• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Nieuwe Olympische zeildisciplines bekendgemaakt voor 2024

Het zijn bijzondere tijden in het zeilen met nieuwe ontwikkelingen als kiten en foilen die de sport sneller en spectaculairder maken. Volgens de zeilwereld zou dit reden genoeg moeten zijn om het aantal medailledisciplines uit te breiden, maar de realiteit van het IOC is anders. De eisen van het IOC bleken geen loze dreigementen. Op de beslissing van World Sailing om na Rio het programma voor Tokio niet te sterk aan te passen, werd het aantal Olympische deelnemers in de zeilsport teruggebracht van 380 naar 350. Moest World Sailing tegen 2024 geen aanpassingen doen, zou dit zeker medailledisciplines kosten.

Op maandagavond 14 mei heeft World Sailing hun nieuw toekomstplan voor het olympische zeilen bekend gemaakt. De nieuwe richting werd door de international council gestemd tijdens de mid-year meeting van World Sailing. Vijf van de huidige tien Olympische zeildisciplines/zeilevents werden hier ter discussie gesteld en kregen een nieuwe invulling met ingrijpende veranderingen voor de zeilsport tot gevolg.

Deze veranderingen in de zeilsport komen niet uit de lucht vallen. Het Olympisch Comité is onder leiding van nieuwe IOC-voorzitter, Thomas Back, duidelijk een nieuwe koers ingeslagen. De Olympische sport moet in de ogen van het IOC verjongen en daarnaast gendergelijk en laagdrempeliger worden. Ook worden internationale sportbonden geacht meer mixed events op te nemen in hun voorstellen met betrekking tot de toekomst van de Olympische sporten. Er kunnen geen extra medailles toegevoegd worden aan het olympische zeilprogramma van 2024, daarom moeten er veranderingen doorgevoerd worden.

Aan de hand van deze ontwikkelingen heeft World Sailing besloten om van de tien zeilklassen volgende vijf klassen in de huidige vorm te behouden: Laser Standard, Laser Radial, 49er, 49erFX en Nacra17.

De overige vijf klassen, RS:X-men, RS:X-women, Finn, 470-men en 470-women, werden ter discussie gesteld.

Na de stemming werden 5 disciplines/events gekozen:
•Windsurfing Men
•Windsurfing Women
•Mixed Kiteboard
•Mixed One Person Dinghy
•Mixed Two Person Dinghy

Het windsurfen voor mannen en vrouwen zal dus blijven bestaan. De keuze voor het materiaal en of er (deels) op foils over wordt gestapt wordt in een later stadium besloten, uiterlijk november 2019, maar het ziet er naar uit dat er bij de Mixed Two Person Dinghy voor de 470 gekozen zal worden.

Het besluit van Word Sailing wordt door Wind en Watersport Vlaanderen, en onze Franstalige collega’s, positief onthaald. Het is goed nieuws dat de klassen waarin we de laatste olympiades een topsportwerking hebben, niet worden aangepast. Laser Standard, Laser radiaal, 49er en Nacra17 kunnen dus hun bestaande werking ook verder uitbouwen na de Olympische spelen van Tokio 2020. Daarnaast worden een aantal disciplines in het vooruitzicht gesteld waarin onze federatie meer mogelijkheden ziet, dan in het bestaande 2020 programma.

Foto: Yannick Lefèbvre en Tom Pelsmaekers in actie tijdens de Sailing World Cup Series Hyères. De 49er behoudt zijn Olympisch statuut.

Previous Story

Carolijn Brouwer over Volvo Ocean Race: “De intensiteit ligt nu een stuk hoger”

Next Story

Microplastics in ‘s werelds meest afgelegen oceaan

Related Posts

  • Openbaar vervoer met elektrische draagvleugelboot in Stockholm, sneller dan auto of metroOpenbaar vervoer met elektrische draagvleugelboot in Stockholm, sneller dan auto of metro

    By
    ‘De eerste elektrische draagvleugelboot,...
  • Nieuwe Dufour 37, performant en ruimNieuwe Dufour 37, performant en ruim

    By
    Dufour Yachts Shipyard is als een der eerste...
  • Nieuwe Benelux-agent voor Arcona Yachts (en Najad)Nieuwe Benelux-agent voor Arcona Yachts (en Najad)

    By
    Het Zweedse Arcona Yachts  heeft een nieuwe...
  • MASTERPLAN DROOGDOKKENSITE IS GOEDGEKEURD…MASTERPLAN DROOGDOKKENSITE IS GOEDGEKEURD…

    By
    Antwerpen 1 juli 2022 – foto...

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF +/- 6,5 MB).

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Nauticlink

  • CUPRA en De Antonio Yachts onthullen nieuwe D28 Formentor e-HYBRID 5 juli 2022
    Leusden, 4 juli 2022 – Met de nieuwe D28 Formentor e-HYBRID geven CUPRA en De Antonio Yachts een passend vervolg aan hun samenwerking. Met dit innovatieve, geëlektrificeerde motorjacht laten CUPRA en De Antonio Yachts zien dat duurzaamheid uitstekend samengaat met hoge prestaties… niet alleen op de weg, maar ook op het water. Samen met CUPRA […]
  • Complexe noodhulp oefening KNRM & Noodhulpteam 5 juli 2022
    Op donderdagavond 30 juni was het Texelstroom het toneel van een grote multidisciplinaire noodhulp oefening georganiseerd door de KNRM Texel in samenwerking met KNRM Den Helder, het Rode Kruis Noodhulp Team Texel, Preventieservice Texel en het Nationaal Reddingmuseum in Den Helder.  Lees verder op knrm.nl Foto: KNRM Dit bericht is geplaatst door de nieuwsdienst van […]
  • Jongens met speedboot redden man die met kano was omgeslagen: “Het was secondewerk” 4 juli 2022
    Twee jongens in Wijdenes hebben gisteravond het leven gered van twee mensen die op het Markermeer omsloegen met hun opblaasbare kano. De jongens zagen het gebeuren en gingen er met hun speedboot gelijk naartoe. Daar konden ze één van de twee drenkelingen op het nippertje uit het water vissen. “Het was secondewerk”, zegt Mark Hennevanger […]
  • Sailing Team NEXTGEN sluit goed eerste trainingsblok af met bezoek HQ The Ocean Race 4 juli 2022
    Met een bezoek aan het hoofdkantoor van The Ocean Race kwam er vrijdag een eind aan het eerste trainingsblok van Sailing Team NEXTGEN. Het trainingsblok bracht de zeilers aan boord van de V065 Janssen de Jong van Egypte naar het Spaanse Alicante. Van de tien zeilers aan boord waren er maar liefst negen onder de […]

RSS Yachtweb.be

  • ARCONA BENELUX – VMG YACHTING

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

https://fliphtml5.com/bookcase/jmluh

logo
Copyright 2021 - 6minutes press (imprint KIM vzw)