• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Nieuwe Grand Soleil 48, van prestatie tot race

By admin on 27 februari 2018 in Nieuwe boten, Nieuws, Zeiljachten

De Italiaanse werf Cantiere del Pardo is eindelijk klaar voor de lancering van de Grand Soleil 48 Performance, een samenwerking tussen de technische afdeling van Cantiere del Pardo, Nauta Yacht Design voor het interieur en het dek en Marco Lostuzzi als scheepsarchitect. Hun expertise heeft zich vertaald in een snel performance zeiljacht.

De nieuwe Grand Soleil 48 Performance komt enerzijds tegemoet aan de verlangens van de cruise-liefhebbers, anderzijds worden de sportieve zeilers op zoek naar een snelle boot voor het racecircuit op hun wenken bediend.

Het belangrijkste kenmerk van de Grand Soleil 48 is de keuze uit verschillende soorten constructie: de infusie van de Race-versie kan worden uitgevoerd in epoxyhars en glasvezel of in epoxyhars en koolstof met vier composiet schotten. De Performance-versie is daarentegen met de hand gelamineerd en gerealiseerd in vinylester en glasvezel (het hoofdschot is gemaakt van composiet).

gs48_03_lr

Onderscheid Race – Performance

Het dekplan is een van de meest interessante kenmerken van de nieuwe Grand Soleil 48. Het is inderdaad wat de Race-versie onderscheidt van de Performance-versie. De eerste heeft zes of acht lieren op het dek, waaronder twee achterlieren om de gespliste achterstag te regelen en een hydraulische zuiger op de boeg om de voorstag te regelen. De Performance-versie is uitgerust met vier lieren te bedienen vanaf het roer en een zelfkerende fok voor het vlot manoeuvreren van de boot met een beperkte bemanningen.

Wat betreft de externe lay-out  is het mogelijk de ramen te plaatsen waar de eigenaar dit wil. Ze kunnen zelfs volledig weggelaten worden.

Het zeilplan werd uitvoerig getest aan de hand van  een  Velocity Prediction Program (VPP) wat een krachtig maar vlot te bedienen plan opleverde. Eeventueel kunnen alle zeilhandelingen terug gebracht worden naar de kuip.

Het interieur is licht en modulair met drie hutten en twee natte cellen, beide met afzonderlijke douchecabine. Ramen in het dek en de romp zorgen voor een natuurlijke verlichting. In de Race-versie kan gebruik gemaakt worden van lichte houtsoorten wat een gewichtsbesparing van 30 tot 40 procent kan opleveren.

Technische gegevens

Lengte: 14,90 m

Breedte: 4,50 m

Diepgang: 2,60 m (stand.) / 3,00 (race)

Waterverplaatsing: 11.500 kg (stand.) / 10.500 kg (race)

Zeilplan 137 m² (stand.) / 143 m² (race)

Verdeling: Breskens Yacht Service, Breskens.

 

 

Previous Story

Plagiaat in botenland?

Next Story

Team AkzoNobel wint eindspurt zesde Volvo Ocean Race-etappe

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)