duurzaamheid zijn de onderwerpen van dit moment. De auto de industrie sleutelt al jaren aan elektrische modellen en laadsystemen. En ook op de botenmarkt is er op dat vlak veel te beleven. De ideale visie: boten met elektromotoren, aangedreven door batterijen die worden opgeladen via zonne-energiepanelen en die ook al de andere energie aan boord leveren, van koelkasten tot navigatie-elektronica. Bedoeling is mobiliteit op het water klimaatneutraal  te maken.

Marktonderzoek van Torqeedo, specialist in elektro motoren voor de bootindustrie, heeft uitgewezen dat bootliefhebbers  graag een hogere topsnelheid willen. Door de grotere energiedichtheid van de batterijen wil Torqeedo deze snelheden nu combineren met een passend bereik .

Greenline 45 C

Het eerste puur elektrische jacht is inmiddels geleverd door Greenline in de Amerikaanse staat Maryland. Ze wordt aangedreven door een 50 kW Deep Blue binnenboordmotor en twee Deep Blue 40 kWh lithium-ionbatterijen met BMW technologie. De naam Greenline is  synoniem voor luxe hybride dieseljachten en dit al meer dan tien jaar. In 2019 kondigde het bedrijf aan  dat puur elektrische voortstuwingssystemen voorzien worden voor de hele vloot. Zelfs fabrikanten die blijven vertrouwen op verbrandingsmotoren zijn bezorgd over brandstofverbruik en emissies.

Foils laten motorboten niet onberoerd

Een andere bijdrage aan de bescherming van het milieu, gecombineerd met een zeer hoge funfactor, leveren de foils . Zij zorgen momenteel niet alleen voor een revolutie in de zeilsport, maar ze brengt ook een verandering teweeg in de motorbootsport.

Candela Seven

De ‘vleugel-technologie’ maakt boten aanzienlijk efficiënter en milieuvriendelijk. Wanneer bijvoorbeeld  de elektrische motorboot Candela Seven op zijn draagvleugels over het water glijdt, daalt zijn energieverbruik met 50 procent, waardoor het bereik vergelijkbaar is met dat van een boot van dezelfde grootte met een verbrandingsmotor. De digitaal gestuurde elektrische motoren worden aangevuld door het computergestuurd foilsysteem wat zorgt voor stabiliteit.

Corona en de markt

Het Corona-jaar 2020 heeft de markt enorm bepaald. Van totale onzekerheid in het voorjaar tot volledig uitverkochte gebruikte botenloodsen in de zomer. Of het nu gaat om een nieuw jacht of tweedehands boot, familiecruiser of bijboot met vaste romp, jetski of gezellige runabout: zelfs wat jarenlang bij de dealers op de kade lag heeft dit jaar een nieuwe eigenaar gevonden.

Onzekere reis- en vakantiesituatie werd vaak genoemd als motivatie voor de aankoop. Een eigen boot is waarschijnlijk de veiligste manier om in coronatijden op vakantie te gaan. Cocooning met social distance zouden we deze trend kunnen noemen.

Ook funsporten beleven een ware hausse, getriggerd door corona en de beperkte reismogelijkheden. Jetski’s, motorboten of ribs, alles wordt uitgeprobeerd. Veel beginnende liefhebbers  ontdekken  de watersport als nieuwe hobby en zullen die de komende jaren verder ontwikkelen. Dealers, chartermaatschappijen hebben reden om optimistisch te zijn.

Previous Story

Bootmagazine Traveler, herfst / winter 2020

Next Story

Nieuwe systeem praktijktesten pleziervaart pas op 1 juli 2021

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • OCEAN GLOBE RACE 2023

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)