• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Nieuw jachtmerk debuteert met Hofstra Alu 13.50

Nederland is een jachtbouwer rijker. Gerrit Hofstra, die al op jonge leeftijd met de jachtbouw in aanraking kwam, presenteert met de Alu 13.50 een doordacht aluminium motorjacht met een geheel eigen karakter. De Hofstra Alu 13.50 is het resultaat van een sterke passie voor en ervaring met de watersport.

Geboren vanuit passie
De drang om zelf een jacht te ontwerpen, te ontwikkelen en te bouwen werd bij Gerrit Hofstra door de jaren heen steeds sterker. De Friese ondernemer en fervent watersporter kon bij geen enkele werf vinden wat volgens hem het ultieme jacht is. Dan maar zelf bouwen, was de gedachte.

Eigen idee
Avonden lang werd er aan de keukentafel geschetst. Hofstra wist precies hoe het model eruit moest komen te zien. “Een prachtige vloeiende lijn, dat was voor mij een belangrijke doelstelling”, vertelt Hofstra. “En dan niet met een negatieve spiegel, want behalve dat dat voor mijn gevoel niet klopt, kost het ook nog eens onnodig veel ruimte.”, vervolgt hij. Nadat de eerste ideeën op papier waren gezet schakelde hij Jan Visser in om de schetsen daadwerkelijk in een jachtontwerp te vertalen.

Het resultaat is een eigentijds jacht met een verleidelijke vormgeving. De vloeiende lijnen van de knikspant romp en de ronde vormen van de grote glaspartij op de opbouw zijn kenmerkend voor de Alu 13.50. Voorop het schip pronkt met trots een houten mast, een knipoog naar Hofstra’s andere passie: hout.

Lekker buiten sturen
De buitenruimte heeft op de Alu 13.50 de prioriteit gekregen. Op een zonnige dag komt dat het beste tot zijn recht. Binnen een handomdraai is de tent weg te klappen en verschijnt een enorme open kuip. “Met mooi weer wil je immers buiten sturen.”, aldus Hofstra. In die kuip is helemaal achterin een vaste bank geplaatst. Ruimte voor een tafel en eventueel nog een aantal stoelen is er volop. Als schipper en meevaarder beschik je over twee fijne stoelen die verhoogd zijn geplaatst en je daardoor een prachtig zicht geven op het water rondom het schip. Heb je liever een dak boven je hoofd? De tent kan ook gedeeltelijk blijven staan waardoor deze dienst doet als een bimini. Wel zo prettig op een hete zomerdag.

Geborgen en gezellig
Wie vanuit de kuip afdaalt in het schip komt terecht in de kombuis met gezellige hoekbank. De keuken is van alle gemakken voorzien en kastruimte is er in overvloed. Koken is een groot plezier dankzij het grote raam boven het aanrecht. Het gevoel aan boord is gezellig en geborgen, zonder dat je je opgesloten voelt.

Helemaal voorin het schip bevindt zich een prachtige hut met een groot bed. Ook hier is op talloze plaatsen opbergruimte gecreëerd en overheerst het gevoel van gezelligheid. Deze hut voorin vormt een van de zes slaapplekken in het schip. Midscheeps bevindt zich naast de natte cel voorzien van douche en toilet ook een tweede slaaphut met een ruime twijfelaar.

Gescheiden eigenaarshut
De grote verrassing openbaart zich als je vanuit de kuip via het gangboord aan stuurboordzijde afdaalt naar de hut achterin het jacht. Een prachtige eigenaarshut met een eigen natte cel heeft er een plek gekregen. Een knappe prestatie op maar 13,5 meter. Het is een bewijs van Hofstra’s praktische denken en zijn visie om geen negatieve spiegel te laten tekenen.

Zoals de naam al doet vermoeden is de Hofstra Alu 13.50 geheel uit aluminium gebouwd. Voor de romp is 5 mm dik aluminium gebruikt het dek en de opbouw zijn 4 mm dik. In combinatie met een Volvo D6 met 370 pk moet de relatief lichte Alu 13.50 daardoor een topsnelheid van 20 knopen halen.

