• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

Sea Scoopa ‘schept’ drenkeling uit het water

By lvd on 5 juli 2012 in Materiaal, Uitrusting, Accesoires

De “Sea Scoopa” is een nieuw en efficiënt reddingsmiddel om een drenkeling uit het water te halen met een reddingsboot. In de meeste situaties kan de drenkeling in 2 tot 3 minuten worden gered, vanuit zee tot op de brancard, met de kleinst mogelijke risico op verwonding van zowel drenkeling als de redders.

Nordic Marina brengt de “Sea Scoopa” op de Nederlandse en Belgische markt. Een reddingsboot moet in staat zijn zo snel mogelijk te handelen bij drenkelingen die gewond of onderkoeld zijn en moeten horizontaal uit het water getild worden om te voorkomen dat de bloeddruk te snel afneemt wat kan optreden als de drenkeling verticaal uit het water wordt gehaald. De zgn. ”Hydrostatische drukverval”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De “Sea Scoopa” wordt bevestigd aan dezelfde kant waar de stuurman achter zijn stuurwiel goed zicht heeft op de actie tijdens het redden van de drenkeling. Aan de binnenzijde wordt de brancard bevestigd. Het rechthoekige net met heldere kleuren en reflecterende tape, voor beter zicht bij donker en slecht weer, heeft aan de buitenzijde een lat met een drijflichaam en handgrepen. De bemanning zorgt dat met twee uithouders het net naar buiten wordt gehouden.

De voorkant van het net is verzwaard met een 8 mm ketting en de achterzijde is voorzien van een lijn die daar het net strak houdt en zorgt er zo voor dat er een soort schepnet ontstaat waar de drenkeling zo uit het water geschept kan worden zonder dat er iemand anders in het water moet gaan om de drenkeling in de juiste positie te manoeuvreren. Het net van de “Sea Scoopa” kan nu naar boven gehaald worden en de constructie van het net zorgt ervoor dat de drenkeling geen andere verwondingen kan oplopen aan armen of benen die bij veel andere reddingnetten wel kunnen voorkomen.
De drenkeling komt dan uiteindelijk op de brancard die direct aan net gekoppeld is. Als deze los is geklikt kan de brancard met drenkeling op een andere plaats gebracht worden aan boord of direct overgezet worden aan wal of een ander schip.
Voor een video demonstratie

.

Previous Story

Olympisch trio op weg naar Londen

Next Story

Duurzaam motorbootvaren kan nu echt

Related Posts

  • Elektrische Avator buitenboordmotor concept

    By admin
    Mercury Marine heeft het elektrische...
  • Saunaboot: een oude ongebruikte boot omtoveren tot een drijvende sauna

    By admin
    Het is niet direct een oplossing voor...
  • Raymarine introduceert nieuwe generatie open array-radars

    By admin
    De Cyclone  solid state...
  • Veilig varen doe je zo!

    By admin
    Nederland telt ruim 10.000 kilometer aan...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Candela raises $20M to unlock fast, electric and sustainable waterborne transport.

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)