• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Nieuwe betonning Westerschelde

By lvd on 21 januari 2013 in Nieuws, Verenigingen & Organisaties

thumbnail

Zopas zijn het Schaar van Valkenisse/Schaar van Waarde/Schaar van de Noord betond. De vaarwegen zijn minimum 2.50 m diep. Gewoonlijk van 3.00 tot 3.50 bij LW.

Er wordt aangeraden dan de pleziervaart dit vaarwater neemt ipv langs Walsoorden

In januari 2013 is er een betonning gelegd in het Schaar van Valkenisse aansluitend naar het Schaar van Waarde. Deze vaarweg die enige tijd volledig afgesloten was is dus terug open en kan voor de pleziervaarders een rustige afkorting zijn tussen Saeftinge en Hansweert en waardoor het drukke vaarwater bij Walsoorden wordt gemeden.

Komende vanuit Antwerpen zijn in de Overloop van Valkenisse de gele sperboeien achter de rode boeienlijn ter hoogte van de wrakboei Atlantide (zuid-kardinaalboei) weggenomen. Eveneens langs de kant Schaar van Waarde zijn de sperboeien weg.

Even verder achter en ter hoogte van de rode lichtboei 60 en rode boei 58 liggen twee kardinaalboeien die de ingang van het Schaar van Valkenisse aanduiden. Het is een zuid-kardinaalboei SvV-FM en oost-kardinaalboei SvV-15. Beide zijn lichtboeien met gebruikelijke respectievelijk 6+1lang en 3 lichtflitsen.


Het vaarwater Schaar van Valkenisse is dan verder betond met rode boeien SvV-16 to SvV2 en groene boeien SvV-13 tot SvV1. De boeien kunnen tot 1,25 km uit elkaar liggen en zijn geen lichtboeien. De breedte van het vaarwater is 250 m tussen boei 13 en 14 en wordt stelselmatig breder stroomafwaarts (380 m tussen boei 1 en 2).

De drempel tussen de kardinaalboeien SvV-FM en SvV-15 ligt op 3,50 m/LAT en het wordt steeds dieper stroomafwaarts.

Vervolgens is er veilig vaarwater tussen de boeienlijn WvV-1 en ZG6 en de boeienlijn WvV-2 en ZG2. Hiertussen liggen wel de gele fietspadboei ZG4 en de vaarwaterboei 42A (west-kardinaalboei).

Bij duisternis zou men kunnen varen tussen oost-kardinaalboei SvV-15 (3 flitsen) en west-kandinaalboei 42A (9 flitsen) op 315 graden stroomafwaarts of 135 graden stroomopwaarts ; echter niet aan te raden. Het vaarwater is ongeveer 8 km lang terwijl de vaarweg via Walsoorden ongeveer 10 km bedraagt.

Een gele cylinderboei met kruis erop genoemd FM-2 (met kruis) ligt nu stroomafwaarts van de Atlantide-boei (zuid-kardinaal). Achter de rode boeien 64, 64A en 66 liggen nu gele fietspadboeien FM4, FM6 EN FM8 (met kruis).

Niet ver van de groene boei 65A stroomopwaarts ligt een gele lichtboei OVVA (sfeer 5 flitsen na 20 sec ; Overloop Van VAlkenisse). Hier kan een oversteek gemaakt worden van rood naar groen of omgekeerd, tussen het Schaar van Valkenisse en het Schaar van de Noord.

Omdat de zandbanken in het Schaar van de Noord voortdurend verplaatsen zijn de gele S-boeien in het Schaar aangepast. De Alca-N2-boei is weggenomen. Vanaf de Alca-N1-boei (noord-kardinaal) is de nummering van de spitse tonnen S5, S5A, SvdN (noord-kardinaalboei), S7, S9, S11 en verder.

Gele cylinderboeien zijn opposit bijgelegd met nummers S2 (met kruisje), S4 (zuid-kardinaal), S6, S8 en S10 (met kruisje).

In het Schaar van de Noord wordt dus terug tussen boeien gevaren. De diepgang tussen de kardinaalboeien SvdN en S4 is 2,20 à 2,50 m/LAT. Dus even oppassen boven deze korte drempel van de Plaat van Saeftinge.

De diepgang in het grote vaarwater is minimum 13 m. Waar er fietpaden zijn – gele boeien achter grootvaarwaterboeien is de diepgang minstens 2,50 m en meestal zelfs meer dan 4 m. De nevenvaarwaters (scharen) en fietspaden worden minstens viermaal per jaar gepeild en de officiële kaarten worden stelselmatig aangepast.

Pleziervaarders dienen zich bewust te zijn om de Westerschelde op een doordachte wijze te bevaren. Daarom enkele aandachtspunten :

-vaar zoveel mogelijk buiten het groot vaarwater

-beroepsvaart heeft steeds voorrang

-vaar buiten het vaarwater waar een gele fietspadbetonning is aangebracht

-gebruik de nevenvaarwaters (scharen)

-standby op marifoon en oproepen verkeerscentrale in twijfelgevallen

-hou er rekening mee dat grote schepen een dode hoek hebben en U soms niet kunnen zien

Auteur: Georges JANSSENS – info@yachtweb.be

 

 

Previous Story

Sleper gezocht voor laatste Congoboot

Next Story

Boot Holland: welkom in motorbootland

Related Posts

  • Bootmag, de gratis krant van Bootmagazine

    By admin
    Vanaf nu vind u alle actueel nieuws uit de...
  • Gratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaartGratis EmergenSea & Veiligheidsdag pleziervaart

    By
    In samenwerking met de Federale...
  • Lomac krijgt Benelux dealerLomac krijgt Benelux dealer

    By
    Italian Yachts is de officiële dealer...
  • Spectaculaire start The Ocean Race in AlicanteSpectaculaire start The Ocean Race in Alicante

    By
    De 14e editie van The Ocean Race, de...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • OCEAN GLOBE RACE 2023

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)