• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Algemeen nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Algemeen nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020
  • Watersportnieuws.be

Sea Scoopa ‘schept’ drenkeling uit het water

De “Sea Scoopa” is een nieuw en efficiënt reddingsmiddel om een drenkeling uit het water te halen met een reddingsboot. In de meeste situaties kan de drenkeling in 2 tot 3 minuten worden gered, vanuit zee tot op de brancard, met de kleinst mogelijke risico op verwonding van zowel drenkeling als de redders.

Nordic Marina brengt de “Sea Scoopa” op de Nederlandse en Belgische markt. Een reddingsboot moet in staat zijn zo snel mogelijk te handelen bij drenkelingen die gewond of onderkoeld zijn en moeten horizontaal uit het water getild worden om te voorkomen dat de bloeddruk te snel afneemt wat kan optreden als de drenkeling verticaal uit het water wordt gehaald. De zgn. ”Hydrostatische drukverval”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De “Sea Scoopa” wordt bevestigd aan dezelfde kant waar de stuurman achter zijn stuurwiel goed zicht heeft op de actie tijdens het redden van de drenkeling. Aan de binnenzijde wordt de brancard bevestigd. Het rechthoekige net met heldere kleuren en reflecterende tape, voor beter zicht bij donker en slecht weer, heeft aan de buitenzijde een lat met een drijflichaam en handgrepen. De bemanning zorgt dat met twee uithouders het net naar buiten wordt gehouden.

De voorkant van het net is verzwaard met een 8 mm ketting en de achterzijde is voorzien van een lijn die daar het net strak houdt en zorgt er zo voor dat er een soort schepnet ontstaat waar de drenkeling zo uit het water geschept kan worden zonder dat er iemand anders in het water moet gaan om de drenkeling in de juiste positie te manoeuvreren. Het net van de “Sea Scoopa” kan nu naar boven gehaald worden en de constructie van het net zorgt ervoor dat de drenkeling geen andere verwondingen kan oplopen aan armen of benen die bij veel andere reddingnetten wel kunnen voorkomen.
De drenkeling komt dan uiteindelijk op de brancard die direct aan net gekoppeld is. Als deze los is geklikt kan de brancard met drenkeling op een andere plaats gebracht worden aan boord of direct overgezet worden aan wal of een ander schip.
Voor een video demonstratie

.

Previous Story

Olympisch trio op weg naar Londen

Next Story

Duurzaam motorbootvaren kan nu echt

Related Posts

  • Buitenboordmotor of mixer?

    By admin
    Het klinkt een beetje oneerbieding, maar de...
  • Kan mijn boot buiten overwinteren?

    By admin
    Als je jouw boot niet kunt plaatsen in een...
  • eFoil, alsof een  surfboard zweeft

    By admin
    Een eFoil is een recente ontwikkeling op...
  • Seabreacher, fantasie op en onder water…

    By admin
    Soms ontmoet je op het internet vaartuigen...

QR-code Boot e~mag jan. 2021

Scan de QR-code om de integrale editie van Boot e~mag januari 2021 te lezen op uw tablet of smartphone.

Boot e~magazine – 01/ Jan. 2021

(Klik op de cover om de tablet-vriendelijke versie online te lezen)

Klik hier om de integrale versie van deze editie te downloaden (PDF – 5 MB).

PREVIEW Bootmagazine Traveler – Herfst / Winter 2020

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS algemeen – Nauticlink

  • Britten blij na eerste dag voorrondes Americas Cup 16 januari 2021
    Hoewel de Britten nog geen enkele oefenwedstrijd wonnen, versloeg Ineos Team UK vandaag de Italianen en de Amerikanen. Daarmee verliepen de eerste twee races van de Prada Cup anders dan verwacht. De foils maken het verschil Een zichtbaar opgeluchte Ben Ainslie, schipper van Britannia, in een interview na de eerste twee races: “Het was te […]
  • Syroco vs SP80: de race om de snelste boot ter wereld (eng) 15 januari 2021
    Het wereld-snelheidsrecord op het water is al meer dan acht jaar niet verbeterd. In november 2012 zette de Australische Paul Larsen het record op exact 65,45 knopen met zijn Vesta Sailrocket 2. Inmiddels zijn er twee teams, een Frans- en een Zwitsers team die beide het record willen evenaren en verbeteren. CNN-travel dook in het […]
  • Smeekbede directeuren ANVR en HISWA-RECRON om Minister voor Toerisme 15 januari 2021
    Frank Oostdam (directeur ANVR) en Geert Dijks (directeur HISWA-RECRON) hebben politiek Den Haag opgeroepen tot het aanstellen van een minister van Toerisme. “We hebben écht een minister, of op z’n minst een staatssecretaris voor toerisme nodig”, aldus Oostdam tijdens het Travel Congress dat vandaag plaatsvindt in de Jaarbeurs (Utrecht). “Als je kijkt naar het belang […]
  • ’We hebben het leuk gehad’, zegt roeier Mark Slats droogjes na het voltooien van monsterrace van 5000 kilometer in recordtijd 14 januari 2021
    Of ze worden verkozen tot sportploeg van het jaar is een tweede, maar de prestatie die roeiers Mark Slats en Kai Wiedmer deze maand hebben neergezet, is ronduit imponerend. Het duo won de Talisker Whiskey Atlantic Challenge met overmacht en zette tevens een nieuw wereldrecord in de boeken. De Gooi- en Eemlander

RSS Yachtweb.be

  • Er is een fout opgetreden, wat waarschijnlijk betekent dat de feed uit de lucht is. Probeer later opnieuw.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2020