• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Nieuwe Grand Soleil 48, van prestatie tot race

De Italiaanse werf Cantiere del Pardo is eindelijk klaar voor de lancering van de Grand Soleil 48 Performance, een samenwerking tussen de technische afdeling van Cantiere del Pardo, Nauta Yacht Design voor het interieur en het dek en Marco Lostuzzi als scheepsarchitect. Hun expertise heeft zich vertaald in een snel performance zeiljacht.

De nieuwe Grand Soleil 48 Performance komt enerzijds tegemoet aan de verlangens van de cruise-liefhebbers, anderzijds worden de sportieve zeilers op zoek naar een snelle boot voor het racecircuit op hun wenken bediend.

Het belangrijkste kenmerk van de Grand Soleil 48 is de keuze uit verschillende soorten constructie: de infusie van de Race-versie kan worden uitgevoerd in epoxyhars en glasvezel of in epoxyhars en koolstof met vier composiet schotten. De Performance-versie is daarentegen met de hand gelamineerd en gerealiseerd in vinylester en glasvezel (het hoofdschot is gemaakt van composiet).

gs48_03_lr

Onderscheid Race – Performance

Het dekplan is een van de meest interessante kenmerken van de nieuwe Grand Soleil 48. Het is inderdaad wat de Race-versie onderscheidt van de Performance-versie. De eerste heeft zes of acht lieren op het dek, waaronder twee achterlieren om de gespliste achterstag te regelen en een hydraulische zuiger op de boeg om de voorstag te regelen. De Performance-versie is uitgerust met vier lieren te bedienen vanaf het roer en een zelfkerende fok voor het vlot manoeuvreren van de boot met een beperkte bemanningen.

Wat betreft de externe lay-out  is het mogelijk de ramen te plaatsen waar de eigenaar dit wil. Ze kunnen zelfs volledig weggelaten worden.

Het zeilplan werd uitvoerig getest aan de hand van  een  Velocity Prediction Program (VPP) wat een krachtig maar vlot te bedienen plan opleverde. Eeventueel kunnen alle zeilhandelingen terug gebracht worden naar de kuip.

Het interieur is licht en modulair met drie hutten en twee natte cellen, beide met afzonderlijke douchecabine. Ramen in het dek en de romp zorgen voor een natuurlijke verlichting. In de Race-versie kan gebruik gemaakt worden van lichte houtsoorten wat een gewichtsbesparing van 30 tot 40 procent kan opleveren.

Technische gegevens

Lengte: 14,90 m

Breedte: 4,50 m

Diepgang: 2,60 m (stand.) / 3,00 (race)

Waterverplaatsing: 11.500 kg (stand.) / 10.500 kg (race)

Zeilplan 137 m² (stand.) / 143 m² (race)

Verdeling: Breskens Yacht Service, Breskens.

 

 

Previous Story

Plagiaat in botenland?

Next Story

Team AkzoNobel wint eindspurt zesde Volvo Ocean Race-etappe

Related Posts

  • Een nieuwe ‘gezinsrib’, de Medline 6.8 van Zodiac

    By admin
    De Medline 6.8 werd ontworpen en aangepast...
  • Auteur en ontdekkingsreiger Tim Severin overleden

    By admin
    In de loop van 2019 publiceerde...
  • Wat u ‘verplicht’ en ‘aanbevolen’ aan boord moet hebben in 2021

    By admin
    Vanaf 1 december 2020 is een nieuwe lijst...
  • Emirates Team New Zealand wint overtuigend ACWS Auckland

    By admin
    Op 15 januari gaat de voorronde van de...

QR-code Boot e~mag jan. 2021

Scan de QR-code om de integrale editie van Boot e~mag januari 2021 te lezen op uw tablet of smartphone.

Boot e~magazine – 01/ Jan. 2021

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF – 5 MB).

PREVIEW Bootmagazine Traveler – Herfst / Winter 2020

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS algemeen – Nauticlink

  • America’s Cup-team kapseist en dat heeft grote gevolgen 18 januari 2021
    America’s Cup-uitdager team New York Yacht Club American Magic is zondagmiddag 17 januari (6:00 PM NZDT) door de combinatie van een probleem met het zeil, een harde windvlaag en een riskante manoeuvre omslagen. Op dat moment voer het team aan de leiding op de derde dag van de Prada Cup. Meteen was duidelijk dat de […]
  • Kritiek op stroomkabel dwars door het waddengebied 17 januari 2021
    Verschillende partijen zijn ‘niet blij’ met het tracé voor de aanleg van een stroomkabel van een nieuw te bouwen groot windmolenpark boven de Waddeneilanden naar de Eemshaven. Donderdag werd duidelijk dat de minister van Economische Zaken kiest voor een tracé waarbij de kabel ten westen van de Eemshaven aan land komt. John Lukkien uit Zoutkamp […]
  • Willem Barentsz achterna: deze mensen willen zich 6 winters laten ‘invriezen’ op de Noordpool voor onderzoek naar de ijswalvis 17 januari 2021
    Je voor 5 maanden laten ‘invriezen’ op een boot tussen de ijsschotsen van Groenland en Spitsbergen om daar onderzoek te doen. Zou jij het durven? Herman, Melvin en Dick staan te popelen om te vertrekken. “Fantastisch om in die verlaten zee te zwemmen.” Duisternis, winterstormen, kruiend ijs en temperaturen tot 30 graden onder nul. Dat […]
  • Britten blij na eerste dag voorrondes Americas Cup 16 januari 2021
    Hoewel de Britten nog geen enkele oefenwedstrijd wonnen, versloeg Ineos Team UK vandaag de Italianen en de Amerikanen. Daarmee verliepen de eerste twee races van de Prada Cup anders dan verwacht. De foils maken het verschil Een zichtbaar opgeluchte Ben Ainslie, schipper van Britannia, in een interview na de eerste twee races: “Het was te […]

RSS Yachtweb.be

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2020