• Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
  • Adverteren
  • Archief
    • Bootmagazine 2018 – jaargang 13
    • Bootmagazine 2017 – jaargang 12
    • Bootmagazine 2016 – jaargang 11
    • Bootmagazine 2015 – jaargang 10
    • Bootmagazine 2014 – jaargang 09
    • Bootmagazine 2013 – jaargang 08
    • Bootmagazine 2012 – jaargang 07
    • Bootmagazine 2011 – jaargang 06
    • Bootmagazine 2010 – jaargang 05
    • Bootmagazine 2009 – jaargang 04
    • Bootmagazine 2008 – jaargang 03
    • Bootmagazine 2007 – jaargang 02
    • Bootmagazine 2006 – jaargang 01
  • Waar verkrijgbaar?
    • Bootmagazine aan de Belgische kust
    • Bootmagazine in het binnenland
    • Bootmagazine in Zeeland
    • In de krantenwinkel in uw buurt
Bootmagazine.be logo
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be
  • Home
  • ABONNEMENT
    • PRINT: Bootmagazine Traveler & Specials
    • DIGITAAL: online magazine & e-mail newsletter
  • Nieuws
    • Verenigingen & Organisaties
    • Beurzen & Evenementen
    • Zeiljachten
    • Motorboten
    • Ribs & Semi-rigides
    • Materiaal, Uitrusting, Accesoires
    • B-2-B Watersportindustrie
    • Havens
    • Erfgoed
    • Toervaren & zeilvakanties
    • Charter & Cruises
    • Lekkers langs kant en wal
  • PREVIEW
    • Preview Bootmagazine Traveler
    • Preview Bootmagazine Specials
  • Boot e~magazine 2020 – 2021
  • Watersportnieuws.be

MAS en Maritiem Museum Rotterdam nemen Graanzuiger 19 onder gezamenlijk beheer

By admin on 15 oktober 2017 in Nieuws, Verenigingen & Organisaties

Een week na de aankondiging van een nieuw maritiem museum voor Antwerpen, keert de Graanzuiger 19, verloren zoon van het Antwerps havenerfgoed, tijdelijk terug naar huis. Voor de toekomst wordt door het MAS en het Maritiem Museum Rotterdam een plan uitgewerkt waarbij de graanzuiger onder gezamenlijk beheer valt en 50/50 in Antwerpen en in Rotterdam zal worden afgemeerd.

Met dit gezamenlijke initiatief realiseren MAS en Maritiem Museum Rotterdam een Europese noviteit: voor het eerst in de geschiedenis nemen twee topmusea in verschillende landen de verantwoordelijkheid voor maritiem top-erfgoed dat zowel voor Vlaanderen als Nederland van enorme betekenis is. Een sterk staaltje van internationaal innovatief museaal beleid.

Graanzuiger of elevator

Graanzuiger 19 uit 1927 is de laatste overblijvende stoomgraanzuiger of ‘elevator’ van een vloot van 24. Vanaf 1910 verschenen deze grote drijvende tuigen in de haven van Antwerpen. Grote stoompompen aan boord zogen graan op uit zeeschepen aan 200 ton per uur. Aan boord werd het graan gewogen en vervolgens doorgestort in een lichter.

Van Antwerpen naar Rotterdam

In de jaren 1980 verdwenen de laatste Antwerpse graanzuigers. Eén ervan, nummer 19 werd in 1985 aangekocht door het Maritiem Museum Rotterdam. Het was de bedoeling om de Antwerpse graanzuiger te ontmantelen en te gebruiken als wisselstukken om de laatste Rotterdamse elevator te restaureren. Al spoedig bleek het Antwerpse exemplaar in betere staat te zijn en zo bleef de Antwerpse stadsgraanzuiger 19 bewaard als de enige operationele stoomgraanzuiger in de wereld.

Een ploeg gedreven en onderlegde vrijwilligers van de Stichting  Rotterdamse Elevator, hield de graanzuiger al die tijd in werkende conditie.

Gezamenlijk project

In 2015 dienden het Maritiem Museum Rotterdam en het MAS een gezamenlijk project in bij een Belgisch-Nederlandse stichting voor een gezamenlijk beheer in de toekomst. De stichting kende een startbedrag  toe voor de restauratie van de graanzuiger in een gezamenlijk beheerproject, waarbij de graanzuiger in de toekomst 50/50 in Antwerpen en in Rotterdam zal worden aangemeerd.

Symboolwaarde

Het feit dat er in Antwerpen geen graanzuiger bewaard bleef, en het laatste Antwerpse exemplaar in het buitenland werd gekoesterd als topstuk, gaf veel Vlaamse erfgoedzorgers een wrang gevoel. Momenteel is de graanzuiger terug in Antwerpen en wordt er een restauratie- en exploitatieplan uitgewerkt door beide musea met bijkomende partners zoals de Hogere Zeevaartschool.

De Rotterdamse vrijwilligersploeg wijdt ook de Antwerpse MAS-vrijwilligers in in de werking van deze complexe machine. Het MAS geeft aan nog bijkomende vrijwilligers te zoeken met een achtergrond als werktuigkundige in de grote vaart.

Technische gegevens

Ontwerp: AG Luther, Braunschweig, Duitsland

Constructeur: scheepswerf John Cockerill, Hoboken

Bouwjaar: 1926-1927

Hoogte: 30,45 meter

Lengte: 30 meter

Breedte: 10,45 meter

Machine: tweecilinder compound stoommachine van 275 iPk

TagsAntwerpenbotenerfgoedhavenvaren

Previous Story

Lesprogramma voor basisscholen over Volvo Ocean Race: ‘Proef de Zee’

Next Story

Beer en boot, Buster boats, Wielkopolska en Volvo Ocean Race, allemaal in Bootmagazine november/december 2017

Related Posts

  • The Front Row, oceaanroeiers stranden op Canarisch eilanden

    By admin
    The Front Row, het ambiteuze project van...
  • Onderweg…
    Vissen kiezen niet

    By admin
    We blijven in het stroomgebied van de...
  • Beneteau maakt entree in express-cruiser markt met Gran Turismo 32 en 36

    By admin
    Bénéteau betreedt de express cruiser-markt...
  • Nieuwe editie Bootmagazine nr. 52 nu in de krantenwinkel

    By admin
    De nieuwe editie van Bootmagazine ligt nu in...

Bootmag-krant – 03 – 2022 WINTER

QR-code Boot e-mag 02 – 2022

Bootmag-krant 01 – 2022 – Lente

Bootmagazine Special: de Olympische Spelen Retro - Bestel nu! Slechts € 6,95 (gratis verzending.)

RSS Yachtweb.be

  • Westerschelde – Dijkverzwaring Hansweert

Watersportboeken bij Bol.com

Klik hier om Watersportboeken te bestellen

Google Ads Footer

logo
Copyright 2022 - 6minutes press (imprint KIM vzw)