De Hofstra Alu 13.50 is een uniek jacht die inspeelt op de behoefte om vooral buiten te zijn. Het jacht is multifunctioneel en leent zich net zo goed voor een heerlijke dagtocht alsook voor een lange vakantie.

Specificaties Hofstra Alu 13.50
Lengte over alles : 13,50mtr
Lengte waterlijn : 12,75 mtr
Breedte op spant : 3,98 mtr
Breedte over alles : 4,25 mtr
Diepgang : 1,05 mtr
Doorvaarthoogte : 2,65 mtr
Doorvaarthoogte met tent : 3,10 mtr
Romp : 5 mm aluminium
Dek en opbouw : 4 mm aluminium
Aandrijving : Volvo D6 – 370 pk
Topsnelheid : 20 knopen
Ontwerp : J Visser (Heel)
Werf : Hofstra Oppenhuizen

 

Previous Story

Evi Van Acker gaat door tot WK 2017

Next Story

Long Island 29 Sportsman, met allure van ‘varende beachclub’

Related Posts

  • Solozeiler gered na 8 uur in ruwe zee dankzij Personal Locator Beacon

    By admin
    Nigel Fox werd op 23 km van zijn jacht in...
  • Een nieuwe ‘gezinsrib’, de Medline 6.8 van Zodiac

    By admin
    De Medline 6.8 werd ontworpen en aangepast...
  • Auteur en ontdekkingsreiger Tim Severin overleden

    By admin
    In de loop van 2019 publiceerde...
  • Wat u ‘verplicht’ en ‘aanbevolen’ aan boord moet hebben in 2021

    By admin
    Vanaf 1 december 2020 is een nieuwe lijst...

QR-code Boot e~mag jan. 2021

Scan de QR-code om de integrale editie van Boot e~mag januari 2021 te lezen op uw tablet of smartphone.

Boot e~magazine – 01/ Jan. 2021

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF – 5 MB).

PREVIEW Bootmagazine Traveler – Herfst / Winter 2020

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS algemeen – Nauticlink

  • Genieten van staaltje klassiek Hoek-design 20 januari 2021
    Neem een kijkje in het gloednieuwe superjacht Bleu II, een ‘classic gentleman-style yacht’. Dit 55,99 meter lange expeditieschip is bestand tegen zeer zware omstandigheden. Het project is een samenwerking tussen de werf Turquoise Yachts, de eigenaar, vertegenwoordigd door Master Yachts en Hoek Design. Het typische Hoek-ontwerp doet onmiskenbaar denken aan een klassiek stoomschip, maar wel […]
  • Zeilschepen die in 2021 vracht vervoeren 20 januari 2021
    Tegenwoordig zijn er in de zoektocht naar duurzamere manieren van verschepen 5 bedrijven die met schepen op traditionele manier zeilen en vracht vervoeren. Hoewel ze nog bijzonderheden zijn, groeit de belangstelling nu we de schade zien die onze wereld wordt toegebracht met moderne vervoersmethoden. Designed Conscious publceerde een mooi overzicht van de vijf zeilende rederijen […]
  • Zeilschool Sail Experience in Grou heeft nieuwe eigenaren 19 januari 2021
    Zeilschool Sail Experience in Grou heeft sinds 1 januari 2021 nieuwe eigenaren. Voormalig eigenaar Merel Bot heeft het stokje overgedragen aan Tjeerd Soer en Sophie Gülcher. Tjeerd is al bekend in Grou als eigenaar van Herberg Oer ’t Hout. Grouster
  • Vuilniszakken tegen vervuiling op Friese wateren 19 januari 2021
    Diverse toeristische en marketingorganisaties blazen de actie ‘Friese meren, frisse meren’ nieuw leven in. Met de schoonmaakactie, die in 1985 voor het laatst werd gehouden, moet de vervuiling op de wateren worden tegengegaan. Watersporters die dit seizoen bij de Marrekrite de wimpel van het recreatieschap aanschaffen, ontvangen een speciale ‘Opgeruimd Vaart Netjes-vuilniszak’ om zwerfvuil op […]

RSS Yachtweb.be

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2020